• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Emilotta

Hej!

Jag hoppar också gärna in i gruppen om det går bra!

jag ska börja spraya på tisdag och det är vårat första IVF försök, blir långa metoden för oss då jag har endometrios också. ska bli väldigt spännande=) för oss ser det ut att bli äggplock v.18 eller 19. känns så skönt att hinna med ett försök innan sommaren.

• pinglan2012

Då har vi fått klartecken för att kunna göra bruttolöneavdrag, så det blir iaf lite billigare

Vad kul också att fler hoppar in i tråden!

Drömmer om ett barn:
    ja, det var verkligen många frågor! Och själv minns man ju ingenting om när man fick olika sprutor osv. Vad bra att det inte spelade någon roll för dig att du inte visste när den andra sprutan togs, det viktigaste är väl att man vet ATT man tagit den? (men det kan de ju se via blodprov)

Exakt! Har tänkt på hur uppskruvat det skulle bli om min man var precis som jag... negativ och orolig! Vi skulle nog skippa hela barnbiten från början med tanke på allt som kan gå fel Drömmer Fast ibland kan man ju bli lite irriterad också, för det känns som att han inte tar det på allvar: allting går inte bra hela tiden... Du vet nog hur jag menar Tungan ute Men det är otroligt att man har hittat en så bra kille Hjärta

Hur lång tid efteråt svider det? Hur lång tid är det man måste ta sprutan nu igen?
    Puh, har fått för mig att man måste ta den själv och att de tvingar en där på kliniken att lära sig att ta den :-S

• EEJ
    pinglan2012 skrev 2012-03-30 16:35:44 följande:
    Då har vi fått klartecken för att kunna göra bruttolöneavdrag, så det blir iaf lite billigare

Vad kul också att fler hoppar in i tråden!

Drömmer om ett barn: ja, det var verkligen många frågor! Och själv minns man ju ingenting om när man fick olika sprutor osv. Vad bra att det inte spelade någon roll för dig att du inte visste när den andra sprutan togs, det viktigaste är väl att man vet ATT man tagit den? (men det kan de ju se via blodprov)

Exakt! Har tänkt på hur uppskruvat det skulle bli om min man var precis som jag... negativ och orolig! Vi skulle nog skippa hela barnbiten från början med tanke på allt som kan gå fel Drömmer Fast ibland kan man ju bli lite irriterad också, för det känns som att han inte tar det på allvar: allting går inte bra hela tiden... Du vet nog hur jag menar Tungan ute Men det är otroligt att man har hittat en så bra kille Hjärta

Hur lång tid efteråt svider det? Hur lång tid är det man måste ta sprutan nu igen?
    Puh, har fått för mig att man måste ta den själv och att de tvingar en där på kliniken att lära sig att ta den :-S
    Vi får göra bruttolöneavdrag på halva beloppet för min mans del. Mitt jobb (kommunen) tar inte i bruttolöneavdrag med tång ens en gång. Men lite billgare blir det ju ändå.
  • drömmer om ett barn
    EEJ: Vi kör den långa metoden så jag använder nässpray också. Skönt med den korta, det går ju lite snabbare då.. Glad Det är verkligen inte billigt med IVF! Vi använder oss av det landstingsfinansierade försöket man får och lyckas inte det så blir det att köpa ett 3-pack.

Så du fick en tid för UL även i Umeå? Jag fick bara en på hemorten, dom sa ingenting om att göra ytterligare ett till.

Emilotta: Välkommen hit! {#emotions_dlg.flower}

Ja, visst är det skönt att få påbörja det hela innan sommaren. Skulle helst vilja hinna göra två behandlingar men inser att det aldrig kommer hinnas med. Det ska väl gå en eller två cykler mellan varje försök om jag har förstått det rätt? Går ni via landstinget eller privat?

pinglan: Men om dom ändå ser att man har tagit vaccinet via blodprov så förstår jag inte varför man ska veta exakt när? Dom kanske vill dubbelkolla bara?

Ja herregud.. har aldrig ens tänkt tanken hur det skulle se ut om vi bägge var lika negativa (realistiska) som jag är! Skrattande Förstår precis hur du menar.. allt går inte bra för alla och alla par som försöker lyckas inte direkt. Men det känns väldigt skönt att ha en så hoppfull man vid sin sida som ändå ser det positiva och att det faktiskt KAN lyckas på första försöket medans man själv är helt säker på det motsatta.

Det sved bara i några minuter efter att jag fick min första spruta och igår när jag fick den andra så sved det inte alls och det kändes i princip ingenting av själva sprutan heller! Glad Så nu känner jag mig inte lika rädd inför dom kommande sprutorna. Fast jag vet att jag kommer få ta två själv nästa helg då jag jobbar och det kan bli lite knivigare, men annars känns det jättebra just nu.

Sköterskan visade hur man skulle sticka och ville att man skulle prova göra det, men jag tror inte att hon kommer tvinga dig. Fast man kände ju lite press när man satt där med sprutan i handen och skakade.. Glad Du kan väl säga att det är din man som kommer göra injektionerna och så kanske han får prova? Om han inte kan sen innan vill säga. Jag har tur som har ett "proffs" här hemma, han använder Puregon-pennan (fast med insulin) varje dag i sitt arbete.
  • EEJ

Drömmen om ett barn: vi fick tid i Skellefteå på dag 6 och ett extra i Umeå på dag 8 om det behövs. Det beror på att det är påsk och kk i Skellefteå har stängt över helgen, vi hoppas på att slippa det besöket!

• pinglan2012
    EEJ: tråkigt att kommunen inte erbjuder det! Ni försökte in höra med dem, ifall att?
    Vad bra att det går bra att ta sprutan!

Drömmer om ett barn: Det förstår jag inte heller... Men det är kanske för att se om man tagit den andra sprutan (man brukar ju ta två)?

Precis! Det finns solskenshistorier också och kanske, kanske man lyckas på första försöket! Håller tummarna för er som är i full färd med behandlingen Solig

Så bra att man vänjer sig fort vid sprutorna (även för en spruträdd)! Kanske beror på att din man är proffs på att ge sprutor? Då behöver jag inte gå och gruva mig, nog för att jag säkert kommer göra det ändå... men nästa helg, då har ni ju tagit många så du hinner vänja dig vid att ha sprutan i närheten och att bli stucken, så det känns nog betydligt bättre än att sticka sig själv första dagen!

Min man kan inte ge sprutor, så jag ska verkligen säga att jag skulle föredra om han får öva där borta... har inga planer på att sticka mig själv! Ser verkligen fram emot att börja behandlingen, men är samtidigt nervös för alla moment... vad har man gett sig in i? FörvånadSkrattande
  • drömmer om ett barn
    EEJ: Härligt att det gick bra med första sprutan! Glad Tar du den själv? Jag vet inte när jag ska våga mig på att testa, det känns 1000 gånger värre att ta den själv än när någon annan gör det åt mig. Hojja!

Vad bra att ni fick ett extra UL för det är ju som sagt påsk och stängt på dom flesta ställen. Gissar att jag inte fick någon tid i Umeå pga avståndet. Hoppas att det inte behövs fler UL men mycket kan hända på några dagar så man vet ju aldrig. Snart dags för blodprov, får se om det blir någon dosändring eller inte.
  • drömmer om ett barn
    pinglan: Tack för tumhållningen, det vore verkligen oerhört skönt om man skulle lyckas på första försöket men jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att lyckas bli gravid överhuvudtaget. Det känns så långt borta på något sätt..

Absolut, man kan tydligen vänja sig snabbt vid sprutorna fast man skyr dom som pesten! Skrattande Gårdagens spruta kändes pyttelite men det var inte alls någon fara. Tog på högra sidan av magen denna gång (eftersom man ska variera sig) och det kan hända att han prickade ett ställe med fler nerver på. Men dessa sprutor är ingenting jämfört med att ta blodprov, STOR skillnad!

Tycker absolut att din man ska öva när ni är på kliniken. Sen har jag hört att det finns bra instruktionsfilmer på internet också, men har inte sett någon själv ännu. Jag gör allt själv (sätter fast nålen och laddar sprutan med min dos) förutom själva sticket så börjar komma in i rutinerna iallafall.

Ja, ibland undrar man verkligen vad man har gett sig in i! Glad Men tänk vad härligt den dagen vi får vårt efterlängtade plus, då kommer det vara värt ALLT.
  • Emilotta

vi får ett landstingsfinansierat försök och lyckas inte det så blir det nog att köpa 3 pack. ajg har endometrios och har tagit bort en cysta på varje äggstock vilket gjort att en bit av varje äggstock är borta, har nog även lite sammanväxtningar på vänster äggstock. när vi gjorde utredningen så fanns det inga uppenbara fel men med endometriosen plus att jag har MS så fick vi ett gratisförsök. 

min sambo kommer att ta sprutorna på mig. jag är egentligen van att ta mina MS sprutor men för ett tag sen fick jag helt plötsligt sprutfobi så nu får han hjälpa mig. dock har jag gått obehandlad på sista tiden för att öka chansen att bli gravid.

nu kör vi långa varianten, och jag har en fråga. vet nån av er ca hur länge man sprayar innan man tar första sprutan? kommer inte riktigt ihåg vad hon sa. ska börja med sprayen på tisdag.

kul att vi alla kan följas åt=) 

Svar på tråden IVF Umeå