• Emilotta

IVF Umeå

familjha: jag ringde i morse kl 7.30 precis när dom öppnade och då fick jag telefontid idag 13.20. mensen kom idag som ett brev på posten så får se i eftermissag vad som säger om när jag ska ta första blodprovet.

A79: jag kör långa versionen. jag började spraya förra vecka på dag 21 och som sagt så skulle jag höra av mig till dem när mensen kom så jag kan kolla med blodprov att jag är ordentligt nedregrerad. sen börjar jag nog med sprutorna nästa vecka tror jag.

för övrigt har jag börjat må riktigt skit av sprayen. gråter för ingeting och känner mig helt hopplös. visste innan att det kunde bli såhär för jag nedreglerades i 6 månader förra året pga min endometrios. men även fast jag vet vad det beror på kan jag inte låta bli att bara vilja gråta. det dumma är att jag innan tänkte att " så farligt kan det inte vara, det är ju bara att stå ut" men nu förstår jag. undrar hur man orkar gå igenom massa ivf försök.

styrkekramar till er alla!

• Emilotta

Mustikka: Åh vad skönt att ni får komma så snart!! ring annars imorgon bitti och få en telefontid så kan du höra direkt vad de menade med hormoner.

jag pratade med dem precis och jag ska ta första blodprovet nästa onsdag och sen ringer dom på eftermiddagen och säger när jag får börja med sprutorna. vad skönt att du hört att det blir bättre när man börjar med sprutorna!

• Emilotta

familjha:ja det är ju kostigt att det står en sak på hemsidan och en annan i verkligheten. jag kollade aldrig utan testade bara tidigt imorse och då sa en röst att dom öppnade telefonen kl 7.30

• Emilotta

Mustikka: om man gör långa versionen så börjar man spraya på dag 21, det tog sen en vecka ca tills jag började känna symtom. idag är dock en bättre dag. kanske var det även att mensen skulle komma som gjorde mig så instabil.

Drömmer om ett barn: åh vad härligt att det gick så bra och att det blev ägg över till frysen också, håller alla mina tummar även för er andra som också satt tillbaka ägg!! vad spännande! förstår att väntan måste vara olidlig fram till testdag.

EEJ: Oj vad många ägg!! garanterat blir det fina att sätta tillbaka och till frysen!

• Emilotta

familjha: jag ska ta första blodprovet 1 vecka efter mensstart så det är ingen panik över helgen. men man vill ju alltid få tag på dom på en gång=)

• Emilotta

Mustikka: jag fick börja en vecka efter mötet får då var jag på dag 21. jag kör långa och då börjar man spraya på dag 21. vet du om ni kör långa eller korta? jag vet inte riktigt hur korta går till

om du nu har dag 1 veckan efter och kör långa så kanske du får börja spraya typ samma dag som ni ska dit om du har ca 28 - 30 dagars cykel.  Hoppas på det!

• Emilotta

Mustikka: jag kör långa för att jag har endometrios och då är det bättre egentligen har jag hört att man ska nedregleras 6 mån innan ivf om man har endometrios för bästa resultat. jag vet inte annars vad det är som avgör.

drömmer om ett barn: jo jag mår lite bättre nu tack=) dock har jag blivit tokförkyld.

jag minns att när jag nedreglerades förra året i 6 mån så var jag förkyld typ varje månad så det verkar som att immunförsvaret blir sämre för jag brukar nästa aldrig vara sjuk annars. nån annan som upplevt samma?

• Emilotta
    A79: Endometrios är att livmoderslemhinnan "sipprar" ut i buken när man har mens och det bildas sedan härdar, blodfyllda cystor och sammanväxtningar i buken och kring äggstockarna. Det är olika aggressivt för olika personer. jag hade tex härdar på bukhinnan och en cysta på varje äggstock som de tog bort genom bukoperation. man sätter diagnosen genom titthålsoperation. det drabbar ca 10% av alla kvinnor i fertil ålder men jag hade inte hört om det innan jag fick diagnosen. nu har jag märkt att det är jättevanligt men verkar inte vara så många som pratar om det. vanligast är att man har ofantligt ont när man har mens och det är också då som endometriosen växer på sig. det gjorde så ont att jag inte kunde sitta, gå på toa och det gjorde ont från bröstet och ner och även i ryggen. så sökte jag hjälp och fick diagnosen i okt 2010. många får svårare att bli gravida men inte alla. det är liten kort sammanfattning. man sätts i klimakteriet (nedregleras) för att svälta ut endometriosen, har man inte mens så blir det bättre men det är inte alltid det hjälper för alla. efter att jag varit nedreglerad blev det bättre men det har börjar komma tillbaka så jag hoppas verkligen att jag blir gravid så snart som möjligt. tyvärr är det kroniskt men kan för vissa bli bättre när man varit gravid. 

skönt att din smärta börjar avta! 
  • Emilotta

annalotta: det låter som att ni haft en otroligt jobbig resa. kan inte föreställa mig hur det ska kännas att göra så många försök. tyvärr tror jag det är svårt att råda er till det ena eller det andra då det är ett svårt beslut. önskar er all lycka och stanna gärna kvar i tråden och berätta hur det går för er. kramar

Svar på tråden IVF Umeå