• Maria133

Behöver råd om hur få bebis att somna i sin egen säng

Hej!
    Vår dotter somnar kring 20.00 varje kväll, vilket är toppen. Varje kväll så somnar hon vid mitt bröst. Jag skulle gärna vilja att hon kunde somna i sin egen säng som står bredvid våran men vet inte hur jag ska gå till väga. Jag har provat att låta henne gråta en stund och detta fungerar ibland på dagen (hon skriker en stund och sen somnar hon) men det fungerar inte på kvällen, vilket jag förstår.. det är ju inte de rutinerna hon är van vid! Hur ska jag försöka ändra på det här så hon kan somna utan min tisse? Funderar på om det skulle fungera om hennes pappa nattar med flaska? någon som har andra bra råd om hur man kan vänja henne med nya rutiner?
    Tacksam för svar:)

• Svar på tråden Behöver råd om hur få bebis att somna i sin egen säng
  • Pickeli

Hur gammal är hon?

Google it!
  • Acelise

Varför ska hon somna i egen säng? Om hon är nyfödd är det ju normalt och väldigt viktigt att hon får somna nära er/på er, att hon tankas full med trygghet och aldrig gråter innan hon ska somna! Anledningen till att hon tystnar är att hon ger upp. Något som skadar anknytningen. Var nära!

• Natulcien

Hur gammal är bebisen?

Oavsett ålder så ska inget barn gråta sig till sömns. Blir hon ledsen, oavsett och det är dag eller natt, så ta upp henne. Hon kanske inte vill ligga ensam?
    Varför ska hon somna i sin säng? Det är väl jättebra om hon somnar vid ditt bröst!?

Om du vill sluta amma så kan ni väl prova att ligga bredvid henne och hålla om henne, eller buffa lite lätt i rumpan? Så sövde vi sonen när han inte längre somnade av amningen.

• Pickeli
    Acelise skrev 2012-03-15 14:09:46 följande:
    Varför ska hon somna i egen säng? Om hon är nyfödd är det ju normalt och väldigt viktigt att hon får somna nära er/på er, att hon tankas full med trygghet och aldrig gråter innan hon ska somna! Anledningen till att hon tystnar är att hon ger upp. Något som skadar anknytningen. Var nära!
    Fördelen att barnet somnar i sin egen säng är enligt min erfarenhet att sömnen brukar bli mer sammanhängade och bättre. Men att utöva skrikmetoder på barn för att uppnå det tycker jag är bedrövligt och fruktansvärt. Det finns ju dock lite annat man kan testa, men det beror ju på hur gammalt barnet är.
    Google it!
  • Erica80

Folk på familjeliv gillar inte alls föräldrar som sovtränar sina barn eller som ej samsover Flört

Jag är en sån där elak mamma som inte gillar att sova med mina barn brevid mig eller på mig så jag sovtränade mitt första barn och den andra gick det automatiskt med.

Jag började sovträna när sonen va 4 månader men visste också om att det kanske inte fungerar på ett sånt litet barn (6 månader är lättare). Om det inte hade funkat så hade jag väntat ett tag och sen försöka igen..

Största anledningen till att jag började sovträna var att sonen sov bra på natten men på dagarna så microsov han bara.. Jag ville förlänga sovtiden på dagarna sen va det även väldigt skönt att bara kunna lägga honom i sängen och han somnade själv.

Jag såg alltid till att vänta ut tröttheten tills han verkligen var jättetrött men akta så att det inte blir övertrötthet, då blir det bara svårare och lättare massa gråt. Jag aktiverade honom som attans Glad

Jag brukade låta sonen somna vid bröstet och sedan väckte jag till honom lite, lite och sedan la jag honom i sin säng så somnade han om där. Det fungerade på kvällen..

På dagen så sjöng jag lite vid sängen och sen gick jag ut, ibland grät han lite och ibland inte. Jag lyssnade mycket till hans gråt. Va det jätteledsen så gick jag självklart in, om det bara va snyft så lät jag honom vara.

• Pickeli
    Erica80 skrev 2012-03-15 14:28:23 följande:
    Folk på familjeliv gillar inte alls föräldrar som sovtränar sina barn eller som ej samsover Flört

Jag är en sån där elak mamma som inte gillar att sova med mina barn brevid mig eller på mig så jag sovtränade mitt första barn och den andra gick det automatiskt med.

Jag började sovträna när sonen va 4 månader men visste också om att det kanske inte fungerar på ett sånt litet barn (6 månader är lättare). Om det inte hade funkat så hade jag väntat ett tag och sen försöka igen..

Största anledningen till att jag började sovträna var att sonen sov bra på natten men på dagarna så microsov han bara.. Jag ville förlänga sovtiden på dagarna sen va det även väldigt skönt att bara kunna lägga honom i sängen och han somnade själv.

Jag såg alltid till att vänta ut tröttheten tills han verkligen var jättetrött men akta så att det inte blir övertrötthet, då blir det bara svårare och lättare massa gråt. Jag aktiverade honom som attans Glad

Jag brukade låta sonen somna vid bröstet och sedan väckte jag till honom lite, lite och sedan la jag honom i sin säng så somnade han om där. Det fungerade på kvällen..

På dagen så sjöng jag lite vid sängen och sen gick jag ut, ibland grät han lite och ibland inte. Jag lyssnade mycket till hans gråt. Va det jätteledsen så gick jag självklart in, om det bara va snyft så lät jag honom vara.
    Jag tycker absolut man kan "sömnträna" barn, om det inte betyder att de behöver skrika sig hesa och ha dödsångest.

Det finns så många humana sätt man kan göra det på. Det där om att amma och sedan väcka barnet tycker jag är ett jättebra tips, för då kan de lugnt och trött somna i sin egen säng utan gråt efter lite träning.
    Google it!
  • Smulan 89

Vår son somnade i knät på min sambo, tills för en vecka sen snart. Då la vi honom i hans säng, med napp och gosedjur vid 21:00. Vi är kvar i samma rum och tittar lite lågt på tv. När han ställer sig upp eller blir ledsen, så lägger vi honom ner igen, utan att säga något, bara "shhh". Efter en timme, utan något direkt gråt, så somnar han helt själv. En timme låter långt, men han reser sig mest upp under tiden och är inte ledsen, så det går ganska fort ändå.
    Kanske ska tillägga att han är van sen han var 2 dagar gammal att sova själv i sin säng. Han föddes sjuk och första 4 mån var vi på sjukhus, samt ett gäng resor till dit, så han har sovit i egen säng nästan hela livet. 
    Lycka till =P 

• Åskan

Tycker gott du kan sovträna, men låt aldrig barnet/bebisen skrika sig till sömns. Tassmetoden är bra. Sök här på fl så kommer säkert upp nån tråd om det.

Men det beror ju lite på hur gammalt barnet är. Är det fortfarande riktigt litet så gör det ju inget om det somnar i famnen el vid bröstet. De behöver ju väldigt mkt närhet när de är små.

• Lolli82

Vår dotter är 5 månader. Vi nattat henne lite i våran säng, bäddar ner oss, läser liten saga och hon gosar med snutten. Då blir hon oftast väldigt lugn. Sen lägger vi över henne i sin spjälsäng, med napp och snutte! Hon vill gärna kunna "borra in" huvudet i snutten. Vi pussar, viskar och klappar på henne tills hon somnar. Det tar oftast bara en kvart! Blir hon gnällig eller för orolig tar vi upp henne och lugnar henne, för att sen lägga ner henne när hon är lugn.

• Acelise

Finns en anledning till att många på FL inte gillar sovmetoder... För att det väldigt ofta går ut på CIO-metoder som skadar barnen.

Märkligt att spädbarn inte bara kan få vara spädbarn med behov utan hela tiden ska tränas, drillas och formas efter vuxnas behov.

Man kan absolut prova att lägga ner barnet och hey - skönt om han/hon kan somna där helt lugnt och tryggt. Men att gny, gnälla, skrika eller gråta är alla tecken på missnöje som det är förälderns jobb att hjälpa till med. Till skillnad från vad många tror skapas ju trygga barn genom närhet, att man lyssnar på alla deras behov (inte bara de som passat oss vuxna) och hjälper dem att tillgodose sina behov. Inte genom att "härda dem".

• Natulcien
    Acelise skrev 2012-03-15 20:17:08 följande:
    Finns en anledning till att många på FL inte gillar sovmetoder... För att det väldigt ofta går ut på CIO-metoder som skadar barnen.

Märkligt att spädbarn inte bara kan få vara spädbarn med behov utan hela tiden ska tränas, drillas och formas efter vuxnas behov.

Man kan absolut prova att lägga ner barnet och hey - skönt om han/hon kan somna där helt lugnt och tryggt. Men att gny, gnälla, skrika eller gråta är alla tecken på missnöje som det är förälderns jobb att hjälpa till med. Till skillnad från vad många tror skapas ju trygga barn genom närhet, att man lyssnar på alla deras behov (inte bara de som passat oss vuxna) och hjälper dem att tillgodose sina behov. Inte genom att "härda dem".
  • josefinbengtsson

Detta är egentligen inget svar på tråden utan jag hittade hit då jag själv behöver hjälp med att få min ett åring att somna. Men så såg jag att många mammor reagerade på att spädbarn skulle få sova i sin egen säng . Och då blev jag lite häpen eftersom att största anledningen till spädbarns död kommer från att man sover i samma säng som sitt spädbarn. Så hur man nästan ska säga att man ska sova jämte sitt barn i nyfödd ålder är väldigt oroväckande.

• Natulcien
    josefinbengtsson skrev 2015-02-05 05:26:37 följande:

Detta är egentligen inget svar på tråden utan jag hittade hit då jag själv behöver hjälp med att få min ett åring att somna. Men så såg jag att många mammor reagerade på att spädbarn skulle få sova i sin egen säng . Och då blev jag lite häpen eftersom att största anledningen till spädbarns död kommer från att man sover i samma säng som sitt spädbarn. Så hur man nästan ska säga att man ska sova jämte sitt barn i nyfödd ålder är väldigt oroväckande.

Gammal tråd, men...

Reaktionerna handlar inte om att spädbarn sover i egen säng, utan om att spädbarn gråter sig till sömns i egen säng. Stor skillnad. Ett spädbarn som somnar nöjt och utan gråt i sin egen säng är det såklart bara att låta sova så. Men den här tråden handlar ju om en bebis som inte är nöjd, utan ledsen.

För övrigt är de största orsakerna till PSD att bebisen sover på mage och/eller att föräldrarna röker.
    Man kan samsova om man samsover säkert, d.v.s. bebisen har eget täcke, gott om utrymme (t.ex. eget babynest i föräldrarnas säng, eller säng i kloss), inte för varmt och föräldrarna inte är påverkade av något (droger, alkohol, sömnmedel).
Svar på tråden Behöver råd om hur få bebis att somna i sin egen säng