• Natulcien

Behöver råd om hur få bebis att somna i sin egen säng

Hur gammal är bebisen?

Oavsett ålder så ska inget barn gråta sig till sömns. Blir hon ledsen, oavsett och det är dag eller natt, så ta upp henne. Hon kanske inte vill ligga ensam?
    Varför ska hon somna i sin säng? Det är väl jättebra om hon somnar vid ditt bröst!?

Om du vill sluta amma så kan ni väl prova att ligga bredvid henne och hålla om henne, eller buffa lite lätt i rumpan? Så sövde vi sonen när han inte längre somnade av amningen.

• Natulcien
    Acelise skrev 2012-03-15 20:17:08 följande:
    Finns en anledning till att många på FL inte gillar sovmetoder... För att det väldigt ofta går ut på CIO-metoder som skadar barnen.

Märkligt att spädbarn inte bara kan få vara spädbarn med behov utan hela tiden ska tränas, drillas och formas efter vuxnas behov.

Man kan absolut prova att lägga ner barnet och hey - skönt om han/hon kan somna där helt lugnt och tryggt. Men att gny, gnälla, skrika eller gråta är alla tecken på missnöje som det är förälderns jobb att hjälpa till med. Till skillnad från vad många tror skapas ju trygga barn genom närhet, att man lyssnar på alla deras behov (inte bara de som passat oss vuxna) och hjälper dem att tillgodose sina behov. Inte genom att "härda dem".
  • Natulcien
    josefinbengtsson skrev 2015-02-05 05:26:37 följande:

Detta är egentligen inget svar på tråden utan jag hittade hit då jag själv behöver hjälp med att få min ett åring att somna. Men så såg jag att många mammor reagerade på att spädbarn skulle få sova i sin egen säng . Och då blev jag lite häpen eftersom att största anledningen till spädbarns död kommer från att man sover i samma säng som sitt spädbarn. Så hur man nästan ska säga att man ska sova jämte sitt barn i nyfödd ålder är väldigt oroväckande.

Gammal tråd, men...

Reaktionerna handlar inte om att spädbarn sover i egen säng, utan om att spädbarn gråter sig till sömns i egen säng. Stor skillnad. Ett spädbarn som somnar nöjt och utan gråt i sin egen säng är det såklart bara att låta sova så. Men den här tråden handlar ju om en bebis som inte är nöjd, utan ledsen.

För övrigt är de största orsakerna till PSD att bebisen sover på mage och/eller att föräldrarna röker.
    Man kan samsova om man samsover säkert, d.v.s. bebisen har eget täcke, gott om utrymme (t.ex. eget babynest i föräldrarnas säng, eller säng i kloss), inte för varmt och föräldrarna inte är påverkade av något (droger, alkohol, sömnmedel).
Svar på tråden Behöver råd om hur få bebis att somna i sin egen säng