josefinbengtsson skrev 2015-02-05 05:26:37 följande:
Detta är egentligen inget svar på tråden utan jag hittade hit då jag själv behöver hjälp med att få min ett åring att somna. Men så såg jag att många mammor reagerade på att spädbarn skulle få sova i sin egen säng . Och då blev jag lite häpen eftersom att största anledningen till spädbarns död kommer från att man sover i samma säng som sitt spädbarn. Så hur man nästan ska säga att man ska sova jämte sitt barn i nyfödd ålder är väldigt oroväckande.
Gammal tråd, men...
Reaktionerna handlar inte om att spädbarn sover i egen säng, utan om att spädbarn
gråter sig till sömns i egen säng. Stor skillnad. Ett spädbarn som somnar nöjt och utan gråt i sin egen säng är det såklart bara att låta sova så. Men den här tråden handlar ju om en bebis som inte är nöjd, utan ledsen.
För övrigt är de största orsakerna till PSD att bebisen sover på mage och/eller att föräldrarna röker.
Man kan samsova om man samsover säkert, d.v.s. bebisen har eget täcke, gott om utrymme (t.ex. eget babynest i föräldrarnas säng, eller säng i kloss), inte för varmt och föräldrarna inte är påverkade av något (droger, alkohol, sömnmedel).