• 89Mamma10o12

När kan man börja träna?

Fick mitt andra barn 17:onde mars, allt gick fort och bra inga komplikationer behövde inte sys heller.
    Nu undrar jag när kan man börja träna? Hur länge bör man vänta har någon fått veta det?

• Svar på tråden När kan man börja träna?
  • Pickeli

Du kan börja motionera lätt så snart du själv känner att du orkar, dvs barnvagnspromenader osv.

vad för träning tänkte du på?

Google it!
  • Pickeli

Bäckenbottenövningar av lättare form är bra att börja med direkt!

Google it!
  • Sarisan

Alla säger olika tycker jag! Har hört allt från 6 veckor till tremånader efter. Börja med promenader m.m

Är viktigt att inte börja för tidigt och gör mycket knipövningar så ska de inte vara någon fara, sen får man nog känna efter själv i kroppen!

Jag började lätt efter 6 veckor.. trappade upp mer och mer, men började inte med löpning förrän 6 månader efter, kroppen ville inte det innan, (sen var jag inte jätte dukigt på att knippa mycket efter :) ) 

Om jag var du skulle ja prata med BM på efterkontrollen vad ta det därefter...     

• Mabaja

Jag väntade fyra veckor. Fick barn 3 mars och drog igång förra veckan med träning. Promenader började jag med redan dagen efter förlossningen.

• Knasjojjobus

Min BM sa 8 veckor, det är pga risken för framfall.. jag väntade ca 6 veckor med att börja rida. Då kändes det helt normalt igen =)

• 89Mamma10o12

Okej hade tänkt att börja lätt. Barnvagnspromenader o knipövningar har ja börjat med, tänkte mer på styrketräning och att börja springa. Har hört att vissa fått höra att man bör vänta 4 månader medans andra börjat träna bara några veckor efter förlossningen. Kommer inte ha någon efterkontroll förstår inte varför jag ska gå på sån när det enda man gör är att prata om förlossningen får ju inte direkt veta om kroppen är som den ska.

Så när är kroppen såpass att man är redo för sådan träning?

• Mabaja

Springa ska man vänta 6 mån med.

• Sarisan

På mina efterkontroller har BM gjort undersökning för att kolla att allt är som de ska samt om man sytt m.m. Kollade över "knipandet" så att säga oxå...men alla gör väl kanske olika..

Svar på tråden När kan man börja träna?