• Neko

svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

Exakt samma hände mig när jag var 13. Det varade i ca 2-3 månader, sedan gick det över, men det var värre för mig för jag kunde knappt svälja någonting, hade svårt även med saliv. Drack yttepyttelite vatten varje dag och ngn gång då och då ngn sked apelsinjuice. I slutet liite liite pulvermos. Fy vad hemskt det var. Men jag fick kolla strupen hos läkare först som sade att inget var fel och sedan fick jag gå till bup som inte heller hjälpte. Minns inte ens vad som hjälpte till slut, de månaderna är bara som ett enda töcken.

• Neko

Hur började det för dej, TS?

• Neko
    henricko skrev 2012-04-17 23:13:51 följande:
    Men hur kunde du börja äta igen då? kom det bara av sig själv eller ? jag försöker dagligen att över vinna min ångest, men jag klarar inte av att svälja tror att maten ska fastna o att jag kommer kvävas typ
    Jag minns ärligt inte hur jag gjorde för att börja äta igen, jag kommer knappt ihåg något från den tiden, troligtvis för att jag hade så mycket ångest och knappt fick i mej någon näring alls. Men jag försökte inte ens på väldigt länge. Minns att de första sakerna jag vågade äta var pulvermos och smält choklad. Det är konstigt, som att det är en minneslucka just i slutet. Vet i alla fall att jag på något sätt gjorde det själv, eftersom jag slutat gå till BUP.

Tabletter hade jag aldrig kunnat ta, hur kan ni svälja dem?

Jag försökte undvika ångesten så mycket det gick, inte övervinna den, och till slut kanske den försvann, jag vet inte.

Har du provat att åka till ett sjukhus/akutmottagning och sitta där och äta (i väntrummet eller så)? Då kan de ju hjälpa dej direkt om det skulle hända något, så att du överlever oavsett. Kanske känner du dej lite tryggare då och vågar försöka? Och om du ser att det inte händer något hemskt så kanske det blir bättre.
Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat