• Mywii

svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

Hej! Vet precis vad du menar! Jag har haft sväljfobi sedan i höstas.. Kan inte äta fast föda alls, utan mest bara flytande föda som yoghurt, potatismos (pulvermos utan bitar), helt släta soppor osv. Har alldeles för stark ångest för att äta.. Så himla rädd att sätta i halsen! Ibland kan jag inte ens äta flytande föda, då jag tom tror det kan sätta sig i halsen.. Har mycket starka ångestattacker. Kan även ibland få för mig att jag sätter hårstrån & så i halsen = dödsångest i flera timmar. Detta är så otroligt jobbigt, det började i september/oktober förra året.. Jag går hos en psykolog en gång i veckan, ska börja gruppterapi (MBT), har personlighetsstörning. Haft mycket problem med maten i många år, olika ätstörningar osv. Vet inte vad jag ska ta mig till längre.. :( Slutade även att ta mina tabletter i samband med detta, men nu vågar ja ta de flesta tabletter i alla fall. Just nu äter jag antidepp, knaprar massa lugnande, olika sömnmediciner osv.
    Är så himla rädd för att sätta i halsen! Har även varit & undersökt halsen, för jag trodde det kunde minska min ångest.. Men icke.. Det var ju inget fel med min hals, men rädslan är alldeles för stark ändå.
    Vet inte vad jag ska ta mig till längre! Jag har ju i & med detta gått ner mycket i vikt.
    Jag vill bara kunna äta en pizza, eller pommes frites, chips, knäckemackor... Men det går inte! Tanken på att svälja det gör att jag blir livrädd & får ångest.
    Jag är med trött på allt fil & yoghurt.
    Vet snart inte vad jag skall göra längre... Detta gör ju att jag är trött, yr & svimfärdig, jag är mer deppig, svårt med sömn osv.
    :(

• Mywii

Kan även tillägga att jag ibland inte vågar svälja mitt saliv.. & är jag uppe i en ångestattack för att jag tror att det sitter något i halsen, vågar jag inte svälja något. Inget saliv, vatten osv. Får för mig att om jag gör det kanske det som sitter i halsen åker ner i luftstrupen. Sväljer alltså inte något på flera timmar.

• Mywii
    henricko skrev 2012-04-22 13:19:30 följande:
    Hej. Visst är det jobbigt när man tror att man ska sätta i halsen, jag har oxå varit inne på att få min hals undersökt för att ev minska min ångest om dom säger att halsen ser normal ut. Men samtidigt så tror jag inte heller att det kommer att lugna mig. För det är ju en fixering man har fått. Jag hoppas du tycker att din behandling hjälper dig lite.. jag går som sakt var till en kbt psykolog o en kurator. Än så länge har det inte gett mig nå resultat till att våga svälja mat. Man är så besatt av att svälja fel. Jag vill oxå kunna ära pizza hamburgare osv. Men ångesten har tagit över allt. Vi verkar vara bra många med samma problem, ett tag trodde jag fasen att det bara va jag.
    Ja, fy de är fruktansvärt, önskar inte ens min värsta fiende detta! Ja jag trodde ju det kunde hjälpa, men icke.. Frågade även läkaren om det var "lätt" att sätta i halsen & om det är många som dör av de, nej sa ju han då. Men ångesten & precis som du säger är fixering alldeles för stark :( Jag tycker ju inte den gör det, försöker prata med min psykolog om detta, men han tror ju att de beror på min ångest & tidigare händelser i mitt liv. Jag är ju som sagt på att "sätta" min ångest på maten... Hur länge har du gått på KBT då??
    Ja denna ångesten, släpper den aldrig? :(
    Ja jag trodde med att det bara var jag som hade denna fobin, för ingen jag pratat med har sett sånt här tidigare. Alltid skönt att kunna prata med andra som verkligen förstår hur jobbigt detta är! Men just nu känns all bara hopplöst.. :( 
  • Mywii
    sagoskog skrev 2012-04-22 14:18:10 följande:
    Har haft phagofobi sen 3 år tillbaka. Tror det utlöstes av stress/ångest men är kvar som "enbart" en fobi. Det har alltså inte blivit bättre bara för att stressen lättat.
    Oj! Visste inte att det hade ett namn.. Men 3 år är ju mycket! Kan du äta något alls? Får du någon hjälp av te.x psykolog?
  • Mywii
    henricko skrev 2012-04-22 17:54:56 följande:
    Jag har gått 6 ggr på KBT, i gång i veckan är jag där. Man kan ju allt undra om ÅNGESTEN  någonsin kommer ge sig av, jag har haft det så här jobbigt sen mitten av februari. Trodde ju att det bara va nått tillfället, men så är det tydligen inte. I dag har jag haft en jobbig dag, ångesten som inte vill ge sig av alls, hatar när jag har såna här dagar. Kroppen är så orolig, man sliter ont. Tycker det är skönt att du o andra skriver-för vi är ju inte ensamma om detta. Även om det känns så mellan varven. Jag har oxå frågat min läkare om det är lätt att sätta i halsen, fick typ samma svar som du. Men inte blev det nån tröst för det när man hela tider får en tanke eller känsla av att det kommer att fastna om jag äter de eller de.. Hoppas du har fått i dig lite idag, för en annan har det gått tungt. Hoppas på att när alla barn har somnat ikväll att min ångest lugnar ner sig så att jag kan äta lite fil. Vi får kämpa på o stötta varandra genom denna ångest, panik eller va vi nu har för fobier. På nått sätt så måste vi över vinna detta så att vi kan få leva ett normalt liv igen.
    Ja tänk om man fick slippa denna fruktansvärda ångesten! För mig började det typ 2009, men då var det mest att jag spände halsen så mycket att maten "fastnade" bak i halsen & jag kunde inte svälja. Jag fick luft & allt sådant, men när detta hände fick jag ju kraftig ångest. Lärde mig till slut att alltid ta vatten i munnen när jag stoppade maten i munnen, fick lättare att svälja då. Men var alltid tvungen att ha vatten i närheten när jag åt något, för "fastnade" det då, kunde jag ta en klunk vatten för då vågade jag svälja. Till slut kunde jag äta det mesta, men alltid ha vatten vid mig. Men en del saker som bröd, pasta osv kunde jag inte äta "normalt", utan var då tvungen att ta en klunk vatten samtidigt. Men detta att inte kunna svälja alls började i höstas, & verkar ju bara bli värre.. :( Hur började det för dig? Kom det bara plötsligt? För mig var de att jag trodde det fastnade en bit tuggummi, hade då kraftig dödsångest i 6-7 timmar..
    Usch då, ja en del dagar är ju värre.. Tycker med det är skönt. Att det finns andra som verkligen FÖRSTÅR! Ja, tankarna försvinner inte, utan dem gnager hela tiden. Jag har fått i mig kaffe & en chokladbit, det smälter ju i munnen. Fast kan ändå ibland tro att det fastnar i halsen.. Har du några ångestdämpande du kan ta när dagarna är så tuffa? Fil är ju inte så näringsrikt, men det är ju bra om du kan få i dig lite i alla fall. Jag varvar mellan fil & vaniljyoghurt, de andra yoghurtarna innehåller ju bitar.. 
    Ja, jag tycker ju att någon gång måste det väl försvinna? Blir så trött, är så sugen på fet mat, känns som kroppen skriker efter fett.. Men bara att kunna äta en ostmacka hade ju varit så underbart..!  
    Har du några knep när ångesten är jobbig? Jag brukar försöka andas i fyrkant, meditera, kanske prata i telefon, städa, lyssna på musik osv.  
  • Mywii
    henricko skrev 2012-04-22 20:09:49 följande:
    Min kropp började säga ifrån för drygt 2 år sedan.. fick högtblodtryck, magsår o olika stress symptom.. tyvärr så lyssnade jag inte tillräckligt på dessa varnings signaler om att jag stressade för mycket. Så jag fortsatte i samma spår, tills i januari i år. Då började jag först få väldigt svårt att sova, hjärtklappningar, oro.. Började väl att peta lite i maten prg av att jag inte hade nån matlust. Sen råkade min sambo ut för en arbetsolycka i feb-å då brakade jag. Efter de samtalet från akuten kunde jag inte äta. Ångesten tog över mitt liv. Nu gick det tack o lov bra för min sambo, men min oro o ångest vände inte. Började gå till en kurator o så.. men allt vart bara värre. Vågade inte äta, till slut fick jag en remiss till kbt. Jag har fått Sobril mot min ångest som jag kan ta, men jag undviker den i den mån det går.

Visst den hjälper-men är beroendeframkallande. Har även fått anti depresiva tabletter som jag inte vågat börjat med än, rädd för att man ska få nå biverkningar osv. Va ska man säga, önskar så att man kunde kontrollera dessa tankar, fobier när det gäller mat.  Har funderat på att köpa yoghurt, lite less på filen. Men det får absolut inte vara klumpar i .. kaffe kan jag dricka.. tur är väl det. godis vågar jag inte ta, inte ens choklad. Har provat så mycket tex att doppa vanliga kakor, kex i kaffet.. men när jag väl fått in det i munnen får jag PANIK- så då far det ut igen
    Åh, jag förstår.. Blir ju lätt att man liksom "sätter" ångesten på något, te.x maten då. Det kanske var så att när allt hände så rann bägaren över.Skönt att det gick bra för din sambo!! Ja benzo är ju kanske inte det bästa, men ibland kan de ju behövas. Tycker ändå de är bra att du är försiktig, men de är ju bra att du har den i alla fall, i fall de skulle bli ännu värre så att säga. Kan ju även vara en trygghet att man vet att man har den.  Jag har ätit antidepp i cirka 5 år (jag fyller 21 nu till sommaren), ofta är de ju så att i början när man tar antidepp kan man må sämre (tycker de är konstigt, men de är visst en vanlig biverkning). Men sedan efter några veckor kan den ju hjälpa. Den kanske inte tar bort allt, men den kanske kan göra så att du mår lite bättre, kanske inte lika mycket ångest, kanske inte lite nere osv. 
    Ja önskar det med! Nej därför jag kör med vanlijyoghurt, eller barnyoghurt, som är klumpfri. Du kanske även kan testa drickyoghurt? Jag köper på LIDL, eller Coop. Dem innehåller heller inga klumpar. Kan ju vara gott med något annat, även fast det är trist att leva på endast mjölkprodukter. Vet exakt hur de menar med paniken. Usch..Nej men yoghurt är ju bättre än inget alls.
    henricko skrev 2012-04-22 20:16:26 följande:
    Vissa gånger når ångesten kommer så försöker jag läsa, lyssna på musik eller ringa till nån tills den gått över. Vissa gånger spelar det ingen roll vad jag gör-för då är ångesten för stor för att jag ska kunna göra nått annat. Hatar dock att vara ensam på dagarna, tycker det känns bättre när det är någon hemma. Tyvärr så måste ju min sambo jobba, min äldre grabbar har ju skolan. Å mina tvillingar lämnar jag på dagis. Kommer inte till ro- far upp o ner hela tiden. Vilket liv man har
    Ja men det är ju ändå bra att du har några knep. Ja exakt, när väl den stora ångesten är där finns det inget man kan göra, bara vänta ut den tills den nått toppen & ebbar ut, de är fruktansvärt. Men jag vet ju att ångesten INTE är farlig. Men känslan när man tror att man ska dö, & att man håller på att få en hjärtattack & allt de där, är starkare än något annat! Förstår det, ångesten när man är ensam är hemsk. Jag bor ju på ett gruppboende med personal dygnet runt, bodde tidigare på ett behandlingshem. Det är ju skönt att veta att det finns någon när det är som värst. Men finns det inget du kanske kan göra? Eller någon nära vän eller så du kanske kan träffa om dagarna, eller någon gång i alla fall? Ångesten blir ju värre (tycker jag), när man är ensam. Eller ja, jag blir ju såklart räddare & så, särskilt då om jag får kraftig dödsångest. På boendet har ju alla egna lägenheter. Men jag skulle aldrig få för mig att äta om jag är helt själv. I fall jag nu skulle sätta i halsen. Usch & fy på detta.
  • Mywii
    henricko skrev 2012-04-22 20:44:53 följande:
    Har i 5 dagar nu fört en panikdagbok som min psykolog sa, varje kväll så skriver jag ner alla attacker jag haft under dagen.Vilka symtom jag fick tex svettning, kvävningskänsla,ont i bröstet etc. Sen ska jag skriva om attacken var väntad eller oväntad. Hur intensiv den var på en skala,hur länge den varade. Efter de ska jag kort beskriva va jag gjorde när attacken kom.

Sen ska jag uppskatta hur ångestfylld jag varit under dagen i helhet.
    Även panik attackens intensitet under dagen.

Då kan man sen gå tillbaka för att jämföra sin ångest o vad som har utlöst dom tex. Jag har bara skrivit än, ska ta med mig dessa anteckningar tills på ons då jag ska träffa han på kbt igen.

Vet inte än om detta hjälper en
    Jaha okej, men jag tycker ändå det verkar bra. Det kan ju vara väldigt bra för en själv också! Jag försöker prata med min psykolog om detta med maten, men han säger bara att han inte vill gå in i det, utan istället jobba med varför jag har sådan ångest. Han tror ju, & jag med, att detta beror på tidigare upplevelser i mitt liv. Jag har ju haft både anorexia & bulimi, mycket tvångstankar, självskadebeteende & har Borderline i min diagnos. Han tänker att det finns en anledning till varför jag reagerar som jag gör, jag tror ju med att det är relaterat till tidigare händelser. Men jag vill ju kunna äta! Jag ska ju börja MBT, gruppbehandling, som är speciellt utformad för personer med Borderline. Dock börjar jag inte för ens i augusti, men går ju hos min psykolog en gång i veckan.
    henricko skrev 2012-04-22 20:52:22 följande:
    Man kanske borde pröva anti tabletterna, men när min psykolog sa att dom inte kommer att få mig att äta så kändes det så meningslöst.. visst vore det kanon om tabletterna kunde dämpa en del av min oro o ångest.. Fy för att vara feg. Är det bra personal för dig där du bor, försöker inte dom få dig att våga äta? Jag vart erbjuden att åka iväg till ett hälso hem, men det va jag inte intresserad av. Ligga där ensam på kvällarna med sin ångest.. nää tack. Ibland önskar jag att man fick bli inlagd så att man hade nån dygnet runt, men felet med mig är att jag har så svårt att vara borta från mina barn. Hoppas du får ordning på ditt ätandes o välmående snart. Så tragiskt att man ska behöva må som vi gör
    Det kan ju alltid vara värt att prova, & se hur de går. Känner du att det inte hjälper kan du ju alltid sluta, men det kanske kan vara värt att testa. Ja, personalen är väldigt duktiga. Dock är dem ju inga psykologer, men alla är ju utbildade. Dem försöker ju hjälpa mig så gott dem kan, te.x att dem kan sitta med när jag skall äta fast föda, men jag vågar ju inte äta ändå. Dem har även ringt till ätstörningsmottagningen där jag tidigare gått, dem säger att jag skall börja äta successivt, tex börja med potatismos, sedan lägga till någon bit soyakorv & gradvist öka. Men det går ju bara inte nu då ångesten är för stor. Vet inte hur jag skall gå till väga, men tänker att jag kanske kan bli hjälpt av psykologen, lära mig hantera ångesten osv, men det känns så långt borta. Varje dag är en kamp, men kampen kanske minskar till slut. Nej ensam med ångest är ju som sagt INTE kul! Känner med så ibland, bli inlagd. Men mina tidigare erfarenheter av att vara inlagd är väl sådär. Ibland när jag tror att något sitter i halsen, vill jag bara att personalen ska ringa ambulansen, så jag kan vara på sjukhuset, där dem kan hjälpa mig! Ja, jag kan förstå det. Familjen är ju viktig. Men ibland kanske man måste få hjälp från vården, man måste kunna våga vilja få hjälp, våga hjälpa sig själv. Men det är ju lättare sagt än gjort. Tack det samma! Detta är ett rent helvete, hade hellre haft andra problem än detta, då maten är så viktig. Åh, jag vill ju egentligen kunna äta. Är trött på att vara konstant hungrig.. Men har du provat att äta isglass? Det smälter ju, & kan vara godare en yoghurt. 

• Mywii
    sagoskog skrev 2012-04-23 11:32:54 följande:
    Första perioden kunde jag knappt äta alls. Inte ens flytande och jag hade även svårt med vätska. Det kunde handla om någon dl soppa per dag. Jag vägde 56 kg när det började och gick snabbt ner till under 45 kg och höll mig där under hela första året (jag är 169 cm lång). Både kräk och sväljreflexen blev avtrubbad eftersom jag tuggade maten så länge. Först året var värst. Fick i mig väldigt lite och det jag fick i mig var mest onyttigt, som t.ex. choklad. Men det har blivit bättre, särskilt den senaste tiden. Jag har under de senaste 2 åren lyckats gått upp till 49 kg och har fått tillbaka lite hungerkänsla (den har varit helt "avstängd" tidigare). Jag kan äta ganska okej nu, men sväljer fortfarande inte helt "naturligt". Man kan väl säga att det är under kontroll, fast inte helt friskt. Det finns bättre och sämre dagar och perioder. Min magsäck har även krympt så mycket att även om jag lyckas svälja ner maten, så klarar jag inte att äta så stora portioner.

Jag sökte flera gånger precis i början men fick inget gehör hos vården. Gav upp tillslut och insåg att jag måste fixa det här själv.

Nej det får jag inte. Jag har kämpat med det här själv hittills och kommer troligtvis att fortsätta så. Precis. Fobin ligger ju kvar, även om stress är den utlösande faktorn. Jag tror dock att man har mycket större chans att tillfriskna om man inte är stressad.

Om ingen redan har skrivit det så finns det receptfria näringsdrycker på apoteket (men man brukar behöva be om dem för de står inte ute). Fortimell heter en sort. Det kan vara ett bra komplement, så att det man får i sig iaf är näringsrikt. 
    Oj! Det är ju väldigt lite med tanke på din längd.. Jag har gått ner runt 35 kilo sedan i höstas, jag är cirka 173 cm. Men hur menar du med att både svälj & kräkreflexen vad "avtrubbad"? Kunde du inte svälja något alls? Var det "bara" p.g.a att du tuggade så länge? Låter ju fruktansvärt.. Jag menar att gå ner i vikt & vara så smal, för man är rädd för att svälja är ju allvarligt, så dåligt att du inte fått någon hjälp! Man är ju så fokuserad varje gång man har något i munnen & ska svälja, finns ju verkligen inget som kan distrahera mig när jag ska svälja, tankarna är för starka för det.  Ja, jag äter också rätt mycket choklad... Känns ju inte alls bra för de är ju inte direkt det nyttigaste. Men de är ju typ de & yoghurt jag får i mig, så de kanske inte gör så jättemycket ändå, eller ja.. Men kan du äta någon fast föda? Ja känner igen det där med att magsäcken krymper, blir mätt på lite yoghurt bara.  Det är ju så dåligt!! Detta är ju ett JÄTTE allvarligt problem! Suck.. Jo det tror jag med, som sagt, har jag mer ångest en dag är det ju omöjligt att äta..
    Ja, jag fick näringsdrycker förut på recept (när jag hade anorexia), men nu vägrar min läkare skriva ut det till mig, (dem är ju rätt dyra), tycker det är konstigt eftersom i början av hösten förra året åt jag inte på 9 veckor, sedan har jag ju knappt ätit något förutom yoghurt typ, & de är ju inte direkt näringsrikt.
  • Mywii
    henricko skrev 2012-04-23 09:38:11 följande:
    Skönt att du känner dig trygg med personalen, det är viktigt. Jag känner ganska stor tillit till min psykolog. Tråkigt att höra att du haft olika ätstörningar i ditt liv, inte lätt att över vinna de. Jag hoppas att man inte får nån ätstörning prg av detta, fast jag har dock varit nöjd med min vikt i hela mitt liv. Konstigt att ångesten kan ta över ens liv totalt- Hade aldrig i min vildaste fantasi trott att jag skulle drabbas av nått sånt. Ack så fel man hade. Håller med dig om att det spelar ju ingen roll om nån sitter brevid en när man ska äta-- för man fixar ju ändå inte att svälja. Glass har jag inte testat, men ska göra det. Hade inte ens en tanke på det.

Idag så känner jag att min kropp inte är lika upp varvad som den va i går, så jag ska försöka få i mig nått idag.
    Önskar varje morgon att detta ska vara över.
    Ha en bra dag o lycka till med att äta nått under dagenGlad
    Ja de är ju så viktigt att ha förtroende för personal & sin psykolog.
    Ja de är ju helt otroligt faktiskt. Att få ångest för en sådan sak som ändå är rätt naturlig. Ångest gör mycket konstiga saker med sitt psyke & sin kropp. Det bästa är ju om man kan hantera & förstå sin ångest, men hur lätt är det? Kanske lätt när man har kommit på de, undrar bara när man kommer på det. Men jag hoppas att ändå någonstans att jag & du & alla andra med dessa problem kommer kunna äta som vanligt igen. De måste ju bara bli så! Ja, men testa glass! Jag köper ibland såna paket med Piggelin, så man kan variera sig.  Vad bra att de känns lite bättre idag. Har du fått i dig något?
    Jag har fått i mig lite yoghurt & 8 koppar kaffe. Min dag har ändå varit helt okej. Inte så mycket ångest, dock är jag trött & hängig. Men men.
    Vi får stötta varandra så gott det går! 
Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat