Inlägg från: freshroses |Visa alla inlägg
  • freshroses

svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

Enniie, funkar det inte att mosa maten eller ata gronsakssoppor, later inget bra att du far i dig sa lite med tanke pa att du ar gravid. Man kan ocksa fa mer angest nar kroppen saknar nodvandiga naringsamnen (omega 3, magnesium etc). Dricker du naringsdricker? Fattar inte att du inte far mer hjalp av sjukvarden, det dar later ganska farligt faktiskt for bebisen i magen. 

• freshroses
    Enniie skrev 2012-04-24 13:59:30 följande:
    Som sagt innan. Bebisen får ju allt den behöver, det är ju jag som får gå utan. Min förra läkare gav mig mer eller mindre bara lyckopiller, och sen var det bra med det. Men min nya Bm och jag, försöker hitta lösningar. Personer som kan hjälpa till. Alltså, på sjukhuset. Nej, inte ens när jag var uttorkad vart jag inlagd. Dom skicka hem mig med två näringsdrycker och sa att jag måste dricka mer vatten. No shit sherlock. Om man ändå kunde. Då har jag två alternativ. Antingen dricker jag mycket mera vatten, och går och blir mätt på det och inte äter, eller så småäter jag när jag kan, och dricker vatten när jag är törstig. Det är ju att välja mellan pest och kolera. Jag har försökt peta i mig lite jordgubbar idag för att få i mig lite järn, men det är ju lättare sagt än gjort. Jag orkar egentligen inte. Men jag måste. Som jag sa innan, det är barnen som sporrar mig.

Varifran far bebisen allt den behover om du inte ater normalt? Jag forstar inte hur svenska lakare tanker faktiskt. Googla "malnutrition in pregnancy" och las, det finns faktiskt stora risker om man inte ater ordentligt under graviditeten. Jag vet for jag sjalv blev inlagd nar jag kraktes helatiden under graviditeten (utomlands). Jag skulle KRAVA att fa hjalp om jag vore du, det ar inte klokt att de ignorerar en gravid kvinna som har sa svart att fa i sig naring.
  • freshroses

Stackars dig, jag lider med dig verkligen. Later otroligt tufft. Du verkar ha haft riktigt otur med sjukvarden ocksa. Det ar bra att du forsoker fa I dig lite varje dag men forsok att ata kott ocksa, frukt och gronsaker, agg, det ar viktigt. Kan du ata milkshakes med frukt i? Forsok att mosa maten och hitta en konsistens som kanns bra. VIsst kan bebisen hamta viss naring fran dina depoer, men det ar inte sakert att det Finns mycket att hamta dar om du har haft problem med maten en langre tid. Forsok variera maten ocksa, kanske grot ena dagen men naringsdryck nasta dag t ex. Har du kontakt med nagon psykolog? Jag vet att det ar svart att fa en psykolog via landstinget men man borde ha fortur som gravid och 3 barns mamma. Du behover nagon som stottar dig och som du kan prata med. Du behover lara dig strategies for att overvinna din fobi och sedan kommer allt att bli lattare. Att fa I sig naringsriktig mat ar otroligt viktigt for vart maende.

Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat