• NeLe

svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

Känner igen mig i det ni skriver. Jag har själv inte fått någon behandling men jag har i olika omgångar fått panik över maten. Speciellt var det under slutet på 2010 som höll sig i ett år. Hade nog hållit i sig nu med om det inte vore så att jag är gravid och suktar efter ALLT jag ser nästan. Äter jag inte så mår jag dåligt och äter jag så mår jag dåligt ändå. Är riktigt nere och ingen fattar för de säger att all min viktuppgång inte syns och att jag fortfarande ser liten och "söt" ut. Jo men eller hur?!

Har snart tio veckor kvar tills jag är beräknad och har redan gått upp 17,5 kg (enl vad vågen visade i tisdags). Riktigt katastrofläge eftersom jag vet att jag kommer falla tillbaka till samma spår efter att jag ammat. Det mest bisarra är att jag vill det för med enbart minskade kalorier och träning händer det inte mycket. Mycket resultat på kort tid ska det vara annars får jag panik

• NeLe

Tack för dina fina ord Henricko, men jag är inte i det stadiet där jag känner att jag vill ha hjälp. Just nu anser jag inte mig som undernärd (oavsett vikt) men önskan att få bli det igen är stort. Lite av en anorektiker varning på det hela men min sambo anser ändå inte att jag är det.

Jag har två barn sedan tidigare så detta är inte mitt första. Men som sagt, riktigt jobbig med viktuppgång oavsett mängd för min del

• NeLe

Måste ändå säga att jag tycker att det är oroligt starkt att du vänt dig till vården och för den hjälp du behöver. Vet inte ifall jag skulle klarat det själv ifall d kom till kritan.

hoppas du upplever att det funkar för dig för det är ju det viktigaste!

• NeLe
    Enniie skrev 2012-07-20 16:16:38 följande:
    Usch vad jobbigt för dig NeLe... Jag hoppas att allt löser sig för dig!

Förövrigt så lade vi oss tidigt igår, och vi släckte ner redan vid 01. Vet inte när jag släckte ner så tidigt innan...

Idag fick jag i mig en hel bacon och broccolipaj. Helt otroligt. Det tog imot då och då, men jag fortsatte äta.

Sambon är iväg till Sthlm med ens sonen idag, så jag har bara minstingen hemma då äldsta är hos sin far. Skönt att ha det lite lugnt här hemma. Jag ska ställa mig och vika tvätt så man får något nyttigt gjort. Nu kan jag inte skylla på att jag inte ätit något och inte orkar. men jisses vad trött man blir när man äter. Eller lat snarare.

Kram
    tror inte kroppen är van vid energin och därför slår den om. Riktigt bra jobbat av dig att försökt få i dig något iaf!
  • NeLe
    Enniie skrev 2012-07-20 23:05:58 följande:
    Jag tror det är så, faktiskt. Jag är så otroligt trött efter frukosten ibland så jag skulle kunna somna sittandes. Sen har jag också en väldigt hög puls jämt (ca 110-120) så man är konstant slut, eller så får man överskottsenergi utan dess like, men är också totalt däckad efter...

Va bra att du stod imot Henricko! Jag känner samma sak ibland efter jag ätit, men spyrädd som man är så står man imot så mycket man kan.

Vi var iväg och köpte en massa frukt förut. Fick i mig en hel del, plus en vaniljmunk.

Imorgon ska vi köpa hem mat från min favoritrestaurang för första gången på 1 1/2 år. Nervös är jag. Det är UNDERBAR mat där (thaimat), och jag har vart sugen sååå länge. Sambon har sett till att vi är barnlediga under den tiden så jag kan få försöka äta i lugn och ro. Hoppas jag får i mig något.

Kram till er båda kämpar!
    snällt av honom som tänker på det. Jag fick bara nedtryckande ord av min sambo... När jag påpekade att jag var rädd för vad som utvecklats så förnekade han allt och sa att jag inte alls hade problem osv. Ändå tittade jag på för det mesta när de åt mat, jag totalflippade när han kom med bubbelvatten med lite hallon i, vägde mig flera gånger/dag trots att han såg det osv.

Jag har aldrig kunnat kräkas, vet inte varför men mina reflexer vill inte få upp det trots att jag inte har svårt att hulka och liknande. För det är just det jag gör, hulkar till tusen, blir illröd i ansikte och huvudet är bara rött (efter att jag hukat över toastolen) samt bultar pga allt blod som rusat upp till skallen. Tja jag behöver kanske inte förklara för er om de detaljerna men som sagt, kan aldrig få upp något. Oavsett var jag ätit och hur mkt jag druckit! Kanske lika bra?
  • NeLe

Ha men precis så känner jag, vad är det för fel på mig liksom? Jag har en kompis som bara kan böja sig över toan och framkalla sina kräkningar medan en och en annan inte går igenom mer än tidigare beskrivet *suckar*

Idag har jag riktig ångest. Släkten säger att jag var anorektiker innan jag blev gravid men det är samtidigt inte konstigt att de känner så när de är överfeta allihop och vissa gjort en GBP operation pga sin sjuka fetma. Alla är anorektiker i deras ögon.

Jag har ångest för kilona jag dragit till mig, ångest för hur jag ser ut, ångest för hur dåligt jag kommer må sedan bara för att kompensera gör allt som hänt, ångest för att allt mitt slit var förgäves... Ja, ångest med stort Å rent ut sagt!

Grymt av dig att ta tag i ätandet trots att det handlar om små steg i taget...

• NeLe

Blä för tandvärk! Hoppas det går över men försök få bokat en tid för kontroll hur som. Ta hand om dig!!

• NeLe
    henricko skrev 2012-07-23 18:44:10 följande:
    Aj aj för att ha tandvärk.. jag har oxå tandläkar skräck, man går bara dit när man måste.
    Här hemma har vi haft fullt upp i några dagar, dock har det varit trevligt.
    Lyckats ätit lite utan att kräkas.
    I morgon ska jag träffa läkarn o väga mig..hoppas bara att mina värden är bättre nu. Ha en bra kväll   
    håller tummarna för dig under morgondagens vägning!
  • NeLe

Får man fråga hur mkt ni väger och hur långa ni är?

Henricko, vad roligt att det gick så bra hos läkaren idag och att du är nöjd med resultatet

Enniie, usch sådana nätter brukar jag också ha. Går och lägger mig och två sekunder senare så vaknar barnen... Hoppas du kunnat fått sova lite på dagen iaf!  

• NeLe
    Enniie skrev 2012-07-24 19:19:17 följande:
    Henricko; Kanon! Ett kg är iallafall ett kg!!
    Ja, jag vill inte ha valp. Alldeles för mycket arbete. Så detta passar oss perfekt.

NeLe; som minst vägde jag 49kg till mina 169cm. Det var allt annat än vackert. Dock så hann jag gå upp ett par kg innan jag vart gravid. Nu vet jag inte vad jag väger "egentligen" eftersom jag ändå är höggravid. Det återstår att se om nån månad. Jag tippar på runt 60kg iallafall.

Förövrigt så har det vart en ÖVERJÄVLIG dag! Fy fan säger jag bara.

Mellersta sonen har under dagen hyttat, lipat, kastat saker, ÄTIT LÖSGODIS FRÅN AFFÄREN, stampat och skrikit som en tok! Han har haft en allmänt stöddig attityd hela dagen.

Det var rent av ett nöje att lägga honom vill jag lova. Minstingen har gnällt hela dagen (så går det när man vaknar mellan 03-05 på morgonen och sen vägrar sova middag) och han lade sig snabbt tillrätta i sängen innan han trött och glatt sa "attatt" (nattnatt).

Jag är svullen som en ballong, och mitt högra ben/fot är så stor att jag knappt kan stödja mig på den utan att det gör ont.

Nä. Ingen ro eller vila idag. Så nu tar jag ledigt, iallafall tills imorgon bitti.
    Hur mycket väger du nu då? (dvs hur mkt har du gått upp) Jag låg på 52 kg till mina 164,5 cm. Gick upp till 54 innan jag blev gravid och nu väger jag 68,9 kg i v 30+0 (vägde mig igår ). Vilken vecka är du i?

Åh vad jobbigt när barnen ska jävlas med en just den dag man känner sig mer orklös än dagen innan! Skönt dock att andra halva av barnaskaran var duktigare än storebrorsan

Hoppas svullnaden går över! Jag är också svullen men inte så att jag inte kan stödja mig på benet... Och hoppas natten ger dig mer sömn och energi för en ny dag!
Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat