Inlägg från: henricko |Visa alla inlägg
  • henricko

svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

Jag gjorde som du, lagade maten men satt inte med dom när dom åt. Gick oftast upp o la mig i sängen och vart lessen över situationen eller så försökte jag läsa nått. Nu har jag lärt mig under min kbt träning att sitta med familjen o låta ångesten komma. Skit jobbigt o svårt, vissa dagar klarar jag inte av att sitta med dom. Antingen så försöker jag få i mig lite fil när dom äter, men det brukar vara svårare när alla surrar o jag ser hur gott allt ser ut men inte själv tillåter mig att äta de. Rastlös är man tame tusan varje dag, vissa dagar är hemska. Far upp o ner i soffan, får ingen ro alls. Jag tycker oxå kvällarna o nätterna är jobbiga. Framför allt när alla har somnat, jag ligger vaken o grubblar, ältar med mig själv så att ångesten kommer. Somnar typ som du, sen vaknar jag efter nån tim. Har man tur så somnar man om fort.. Min sambo är väldigt orolig över mig, dels för att jag har tappat vikt o för att han ser hur kämpigt jag har det med mat o sömn. Man har ju ingen ork eller energi precis som förr som du sa. Han jobbar varje dag, men ringer ofta för att höra hur jag mår. Han hjälper till så gott han kan, tar alltid barnen efter middagen så jag kan lägga mig o vila en stund. Han vill att jag ska försöka äta oftare vanlig mat, försöker peppa mig till att det kommer att gå bra om jag äter, men han har aldrig haft ångest eller problem med att må psykiskt så han förstår nog inte fullt ut hur jag mår. Får du hjälp o stöd utav dim sambo? Jag hoppas verkligen att du får må lite bättre innan bebisen kommer..

• henricko
    Mywii skrev 2012-04-21 21:01:27 följande:
    Hej! Vet precis vad du menar! Jag har haft sväljfobi sedan i höstas.. Kan inte äta fast föda alls, utan mest bara flytande föda som yoghurt, potatismos (pulvermos utan bitar), helt släta soppor osv. Har alldeles för stark ångest för att äta.. Så himla rädd att sätta i halsen! Ibland kan jag inte ens äta flytande föda, då jag tom tror det kan sätta sig i halsen.. Har mycket starka ångestattacker. Kan även ibland få för mig att jag sätter hårstrån & så i halsen = dödsångest i flera timmar. Detta är så otroligt jobbigt, det började i september/oktober förra året.. Jag går hos en psykolog en gång i veckan, ska börja gruppterapi (MBT), har personlighetsstörning. Haft mycket problem med maten i många år, olika ätstörningar osv. Vet inte vad jag ska ta mig till längre.. :( Slutade även att ta mina tabletter i samband med detta, men nu vågar ja ta de flesta tabletter i alla fall. Just nu äter jag antidepp, knaprar massa lugnande, olika sömnmediciner osv.
    Är så himla rädd för att sätta i halsen! Har även varit & undersökt halsen, för jag trodde det kunde minska min ångest.. Men icke.. Det var ju inget fel med min hals, men rädslan är alldeles för stark ändå.
    Vet inte vad jag ska ta mig till längre! Jag har ju i & med detta gått ner mycket i vikt.
    Jag vill bara kunna äta en pizza, eller pommes frites, chips, knäckemackor... Men det går inte! Tanken på att svälja det gör att jag blir livrädd & får ångest.
    Jag är med trött på allt fil & yoghurt.
    Vet snart inte vad jag skall göra längre... Detta gör ju att jag är trött, yr & svimfärdig, jag är mer deppig, svårt med sömn osv.
    :(
    Mywii skrev 2012-04-21 21:01:27 följande:
    Hej! Vet precis vad du menar! Jag har haft sväljfobi sedan i höstas.. Kan inte äta fast föda alls, utan mest bara flytande föda som yoghurt, potatismos (pulvermos utan bitar), helt släta soppor osv. Har alldeles för stark ångest för att äta.. Så himla rädd att sätta i halsen! Ibland kan jag inte ens äta flytande föda, då jag tom tror det kan sätta sig i halsen.. Har mycket starka ångestattacker. Kan även ibland få för mig att jag sätter hårstrån & så i halsen = dödsångest i flera timmar. Detta är så otroligt jobbigt, det började i september/oktober förra året.. Jag går hos en psykolog en gång i veckan, ska börja gruppterapi (MBT), har personlighetsstörning. Haft mycket problem med maten i många år, olika ätstörningar osv. Vet inte vad jag ska ta mig till längre.. :( Slutade även att ta mina tabletter i samband med detta, men nu vågar ja ta de flesta tabletter i alla fall. Just nu äter jag antidepp, knaprar massa lugnande, olika sömnmediciner osv.
    Är så himla rädd för att sätta i halsen! Har även varit & undersökt halsen, för jag trodde det kunde minska min ångest.. Men icke.. Det var ju inget fel med min hals, men rädslan är alldeles för stark ändå.
    Vet inte vad jag ska ta mig till längre! Jag har ju i & med detta gått ner mycket i vikt.
    Jag vill bara kunna äta en pizza, eller pommes frites, chips, knäckemackor... Men det går inte! Tanken på att svälja det gör att jag blir livrädd & får ångest.
    Jag är med trött på allt fil & yoghurt.
    Vet snart inte vad jag skall göra längre... Detta gör ju att jag är trött, yr & svimfärdig, jag är mer deppig, svårt med sömn osv.
    :(
    Hej. Visst är det jobbigt när man tror att man ska sätta i halsen, jag har oxå varit inne på att få min hals undersökt för att ev minska min ångest om dom säger att halsen ser normal ut. Men samtidigt så tror jag inte heller att det kommer att lugna mig. För det är ju en fixering man har fått. Jag hoppas du tycker att din behandling hjälper dig lite.. jag går som sakt var till en kbt psykolog o en kurator. Än så länge har det inte gett mig nå resultat till att våga svälja mat. Man är så besatt av att svälja fel. Jag vill oxå kunna ära pizza hamburgare osv. Men ångesten har tagit över allt. Vi verkar vara bra många med samma problem, ett tag trodde jag fasen att det bara va jag.
  • henricko

Visst får man panik när man hör att folk ska grilla, min sambo har oxå börjat surrat om att vi ska ta o grilla.. Herre gud jag kommer inte klara av att äta-hur mycket jag än vill.  Försök och inte tänk så långt framåt, du kommer klara av att ta hand om dina barn o bebisen ska du se. Jag har tvivlat många gånger på att jag inte klarar av mina just nu, men man gör det.  Även fast man är grinigare, tröttare , fräsigare vissa dagar. Jag skäms över att jag inte har orken lägre, men vi får ju inte sova som vi ska, inte får vi näring som vi behöver ha. Inte konstigt att vi är som vi är. Jag tycker du är jätte duktig som orkar vara ute med dina barn trors din situation. Önskar jag vore lite som du

• henricko
    Enniie skrev 2012-04-22 14:14:50 följande:
    Så rar du är. Jag har ju levt med detta i snart ett år, så jag har ju detta som en livsstil. Det känns ju som om man inte har nå annat val. Barnen ska ju inte bli lidandes, men det blir dom ju ändå med tanke på att jag är så lättretlig som jag är.

Jag ska nog snart ta och åka in till sjukhuset. Har lågt hb och ferritin, och har i snart två timmar haft jobbigt att andas och yrslig. Trodde det var ångest först, men känner inte igen detta, och vet att lågt järnvärde kan ge dessa symtom. Uscha...
    Oj då.. hoppas du åkte in till sjukhuset. Låter ju inge vidare det där. Du måste ta hand om dig
  • henricko
    Mywii skrev 2012-04-22 17:25:13 följande:
    Ja, fy de är fruktansvärt, önskar inte ens min värsta fiende detta! Ja jag trodde ju det kunde hjälpa, men icke.. Frågade även läkaren om det var "lätt" att sätta i halsen & om det är många som dör av de, nej sa ju han då. Men ångesten & precis som du säger är fixering alldeles för stark :( Jag tycker ju inte den gör det, försöker prata med min psykolog om detta, men han tror ju att de beror på min ångest & tidigare händelser i mitt liv. Jag är ju som sagt på att "sätta" min ångest på maten... Hur länge har du gått på KBT då??
    Ja denna ångesten, släpper den aldrig? :(
    Ja jag trodde med att det bara var jag som hade denna fobin, för ingen jag pratat med har sett sånt här tidigare. Alltid skönt att kunna prata med andra som verkligen förstår hur jobbigt detta är! Men just nu känns all bara hopplöst.. :( 
    Jag har gått 6 ggr på KBT, i gång i veckan är jag där. Man kan ju allt undra om ÅNGESTEN  någonsin kommer ge sig av, jag har haft det så här jobbigt sen mitten av februari. Trodde ju att det bara va nått tillfället, men så är det tydligen inte. I dag har jag haft en jobbig dag, ångesten som inte vill ge sig av alls, hatar när jag har såna här dagar. Kroppen är så orolig, man sliter ont. Tycker det är skönt att du o andra skriver-för vi är ju inte ensamma om detta. Även om det känns så mellan varven. Jag har oxå frågat min läkare om det är lätt att sätta i halsen, fick typ samma svar som du. Men inte blev det nån tröst för det när man hela tider får en tanke eller känsla av att det kommer att fastna om jag äter de eller de.. Hoppas du har fått i dig lite idag, för en annan har det gått tungt. Hoppas på att när alla barn har somnat ikväll att min ångest lugnar ner sig så att jag kan äta lite fil. Vi får kämpa på o stötta varandra genom denna ångest, panik eller va vi nu har för fobier. På nått sätt så måste vi över vinna detta så att vi kan få leva ett normalt liv igen.
  • henricko

Jag förstår precis hur du menar med att det blir en livs stil, gör likadant själv. Undra varför hjärnan lurar en så med denna mat fobi. Vore ju en sak om man hade nått fel i matstrupen eller så, men när allt blivit en fix ide är det illa. Jag hoppas du får vila på dagarna eller har du dina barn hemma? Blev lite orolig nu när du inte mådde så bra, jag hoppas du åkte in så att dom fick kolla upp dig. Nog för att ångesten kan ge en tokiga symptom, jag tyckte oxå en period att jag va tung andad, men tack o lov så va det min ångest som spelade mig ett spratt. Otäckt va det i af. Kollar dom dina värden ofta eller måste du säga till när du känner att det inte är som det ska? Jag ska få lämna lite prover o kolla blodtrycket på tisdag igen. Äter mediciner mot högt blodtryck, bla. Sköt om dig o din kropp nu så gott det går.

• henricko
    sagoskog skrev 2012-04-22 14:18:10 följande:
    Har haft phagofobi sen 3 år tillbaka. Tror det utlöstes av stress/ångest men är kvar som "enbart" en fobi. Det har alltså inte blivit bättre bara för att stressen lättat.
    Får du nån hjälp? Tror inte heller att bara för att stressen försvinner så blir allt bra, för jag har varit sjukskriven i snart 3 månader. Lite mindre stressad är jag för att slippa jobba, ha dom kraven på sig. Men inget annat har försvunnit.
  • henricko

Min kropp började säga ifrån för drygt 2 år sedan.. fick högtblodtryck, magsår o olika stress symptom.. tyvärr så lyssnade jag inte tillräckligt på dessa varnings signaler om att jag stressade för mycket. Så jag fortsatte i samma spår, tills i januari i år. Då började jag först få väldigt svårt att sova, hjärtklappningar, oro.. Började väl att peta lite i maten prg av att jag inte hade nån matlust. Sen råkade min sambo ut för en arbetsolycka i feb-å då brakade jag. Efter de samtalet från akuten kunde jag inte äta. Ångesten tog över mitt liv. Nu gick det tack o lov bra för min sambo, men min oro o ångest vände inte. Började gå till en kurator o så.. men allt vart bara värre. Vågade inte äta, till slut fick jag en remiss till kbt. Jag har fått Sobril mot min ångest som jag kan ta, men jag undviker den i den mån det går.

Visst den hjälper-men är beroendeframkallande. Har även fått anti depresiva tabletter som jag inte vågat börjat med än, rädd för att man ska få nå biverkningar osv. Va ska man säga, önskar så att man kunde kontrollera dessa tankar, fobier när det gäller mat.  Har funderat på att köpa yoghurt, lite less på filen. Men det får absolut inte vara klumpar i .. kaffe kan jag dricka.. tur är väl det. godis vågar jag inte ta, inte ens choklad. Har provat så mycket tex att doppa vanliga kakor, kex i kaffet.. men när jag väl fått in det i munnen får jag PANIK- så då far det ut igen

• henricko

Vissa gånger når ångesten kommer så försöker jag läsa, lyssna på musik eller ringa till nån tills den gått över. Vissa gånger spelar det ingen roll vad jag gör-för då är ångesten för stor för att jag ska kunna göra nått annat. Hatar dock att vara ensam på dagarna, tycker det känns bättre när det är någon hemma. Tyvärr så måste ju min sambo jobba, min äldre grabbar har ju skolan. Å mina tvillingar lämnar jag på dagis. Kommer inte till ro- far upp o ner hela tiden. Vilket liv man har

• henricko

Har i 5 dagar nu fört en panikdagbok som min psykolog sa, varje kväll så skriver jag ner alla attacker jag haft under dagen.Vilka symtom jag fick tex svettning, kvävningskänsla,ont i bröstet etc. Sen ska jag skriva om attacken var väntad eller oväntad. Hur intensiv den var på en skala,hur länge den varade. Efter de ska jag kort beskriva va jag gjorde när attacken kom.

Sen ska jag uppskatta hur ångestfylld jag varit under dagen i helhet.
    Även panik attackens intensitet under dagen.

Då kan man sen gå tillbaka för att jämföra sin ångest o vad som har utlöst dom tex. Jag har bara skrivit än, ska ta med mig dessa anteckningar tills på ons då jag ska träffa han på kbt igen.

Vet inte än om detta hjälper en

Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat