Inlägg från: henricko |Visa alla inlägg
  • henricko

svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

Mywii skrev 2012-04-23 21:25:16 följande:
    Ja de är ju så viktigt att ha förtroende för personal & sin psykolog.
    Ja de är ju helt otroligt faktiskt. Att få ångest för en sådan sak som ändå är rätt naturlig. Ångest gör mycket konstiga saker med sitt psyke & sin kropp. Det bästa är ju om man kan hantera & förstå sin ångest, men hur lätt är det? Kanske lätt när man har kommit på de, undrar bara när man kommer på det. Men jag hoppas att ändå någonstans att jag & du & alla andra med dessa problem kommer kunna äta som vanligt igen. De måste ju bara bli så! Ja, men testa glass! Jag köper ibland såna paket med Piggelin, så man kan variera sig.  Vad bra att de känns lite bättre idag. Har du fått i dig något?
    Jag har fått i mig lite yoghurt & 8 koppar kaffe. Min dag har ändå varit helt okej. Inte så mycket ångest, dock är jag trött & hängig. Men men.
    Vi får stötta varandra så gott det går! 
    Köpte lite glass i går, fick i mig lite grann. Tyvärr så fick jag mycket ångest attacker på eftermiddagen igår, så det vart inte så bra. Synd bara att man ska grubbla o fundera på allt konstant, jag har även GAD enligt min psykolog,, och utmattnings depression. Försöker träna varje dag på att utsätta mig för sånt jag tycker är obehagligt, vissa gånger går det bättre o vissa gånger går det inte alls. I morgon ska jag iväg till min kbt psykolog, han vill att jag ska ta med mig potatis o en bit kött. Ångesten är på topp bara jag tänker tanken att ta med mig de till han.. Tänk om jag sätter fel i halsen.. hua hua.. vill inte. Jag hoppas som du att vi alla kommer att kunna äta normalt längre fram utan att ha en massa farliga obehagliga tankar o ångesten som tar över. Trött o hängig är jag oxå ofta. Beror nog på att vi får i oss för lite näring o att man inte sover som man ska.. Jag vaknar flera ggr per natt. Ha en bra dag
  • henricko
    Enniie skrev 2012-04-24 10:08:53 följande:
    Nej. Tabletter kan jag inte äta. Dels för att jag inte kan svälja dom. Också för att man redan har svårt att sköta magen när man inte äter.

Jag ska in för järndropp på måndag tack och lov.

Igår lyckades jag peta i mig lite gröt iallafall, trots att jag inte mådde ok.

Hoppas du fått i dig något!
    Bra att du ska få hjälp, inge bra att gå med lågt järn värde. Jag kan iaf svälja tabletter om jag krossar dom.. har du prövat gjort det o sen ta lite fil och svälja ner det med? Alltid något med lite gröt, va ju bra för dig. Jag fick i mig lite igår, tyvärr fil o lite glass.

Fast din bebis i magen lär väl ta all den näring du lyckas stoppa i dig under en dag.. Vill dom inte lägga in dig? Kan inte förstå hur du orkar, du gör ett kanon jobb som tar dig igenom dagarna utan mat. Jag har iaf inte mina barn hemma på dagarna.. har inte ork för att aktivera dom eller så. Vissa dagar har man så klart mera ork o då gör jag saker med domGlad
  • henricko
    Jag skrev 2012-04-24 12:25:08 följande:
    Men man ska aldrig utsätta sig för det mest jobbiga påengång utan man ska börja med mindre mål i början, som att tex äta där, vilket du har klarat av, sen kanske ni skulle kunna äta ute tex och sen tillslut äta hemma. När man är där i början så känns det som att allt tar otroligt lång tid och att man aldrig kommer att nå det stora målet, men när du klarar av dina små mål och ändå märker att du är på väg framåt så kommer det att kännas otroligt skönt =) Att göra hemmaläxorna själv hemma tycker jag också är det mest jobbigaste just som du sa att det inte finns nån som kan hjälpa en, men ack så många gånger jag klarat av vissa saker ändå, så det går om man vill =)

Ett tips kan vara att din psykolog sen när tiden är inne så att säga får följa med dig hem till dig och stötta dig där i början så du får känna på att äta hemma och samtidigt få stöd? 
    Skönt att höra att det finns fler än jag som har svårt att göra hemläxor, du har så rätt i det du skriver. Ska försöka se det positiva i det lilla jag faktiskt klara av. Även fast det känns som ett misslyckande så är det ju dock inte det. Utan som du säger- det är ju ett steg framåt mitt mål. Trodde att allt skulle gå fortare när jag väl började på kbt träningen, men så är ju inte fallet. Tyvärr så tror jag inte min psykolog kan följa med mig hem, för jag bor 4 mil ifrån där jag går på behandling. Men däremot kanske vi längre fram kan äta ute bland folk, får höra vad han tycker i morgon.
  • henricko
    Enniie skrev 2012-04-24 13:59:30 följande:
    Som sagt innan. Bebisen får ju allt den behöver, det är ju jag som får gå utan. Min förra läkare gav mig mer eller mindre bara lyckopiller, och sen var det bra med det.

Men min nya Bm och jag, försöker hitta lösningar. Personer som kan hjälpa till. Alltså, på sjukhuset. Nej, inte ens när jag var uttorkad vart jag inlagd. Dom skicka hem mig med två näringsdrycker och sa att jag måste dricka mer vatten. No shit sherlock. Om man ändå kunde. Då har jag två alternativ. Antingen dricker jag mycket mera vatten, och går och blir mätt på det och inte äter, eller så småäter jag när jag kan, och dricker vatten när jag är törstig. Det är ju att välja mellan pest och kolera.

Jag har försökt peta i mig lite jordgubbar idag för att få i mig lite järn, men det är ju lättare sagt än gjort.

Jag orkar egentligen inte. Men jag måste. Som jag sa innan, det är barnen som sporrar mig.
    Inte är det lätt när man inte klarar av att äta, jag försöker små äta det jag kan när det går. Idag har det inte gått så bra, men man får väl vara tacksam över det lilla. Tur är väl att man har sina barn-utan dom hade man inte orkat. Det är för dom man kämpar, vill ju att dom ska ha en frisk mamma som orkar med att göra saker..
  • henricko

Hatar när man mår så här,
    Varför kan inte bara ens fix ide när det gäller att svälja bara ge sig av?
    Hela dagarna går ju åt till att kämpa i sig lite föda, va är det för liv.
    Det är så lite som behövs för att man ska trigga upp in ångest o då är det kört.Gråter

• henricko

Jag känner som du- att läkarna inte vet vad dom ska skicka en åt. Jag ifrågesatt varför jag inte kunde få komma till en ätstörningsklinik även fast jag inte har anorixia eller bulimi. För dom precis som vi måste ju börja om att lära sig att äta från början. Men nej nej nej... Den dagen jag sa att jag inte åt för att jag tyckte jag va tjock så va det ev aktuellt att skicka mig dit. Sjukt värre, Jag har ju en störning-även om den beror på ångesten o ens fobier.. grrr man blir så arg. Har ju viljan att bli bra, men fixar inte detta själv. Har tappat en hel del i vikt, å mera lär det väl bli om detta inte vänder.

Idag va jag hos min kbt psykolog, hade med mig lite kassler, sås o potatis. Fick i mig några tuggor där med hans hjälp, men nu ska jag försöka äta hemma tills nästa vecka vi ses. hmm kommer inte gå lika bra som det gjorde där hos han. Fick ångest attacker hos han, flippade ut ett tag. Men han vet hur han ska ta mig igenom denna ångest när jag ska försöka äta.

Önskar att man hade en sån som han dygnet runt-för då skulle jag nog fixa detta till slut.

• henricko

Jag har blivit en tant jag med-köper allers osv för att kunna lösa korsordenFlört
    Men det hjälper när ångesten inte är för svårt att ligga o lösa orden..

• henricko
    Enniie skrev 2012-04-25 13:52:13 följande:
    Men va bra! Det är ju iallafall några tuggor! Men jag måste säga att det låter läskigt som tusan. Men jag är en fegis också.

Jag hade fundering på att ljuga och säga att jag tycker att jag är tjock, men då kom jag på att dom då kommer att fokusera på helt fel sak, eftersom jag då ljuger. Det bästa är väl egentligen KBT och en massa träning. Jag beställde hem en självhjälpsbok om ångest som jag tänkte ge ett försök. Det kan kanske hjälpa något.

Haha, ja men precis. Man fokuserar lite mer på att lösa krysset än hur man mår. Tre tidningar har jag gjort klart på 4 dagar. Ska iväg ikväll och köpa en ny.

Förövrigt så har jag skitsvårt med andningen idag igen. Sambon fick ett spel förut (som han senare bad om ursäkt för) då jag inte kände mig bra nog att åka till några gemensamma vänner. Han menar på att vi gör så lite ihop nu för tiden. Och det stämmer, men inget man kan rå för.

Idag hoppas jag på att somna lite tidigare. Somnade vid 04 imorse för att man mådde som man gjorde. Behöver nog lite mer sömn, och mat.
    Är nog din ångest o oro som gör att du känner dig tung andad.. för jag får så ibland. Blir värre ju mera jag tänker på andningen.
    Känner igen det där ang din sambo-min tycker oxå att vi aldrig gör någonting. Eller åker o hälsar på våra vänner.
    Men jag orkar inte vara social på det sättet när man inte mår så bra.
    Vissa dagar har man mera ork än andra.

Hoppas du får sova bättre i natt
    Jag sov oxå dåligt om det nu är nån tröst.
  • henricko
    Enniie skrev 2012-04-25 19:16:16 följande:
    Ja jösses. Vi har det inte lätt.

Jag fick hem min krysstidning nu iallafall, och var duktig som postade iallafall ca 9 paket.

Hur gamla är dina barn förresten? För du hade väl två?
    Jag har precis börjat få hem lätta krysset hem i brevlådanSkrattande karl min sa att det va tant varning på mig..
    Jag har 4 barn..vi fick tvillingar dom sista. Hade ju tänkt ha typ 3 men så vart det inte. Mina barn är ganska stora, min äldsta son är 14 nästa grabb är snart 12 o så tvillingarna fyller 6 år nu i maj
    Jag har precis själv fyllt 37 så man är ju inte en ungdom längre, men jag känner mig dock inte så gammal i mitt sätt att vara. I det normala fall. Ha ha ha

Jag har funderat många ggr på att sälja barn kläder på tradera, men jag har väl varit för slö.
    Dumt nog- för man kan ju alltid få in en slant i ställer för att kasta alla kläder till slut.

Hoppas du haft en bra dag i dag, jag har haft en ganska okej dag, men nu när det vart så tyst i huset kom ångesten smygandes. Karln min är i garaget o håller på med bilen, dom små trollen sover o mina äldre grabbar ser på tv. Fick ingen ro att sitta framför tv, hungrig är ja på köpet. Ska se om man får i sig lite fil
  • henricko

usch vilken usel natt man har haft, så trött på ögat. Knappt sovit en blund. Min läkare tycker att jag ska ta en sobril innan jag lägger mig, men nej tack. Man ska passa sig för såna där tabletter. I dag ska jag till kuratorn o prata lite, hoppas att det lugnar mig lite. Tyvärr är man så trött i skall banken så undra sa flundra om man kommer orka prata o ta till sig det hon säger. Har lite läxa att göra som jag fick från kbt igår, låg o läste en bok i natt som handlar om ångest, oro och fobier. Fick lite ideer där ifrån. Ha en bra dag där ute.. Glad

Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat