Inlägg från: henricko |Visa alla inlägg
  • henricko

svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

Här regnar det tyvärr, har gjort det hela dagenRynkar på näsan
    Va till min kurator som berättade att jag skulle få en remiss till en klinik som jobbar med såna som har ätstörningar, underbart. Där kanske man kan få mera hjälp o stöd till att våga börja äta igen. Dock har jag ingen aning om när jag får komma, min läkare har skrivit en remiss i går dit tydligen.
    Vart så förvånad för när jag frågade om denna hjälp för typ 1 månad sen så sa dom nej till detta, eftersom jag inte har anorixia eller så.. Skumt

Härligt för er att få komma ut i skogen, mina älskar att vara i skogen

• henricko

Va bra att du ska till en dietist hoppas du får hjälp av hon.
    Sjukt att det ska vara olika på vilken vård man får prg av vart man bor. Jag bor utanför Sundsvall, jag har sån tur att min läkare på vårdcentralen verkligen bryr sig, han försöker hjälpa mig.

I dag va jag förbi mitt jobb med ett läkarintyg, skit jobbigt att se alla arbetskompisar o alla deras frågor hur man mår osv. Dom är super gulliga hela högen men jag fick sån panik att sitta där o surra.
    Tack o lov slutar min sambo tidigare på fredagar så jag får hjälp att laga middag till min skockFlört
    För jag är slut som artist idag efter detta.. dock har jag fått i mig lite soppa o fil. Känns bra.

Kanon att du fick i dig så där pass i går, det mådde din kropp bra av.
    Ha en bra fredag så gott du kan

• henricko

Visst är det skumt att man kan ha några dagar som är bättre, sen så kommer det bakslag lika många dagar.
    Jag försökte mosa lite potatis med sås, hua vilken ångest attack jag fick.
    Här öppnade himlen upp sig-spö regn
    Å min dotter som ska iväg på ridskolan, tur att det är gubben min som åker med hon.
    Städa gjorde jag oxå i dag, skönt att det är klart så att man bara kan slappna av i den mån det nu går.

Hoppas du fick i dig lite föda.

• henricko

Jag vaknade med en extrem oro i kroppen, har hållt i sig hela dagen. Så nu är jag så trött och sliten.
    Maten funkar inte alls idagRynkar på näsan

Jag har farit fram här som en gnu hela dagen-ingen rast ingen ro.
    F#N för såna här dagar.
    Ska försöka lägga mig o lösa lite kors ord om en stund och se om kroppen går ner i varv.
    Godis sugen är ja.. blir ju inte lättare av att se barnen sliska i sig götta.

Städa kan ju vara en hit för att få tankarna på annat håll.
    Tråkigt att höra att du inte heller haft en bra dag, hoppas du får må lite bättre nu under kvällen.

Må så gott

• henricko

Kan inte låta bli att små skratta för jag kände precis som du att jag skulle vilja åka någonstans för mig själv så att man kan andas. Å slippa allt runt omkring en. Jag har haft 2 jobbiga dagar i rad nu, så less att må så här. Skönt att veta att du förstår enGlad

Mina barn har tyvärr inte somnat fort på kvällarna, tror att dom känner av när man mår som sämst
    Ingen mat i dag heller blev det för mig men bra att du fått i dig lite iaf.

• henricko

Jag har oxå ibland försökt skära små små bitar av tex köttbullar biffar men det går inte att svälja för mig heller.
    Borde nog testa göra så varje dag- men rädslan o ångesten tar över.
    Chips? hur får du ner det?
    Jag har provat ostbollar-men fick panik efter jag svalt en.

Sen gick jag minst en timme efter o tyckte att det satt fast nått i halsenRynkar på näsan
    Tyvärr så kan jag inte säga att min helg har nå bra..

• henricko
    cyklar skrev 2012-04-29 22:36:51 följande:
    Hej på er! 

Jag har suttit och läst igenom tråden och insett att jag har varit med något mkt liknande. Jag hade en period på ungefär ett och ett halvt år när jag hade enormt mkt ångest som begränsade mitt liv. Ångesten handlade om att jag var så jävla rädd för att kvävas.

Jag var rädd för att sätta i halsen. Men mest för att svullna i halsen och inte kunna andas. Inbillade mig att jag hade allergi och skulle svullna upp och kvävas. (fast jag aldrig haft allergi, vet inte vart de tankarna kom ifrån)
    Vilket gjorde att jag var så rädd för att äta vissa saker som folk "brukar" få allergi av. Som nötter, frukt och sånt.

Var rädd för en massa saker men allra mest för mat.

Och att bli förskyld och känna det där första ont i halsen och svullnaden var ett helvete varje gång. 

Jag slutade aldrig äta men åt absolut inte vissa saker för jag trodde att jag skulle dö då.

Var så jävla spänd i halsen och nacken hela tiden och svalde och svalde för att känna efter att jag inte var svullen eller hade något i halsen.

Det här tog så mycket tid och energi att jag blev en helt annan person. Min mamma tvingade tillslut mig till vårdcentralen och de kollade och försökte bevisa för mig att det inte var något fel på halsen.

Det hjälpe faktiskt ganska mycket.

Men det som till slut hjälpte mig (förutom stöd från famlij och sambo som berättade för mig ibland 20 ggr om dagen att jag kunde andas...) var min egen ilska. Jag var så jävla less! Jag var så rädd och så arg och så less. Jag hade så mycket ångest att jag inte orkade ha mer ångest.

Jag tvingade mig själv att förstå tillslut att det var ångest, tankar och känslor. Jag lärde mig att lyssna efter de allra tidigaste signalerna. Det allra första var tanken "jag kan inte andas! Jag har något i halsen!"
    Sen kom ångesten, ofta först med svettiga händer och ont i magen. Sen hjärtklappning, yrsel och sen panik. "Jag kommer dö!" 

Jag satte mig ner eller la ig ner och sa till mig själv. Jag bara känner så här. Ingenting kommer hända. Jag bara tror det, min kropp lurar mig nu. Min hjärna lurar mig nu. Jag känner mig rädd men det händer ingenting. Det var hemskt! Jag trodde att jag skulle dö om och om ingen. Men jag tog det lugnt. Andades. Räknade baklänges för att koncentrera mig. Såg till att ha någon i rummet brevid men var liksom själv. 
    Och ångesten stegrades och stegrades och jag var så less och arg och rädd. Men tillslut blev det så jävla jobbigt att det liksom släppte. Det var hemskt, men varje gång var en seger. Varje gång jag lyckades sitta still och andas igenom min ångestattack gjorde mig starkare. Varje gång blev det lite lättare. Tog lite kortare tid. Man kan inte ha en ångestattack hur länge som helst. Kroppen fixar det liksom inte. Och att känna att man har kontroll var underbart. Det är ju det man saknar när man har ångest. Man saknar kontroll. Eller tror att man saknar kontroll. Tror att man är okapabel att äta, andas, sova, tänka. Man går rutn och tror att det är ren tur att man överlevt dagen. Men vågar inte tro på att det är tack vare sig själv man kan.

Idag kan jag känna ångest men kan snabbt lugna ner mig med "det är bara jag som tänker".

Att vara förskyld och känna svullnad i halsen är fortfarande jobbigt men aldrig som förut.  

Hoppas ni får hjälp. Hoppas ni blir sådär jävla arga som jag var. Hoppas ni förstår att ni klarar av så mycket! Hjärnan säger ibland att kroppen inte kan, men den ljuger.

kram 
    HejGlad
    Va skönt att du har kommit över din ångest-rädsla för att kvävas.
    Tro mig vissa dagar blir jag arg på mig när jag tänker på att det är bara huvudet som spökar.
    För jag har inget fel i min hals.. tror jag.
    Men på nått viss så låter man hjärnan få bestämma för det är precis som du skriver.

Jag försöker träna bort mina tankar och känslor när det gäller att sätta maten fel tror ju oxå att jag ska kvävas
    Vet så väl att att det bara är en känsla av att det fastnar-men när ångesten kommer så klarar jag inte av att tänka klart.

Jag har ett bra stöd från min familj även om dom inte riktigt förstår hur jag har det.
    Enligt min kbt behandling så måste jag lära om mig att tänka för att kunna äta.
    Går bra hos han att få i mig, han ger mig trygghet o ro.

Hemma är det katastrof, fixar det inte.
    Men jag blev sååå sååå glad när jag läste om dig- för med andra ord så går det att komma över sina fix ideerSkrattande
    Även om det tar tid.
    För ibland så ger jag upp hoppet om att kunna få leva normalt igen.
    Men nu tändes en liten gnista tack vare att du skrev att du till slut vann
    Kram
  • henricko

Usch för att må så här.
    Hade hoppats på att denna dag skulle kännas bättre, men för all del får väl försöka ta mig igenom denna dag ändå.
    Gjorde ett tappert försök o skulle prova en omelett, men nu har jag bara panik efter ha lyckats svalt en bit.
    Så less på att en del säger att dom förstår en-för det gör dom inte.
    Be mig inte heller vara stark-för det är jag inte.
    Allt jag vill är att över vinna min ångest o mina fix ideer över maten.

Tur att jag har er- för många utav er förstår och vet vad man går igenom.

• henricko

Här ska det också grillas  till middagen, ghaa jag vill oxå ha de. Ska prova att få i mig en liten bit, men tror dock inte att jag kommer att fixa de.
    Kul att åka bort och inte få i sig nått som dom andra äter.
    Jag hoppas din sambos mamma förstår hur jobbigt du har det med maten bla, hon kanske har köpt nått annat lätt ätit för dig om du har tur.

Vi får främmande senare ikväll, känner inte för att vara social. Hur kul är det att se andra äta o dricka gott hela kvällen?
    Ha en bra dag

• henricko

Vi hade några grannar som kom och grillade med oss på varborg.
    Jag fick inte i mig nått, tog en öl dock men det hjälpte mig inte till att bli avslappnad.
    Brukar inte heller vilja ha folk här prg utav alla frågor hur man mår o hur det går.
    Vissa dagar är bättre än andra.

Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat