Inlägg från: henricko |Visa alla inlägg
  • henricko

svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

mancay skrev 2012-05-10 21:32:45 följande:
    Hej!!!

Nu har jag registrerat mig här för den här trådens skull för att jag själv skulle velat läsa detta för ett år sedan. Då trodde jag att en tablett fastnat i halsen och jag fick panik, var ensam. Jag kände som ett tryck inuti halsen och trodde att jag skulle kvävas (vet nu efteråt att det inte var så såklart). Efter det blev jag livrädd för att svälja och mitt liv blev ett helvete under några månader. jag kunde bara äta mjuk mat hemma och om någon var med. jag gick ner i vikt en massa och har fortfarande inte hämtat mig. Det var en kamp varje dag, jag pluggade på annan ort och försökte dölja för mina klasskompisar att jag inte åt, trodde jag skulle sätta i halsen och fick sån extrem ångest. MEN! 
    Till slut gick jag till husläkaren och bad honom kolla mig om det var något fysiskt. Det var det inte men han remitterade mig till en LOGOPED. Det var något av det bästa som hänt det året!!!
    Där får man proväta olika saker, dricka, flytande, fast och de kollar hur man gör och om det är normalt. Sedan gick hon igenom hur sväljmekanismen fungerar och berättade att OM något fastnar i halsen (luftstrupen) så åker det upp av sig själv igen ettersom det är en reflex som görs automatisk. När vi känner att bitar "sitter fast" sitter de i själva verket i matstrupen och det är inte ett dugg farligt, de sväljs ner efter en stund och påverkar alltså INTE andningen. Sen sa hon även såhär "Du har svalt i 24 år utan att tänka på det, men nu har du medvetandegjort ditt sväljande och det är därför det känns jobbigt". Efter det försökte jag verkligen släppa det och l¨åta kroppen jobba själv, samt ta mer tid på mig när jag åt. Och det gick över!

Helt ärligt kan jag säga att jag fortfarande har svårt att äta t ex hårdare köttbitar när jag är ensam eller i en stressig miljö, men det är något jag kan leva med. Jag äter även långsammare och lite mindre än förut eftersom att jag måste tugga allting mycket mer, men det kan jag också leva med.
    Ett till tips jag vill ge är att stryka med fingertopparna på utsidan av halsen när ni äter/det känns som ngt fastnar för då sväljs det lättare ner, detta används även på djur.

Jag har lätt att få ångest och ja, detta med sväljandet har lett till andra problem hos mig eftersom jag fortfarande är rädd för att kvävas, MEN jag mår myyyycket bättre nu än för ett år sedan! Så det finns hopp! Jag trodde att jag skulle ha det så för alltid.
    Hoppas att det blir bättre för er snart!!!! Skriv gärna hur det går!

Kramar! 
    Så klart jag ska skriva hur det går, om du kommer på nått mera tiis eller råd så skriv du med.
    Så skönt att att få höra att det finns en ljusning när man läser tex om dig.
    För stundvis så tror jag inte på att jag kommer att kunna svälja o äta som jag alltid har kunnat gjort innan detta tog över.
    Men tack vare dig bla så ser man ju att det går att komma över sin rädsla.
  • henricko
    mancay skrev 2012-05-11 19:55:23 följande:
    Hej igen!!
    Det kommer att gå över för er också! 
    Jag tycker verkligen att ni ska be läkaren att få gå till en logoped. Som jag fattat det får man - för mig räckte det med ett besök - öva på att svälja och äta där om man går fler gånger och det känns som att det är det man behöver, inte bara prata om hur man mår. Nu tycker jag mig även minnas att hon pratade om hur pass bred halsen är, att OM det fastnar något brukar luft ändå kunna komma förbi på sidorna. Just det där med att veta att maten fastnar i MATSTRUPEN när det känns om att den sitter fast och att se halsen uppritad är det som hjälpt mig mest. 
    Och en till sak - att det i halsen finns ett automatisk lock som stängs när vi sväljer vilket hindrar maten från att hamna i luftstrupen. Detta regleras automatiskt och man behöver inte tänka på det!

Direkt efter att jag varit där bestämde jag mig för att NU SKULLE JAG KLARA DET. Så jag gick till McDonalds och köpte en sån där paj (mjukt) och en dricka och sen satt jag där (ensam, fast med andra runt omkring såklart) och åt upp den. Tänkte att OM jag sätter i halsen nu finns det iaf folk här och jag har en dricka att svälja ner med. Det kändes som en seger faktiskt att göra det...  Efter det minns jag inte riktigt, vet att jag länge åt lite "mjukare" mat, och det gick bättre och bättre.
    Det som jag också måste lägga till är att "miljöombyte" hjälpte för mig - jag slutade plugga för terminen och började sommarjobba istället. Det hjälpte att komma till ngt nytt och inte vara på samma ställe som där jag upplevt de dåliga stunderna.

Vad rent konkret är det ni är rädda för? Att maten ska fastna i luftstrupen? Känslan när det känns som att maten "fastnar"? 

Hoppas att ni får en bra helg och att ätandet går bra! T ex youghurt med mosad banan kanske kan funka?

Kramar!!! 
    Hej svejs.
    Jag ska be min läkare skriva till en logoped,för det kan vara väldigt skönt om man får höra från dom att det inte är nått fel.
    Jag tycker att det fastnar mat i min hals efter jag har svalt nått, får sån ångest o då blir ju allt värre.'
    Sen är jag livrädd för att jag ska svälja fel så att man inte kan andas, typ kvävas.
    Rädslan för detta blir bara värre ju längre tiden går för mig att inte kunna äta normalt.
    Igår så provade jag att ta en liten bit grillad kyckling, fick sån panik attack så att jag satt o skakade,skämdes så inför mina gäster som åt middag här med oss. Tack o lov så visste dom om hur jobbigt jag har det med maten, men ändå.
    Många kramar till dig med, hoppas du haft en bra helg
  • henricko
    Enniie skrev 2012-05-13 01:13:14 följande:
    Jag får sådana svackor ibland så det inte är klokt. Dom senaste dagarna har vart ganska ok. Men kom till insikt idag att jag faktiskt MÅSTE börja försöka äta mat, om ens bara några tuggor. Jag undviker det, för att det är lättast...

Jag har ju inte dom exakta problemen att jag tror något fastnar i halsen (kan dock få panik om något gör det), men mitt största problem är ju illamåendet och spykänslorna jag får när jag ska svälja något. Det börjar vattnas i munnen, hjärtat rusar, illamåendet sätter in, och jag tror jag ska kräkas: panik. Emetofobi eller vad det nu heter, är ju de jag "lider" av.

Detta gör ju så att jag inte "kan" äta. Lever på det jag vet att jag får ner, som i dagsläget är mannagrynsgröt, fil, rån (med MKT smör), choklad, kräm osv osv. Nu ikväll har jag dock lyckats få i mig två skorpor med smör och ost. Det är jobbigt, men det går.

Imorgon ska vi möblera om här hemma, ordentligt, då barnen ska byta rum. Så jag ska faktiskt ta och krypa ner nu så man har lite energi imorgon.

Hoppas du mått bra under dagen henricko.
    Du o jag har olika mat problem, men båda får lida lika mycket över våra problem.
    Jag tror ju att jag kommer att kvävas eller sätta maten fel.
    Tycker jämt att det lilla jag får i mig fastnar, så jäkla sjukt o störande.
    Ska faktiskt fråga min läkare om jag inte kan få en remiss till en logoped o kolla matstrupen.
    Vem vet man kanske vågar mera om man verkligen får bekräftat att det inte är nått fel.
    Min helg har varit ångest laddad, hade kalas i går här hemma o det tog hårt på mig.
    Fick tryck över bröstet, yrsel o panik attacker för allt.
    Fy säger bara jag.
    Tur att min sambos bror o flickvän var här o hjälpte till.
    För jag fixade inget.
    I dag är jag på helspänd, ångesten kommer o går.
    Önskar att man kunde få lägga sig ner o bara gråta.
    men jag kan inte-är stopp på att vara lessen.
    Mina tvillingar ska snart på kalas några timmar så jag hoppas jag hinner gå ner i varv o må bättre sen
    Hoppas din dag blir bra
  • henricko

Hoppas det vart bra när ni möblerade omGlad
    Skönt att du börjar märka av att du är piggare efter järnet, inte så roligt att gå o vara trött o orklös varje dag.
    Nog allt är det en ny vecka, jag har 2 möten denna vecka, kuratorn i morgon o på ons ska jag på kbt.
    Väntar bara att få min kallelse till ätkliniken, hoppas jag får nått besked denna vecka.

Jag har precis lämnat mina barn på dagis, mina större grabbar är på skolan o gubben jobbar.
    Så man är solo kvist just nu, måtte man inte få sån ångest idag.

Regnet bara öser ner här, hmm man blir ju nedstämd bara av det.
    Skulle så gärna vilja åka på ett spa må jag säga, men undra sa flundra om man skulle kunna njuta av de?

• henricko

Kul att möblera om, framför allt att få ett sovrum.
    Kan ju bero på graviditeten att du mår illa, får hoppas på det iaf.
    Ett miljö ombyte vore ju inte fel, för man sitter ju alltid hemma. Samma rutiner dag ut o dag in.
    Sa faktiskt till min sambo igår att nånting måste ske i våra liv, vill förändra på saker o ting.
    Synd bara att man inte mår så bra o har orken till att göra nått just nu.
    Jag skulle vilja tex resa bort bara han o jag.
    För det va ett sekel sen vi gjorde nått på egen hand.
    Vi brukar alltid ha barnen med oss.
    Man glömmer bort att bara få vara vuxen, man är en mamma jämnt.
    Fixar o donar så att alla ska ha det bra- sig själv som person ställer man längst ner i rang.
    Så vill jag inte ha det.

Peppar peppar ta i trä än så länge har jag inte nån stark ångest, lite orolig i kroppen bara.
    Borde bädda ner mig i soffan o snarka men kommer ej till roRynkar på näsan

Ska göra ett tappert försök om ett tag o försöka få i mig en omelett, ibland går det bra.
    Ha en bra dag o lycka till med att möblera.

• henricko
    mancay skrev 2012-05-14 21:57:23 följande:
    När känns som att det är mat som har fastnat så har den inte fastnat i luftstrupen, utan i matstrupen och det är tydligen fullkomligt normalt! Jag vet att det är jättesvårt att tänka så men försök att göra det, när det känns som att det har gjort det, kolla om du kan andas. JA, det kan du! Alltså är det lugnt.
    Får du inga tips av din psykolog/läkare om hur du ska göra rent praktiskt? Typ att de kan sitta med dig när du äter?
    Hoppas du känner dig lugnare snart!
    Hej igen.
    Tack snälla för att du försöker lugna ner mig, känns otroligt bra när jag läser det du skriver. Mycket kloka ordSkrattande
    Min psykolog säger att jag ska låta ångesten bara vara o fortsätta att äta. Inte låta den vinna.
    Utan fråga mig själv om maten verkligen fastnar-men det är inte lätt när man får panik att tänka.
    Inbillar mig en massa.
    Precis för en liten stund sen ringde en sköterska från ätstörnings kliniken, på fredag ska jag skrivas in där o få träffa dom som jobbar där.
    Ska vara där från kl 8-17 varje dag.

Hoppas verkligen att dom kommer att få mig att våga äta.
    För jag vill
  • henricko
    Enniie skrev 2012-05-14 13:29:59 följande:
    Ja men precis. Jag håller helt med. Vi har nog inte haft riktig egentid på typ 8 månader, så vi längtar båda två till att få bara vara ensamma.

Jag sitter nu och försöker få i mig soppa, MED bitar i. Går kanske inte superbra då man har ett ihärdigt dovt illamående som sitter hela tiden. Men några skedar har jag fått i mig iallafall.

Skulle helt ärligt också bara vilja lägga mig en stund, men har en del att göra här hemma.
    Egen tid tillsammans är så viktig, men va ska man göra när det inte går.
    Så många gånger har man velat gjort saker men fått avstått eller så får en utav oss vara hemma.
    Hur kul är det.

Kanon att du vågar prova lite soppa med bitar i, önskar en annan vågade.
    På fredag ska jag skrivas in på kliniken, har såna förväntningar på att detta ska gå bra.
    Så jag hoppas att jag inte blir besviken.
    Snart ska jag rulla iväg till kuratorn o prata lite.
    Seg som bara den, somnade typ 03.30 i morse, sen vakande mina barn runt 06.30.. Zzzz Zzzz snark
    Kommer bli en lång dag i dag
  • henricko

Tjo hoo
    Denna dag har man mest släpat sig fram, tvär trött.
    Nästan så att man har behövt petat in tandpetare i ögonen för att orka ha dom uppeSkrattande
    Inte hann jag vila nått efter mötet med kuratorn, så efter desperata fruar ska jag iaf göra kväll.

Har dock bara fått i mig fil idag, magvärk som bara den har jag på köpet.
    Läkarn sa att jag hade fått tillbaka magkatarren.. ska göra en ny gastro för att se att det inte är magsår.
    Hade det för 1 år sedan.

Fasen va kul att få åka o shoppa, det mår man bra av.
    Skulle oxå vilja åka o spendera lite pengar.

Men men för all del får nog vänta ett tag till på att dra ner till birsta.Rynkar på näsan
    Har så mycket andra utgifter, vi fick köpa en ny tvätt maskin för en vecka sedan då våran rasade. Poff så försvann 5000 kr bara på den.
    Tragiskt att man inte kunde få vara lite oberoende av pengar, slippa fundera om man har råd eller inte.

må så gott

• henricko

Idag har jag varit på kbt utbildning, fick i mig lite spagetti o köttfärssås därSkrattande
    Sen när man kom hem kom all ångest, känner mig så trött o på dåligt humör idag.
    Less less
    Nog allt va maskinen dyr, man hade ju kunnat lagt dom pengarna på nått roligare.

Tråkigt att höra att du inte mådde så bra, hoppas du fick en bättre dag i dag
    Och att du fått i dig lite mat.

Jag har oxå haft en halsbränna hela dagen, inge kul alls
    Men men man börjar bli van att må som skit.
     Kram

• henricko

Skönt att ni fick åka till ikea utan barn, man behöver få vara ifred mellan varven.
    Dock mindre roligt när man ser pengarna bara försvinner.
    Va köpte ni för nått där då?
    Alltid kul när man har skruvat o fått allt på plats.
    Vi ska köpa lite grejor till barnens rum på ikea, men det blir nog en tur dit nästa månad.
    För min äldsta son ska få en moppe nu, o dom är ju inte så billiga precis.

Inge bra att du inte åt nått igår under dagen, hoppas du ätit i dag.
    Visst känns det bra dom gånger man får i sig riktig mat, men jag önskade bara att man kunde våga äta mat varje dag.

Tror jag håller på att bli förkyld på köpet, ont i halsen o snorigSkrikandes
    må så gott

Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat