• jojjovante

Min son är livrädd för flugor, humlor, bin

Ja, helt plötsligt häromdagen hörde jag från trädgården hur min son, snart 3 år, skriker och gråter hysteriskt. Jag rusar dit och frågar vad som hänt. Han svarar något om en humla som flög förbi. Han blir helt paralyserad om han ser flugor eller små små skalbaggar. Jag undrar så varför han är så rädd. Jag och pappan är inte rädda för kryp och spindlar. Jag försöker säga till sonen att de är snälla och inte alls farliga. Men han hävdar att de är jättefarliga. Han älskar djur för övrigt så jag är förvånad över denna otroliga skräck han har för kryp. Han rider på hästar, klappar kossor, får, hundar, katter mm mm. Någon med barn som har liknande beteende??

• Svar på tråden Min son är livrädd för flugor, humlor, bin
  • Themis

Jadå, det var en fas nånstans i 3-4 årsåldern för vår son, han sprang sin väg om det kom en fluga.

Det går oftast över, men en del får ju riktiga fobier, så man får väl bara själv försöka hålla sig lugn och peka ut det positiva med fridsamma insekter som skalbaggar, daggmaskar, långsamma spindlar och så.

Som 6-åring fick han sen tre humlestick på en gång för att en humla kom in under tröjan på magen, men det gjorde inte rädslan värre, faktiskt. Han tycker det är obehagligt men han kan ju skilja på stickande insekter och andra nu så det blir ingen vild flykt i alla fall.

It's hard to soar like an eagle when you're working with turkeys. - Jerry Dey
  • sassus

Ja, min dotter blir helt hysterisk av småkryp, vare sig det är flugor, maskar eller myror. Min brorsdotter var/är likadan. Tror det är vanligt. Kanske ligger det i vår natur att va rädd för småkryp

• cosinus

Japp alla mina barn har haft sån reaktion på småkryp runt 3-4 år. Men det är bara första månaden de varit riktigt hysteriska sen har de vant sig. Vi bor i norrland och jag vägrar sitta inne en hel sommar. Man får vänja sig vid att det surrar och att en del saker sticks och bits.

• Nape

Känner igen det där. Vi hade "turen" att få in en fluga, så vi gjorde det enda rätta. Vi döpte den till Bertil och småpratade med den, lade ut en sockerbit på köksbordet till den osv. Det avdramatiserade det rejält, flugan hade ju ett namn och var fullt accepterad att bo hos oss. *s*

Det finns ett supergulligt program på Bolibompa, heter "småkryp" eller nåt liknande. Vi vuxna älskar den, det är blandat med vuxenhumor i den. *s*

Man kan också gå ut och kika på småkryp med ett förstoringsglas, upptäcka hur COOLA de är. Börja med långsamma kryp. Min son älskar att mata myrorna i myrstacken med pärlsocker (bitarna är så pass små att myrorna orkar kånka iväg med dem- men stora nog så man ser det tydligt).

• Run to the hills

Har en 2,5-åring som gärna vill leta gråsuggor i trädgården. Men när vi hittat en (vi har nog miljontals) blir hon skrämd, vill vara i knät och säger att den är farlig. Jag säger att den är snäll och visar att man kam plocka upp dem med en pinne. Och visar att jag inte är rädd. Det har minskat hennes skepsis lite i alla fall.

• jojjovante

Åh vad finurliga ni är! Tack för goa tips! Ha ha, att döpa en fluga till Bertil och mata med socker är så roligt gjort. Ska absolut testa!

• jojjovante
    Pedagog200701 skrev 2012-04-23 22:32:14 följande:
    Vad händer om du ignorerar reaktionen?
    Livet är en saga där varje sida ska läsas!

Jag har inte testat det, har ju heller aldrig sett en sådan skräck i min sons ansikte och sådan stelhet i hans kropp. Stora rullande hulkande tårar. Har inte haft hjärta att ignorera. Tror du det är bra? Testat?
  • Run to the hills

Något jag har läst är att om man erbjuder någon som är rädd att hålla handen eller liknande så bekräftar man att ja, du har rätt, det här är farligt. Så försök att inte förebygga genom den typen av stöd.

• och

De upptäcker insekter i den ålder. Tänk själva, ni har gått runt i världen och inte funderat närmare över småkryp och plötsligt ser ni dem, och de finns dessutom överallt?

Brukar gå över, men det är lite jobbigt med plötsliga galltjut och skrik om att man måste komma och lyfta upp ett tungt barn bara för att det har insett att det är myror i gräsmattan.

The hard way is the right way.
Svar på tråden Min son är livrädd för flugor, humlor, bin