Inlägg från: jojjovante |Visa alla inlägg
  • jojjovante

Min son är livrädd för flugor, humlor, bin

Ja, helt plötsligt häromdagen hörde jag från trädgården hur min son, snart 3 år, skriker och gråter hysteriskt. Jag rusar dit och frågar vad som hänt. Han svarar något om en humla som flög förbi. Han blir helt paralyserad om han ser flugor eller små små skalbaggar. Jag undrar så varför han är så rädd. Jag och pappan är inte rädda för kryp och spindlar. Jag försöker säga till sonen att de är snälla och inte alls farliga. Men han hävdar att de är jättefarliga. Han älskar djur för övrigt så jag är förvånad över denna otroliga skräck han har för kryp. Han rider på hästar, klappar kossor, får, hundar, katter mm mm. Någon med barn som har liknande beteende??

• Svar på tråden Min son är livrädd för flugor, humlor, bin
  • jojjovante

Åh vad finurliga ni är! Tack för goa tips! Ha ha, att döpa en fluga till Bertil och mata med socker är så roligt gjort. Ska absolut testa!

• jojjovante
    Pedagog200701 skrev 2012-04-23 22:32:14 följande:
    Vad händer om du ignorerar reaktionen?
    Livet är en saga där varje sida ska läsas!

Jag har inte testat det, har ju heller aldrig sett en sådan skräck i min sons ansikte och sådan stelhet i hans kropp. Stora rullande hulkande tårar. Har inte haft hjärta att ignorera. Tror du det är bra? Testat?
  • jojjovante
    Maria 79 skrev 2012-04-23 22:54:52 följande:
    Min dotter var livrädd för myror förra våren och sommaren. Hon var strax under 2 år och fick panik när hon gick ute och upptäckte dom, skulle hoppa upp i vagnen och ville gå in för att det var myror ute.
    Andra kryp gick bra, men dessa myror..
    Sen fick hon ett gosedjur i form av en myra som hon älskar och till råga på allt skulle hon börja dagis, på avd MYRSTACKEN.
    Där är det låtsasmyror lite överallt så nu accepterar hon dom och klappar dom också.
    Får se hur det blir när de riktiga myrorna dyker upp igen i år
    Hej!
    Va lustigt att hon började på myrstackens avd på dagis!
    Lycka till med myrorna i framtiden.
  • jojjovante

Hej igen! Nu har min gosse lugnat sig lite faktiskt. Han gillar dem fortfarande inte men paniiiiiken har lagt sig iallafall, och det tack vare alla fina tips från er alla här i tråden. Tack!! Och lycka till till er andra som har barn som lider.

Svar på tråden Min son är livrädd för flugor, humlor, bin