bebisar/barn som har/haft svag muskeltonus/muskulär hypotoni
Johanna - Ja visst är det kluvet. Vi ska träffa neurologen igen först och diskutera saken. Om läkaren efter en ny bedömning av Axel tycker att en MR ska göras så gör vi det så klart, men om det bara är för att kunna sätta en ev diagnos och allt kommer fortsätta som innan så avvaktar vi. Kände när allt det här började att det var jätteviktigt för mig att få en diagnos, en orsak till allt, men nu känns det inte så längre.
BeautifulPink - Vi behövde aldrig vänta faktiskt. Axels muskelsvaghet upptäcktes ju när han var inlagd för RS så vi fick komma upp direkt till neurlogen då, bara några dagar senare och sedan har det rullat på. Inte förrän nu senaste som det dröjt då allt (förutom sjukgymnastiken) har lagts på is tills MR skulle göras. Kan ni inte få träna med sjukgymnast under tiden? BVC ordnade med sjukgymnastik för Axel från början för han var stel i nacken. Det var långt innan det här musklerna upptäcktes. Sedan när neurologen kopplades in så valde vi att gå kvar där vi var istället för att byta till deras sjukgymnast. Annars ring och hör att remissen kommit fram och be om att få en uppskattad tid på hur länge det kommer att dröja. Vart bor ni?
Ego - Ringde iaf till neuro och fick prata med en sköterska där. Neurologen vi träffade sist var inte kvar längre. Inte oväntat då alla bara är där en kort tid så vi har ju träffat olika varje gång. Iaf så diskuterade jag lite med sköterskan och hon läste journalen och ställde lite frågor och kom fram till att Axel ska komma på ett återbesök för ny bedömning om MR ska göras nu eller avvaktas. Hon sade att det kognitiva/mentala borde ses över då neurologen skrivit att han var efter där! Det sade hon aldrig till oss då, eller jo med pratet iofs. Jag har ju tyckt hela tiden att han är mer "bebis" än andra jämngamla, så inte konstigt egentligen, men ändå snopet att höra. Så remissen ska avvaktas och så inväntar vi kallelse till läkare först.