Hej Elisen och välkommen till tråden!
Jag tyckte att Axel kändes annorlunda redan när han var nyfödd och vi var kvar på BB. Han var stel för att sedan efter några veckor bli väldigt slapp i kroppen istället. Var tom svårt att bära honom då han liksom bara sjönk ihop i kroppen. Han var som en liten boll i famnen på mig.
Axel gjorde ingenting vid fem månaders ålder. Han låg som ett spädbarn på rygg fortfarande. Kunde inte lyfta huvudet eller vända sig eller något alls. Jättebra att ni har en läkare som följer honom och att ni redan tidigt ska få träffa sjukgymnast. Sjukgymnasterna vi har gått hos har varit mkt bra och de kan verkligen nästan på direkten se om ett litet barn avviker på något sätt. Axel har varit sen med allt, men alltid varit väldigt kontaktsökande. Vi har oroat oss för allt med Axel utom just hans vilja att samspela med andra. Nu snart två år gammal är han en riktig pajas....en arg pajas haha.
BVC-sköterskan som följt Axel tyckte att han låg ca 2-3 mån efter i början, med allt det här vanliga som hitta fötter, flytta saker mellan händerna, titta efter föremål som tappas mm. Han sover värdelöst och har alltid gjort, även om det bättrat sig nu. Han är lätt att söva, men vaknar sedan många många ggr. Mat har han alltid varit galen i. Föör galen tom då fick ransonera åt honom. Han kunde äta hur mkt som helst och blev galen när han inte fick mer. Folk som säger att små barn inte kan äta för mkt, vet inte allt. Men nu har det tack och lov stabiliserat sig och han slutar själv när han verkar mätt efter mer rimliga portioner.
En vän till mig oroade sig en tid för sin lilla dotter och hennes ena arm som hon inte tyckte var helt med heller, men sjukgymnast tyckte inte det var konstigt och nu några månader senare är det inget längre.
Hoppas ni får bra svar och hjälp och att han bara ev är lite sen. Dock tycker jag han låter rätt med där han ska. Kanske inte i framkant, men helt inom normalspannet. Att han kan ligga på mage och lyfta huvudet och även försöker dra upp rumpan och kan vända sig är jättebra och ger träning för musklerna varje gång han gör det. det viktigaste vi fick som uppgift med sonen hos just sjukgymnasten när sonen var fem månader var magläge magläge magläge för att träna mage, rygg och nacke. Det är grunden för alla annan träning sedan. När bålen blir starkare kommer han kunna börja sitta. Axel satt när han var typ 10 månader eller ngt sådant!