• Pärla

Hur snabbt rasar man ner i vikt av amning?

Hej alla mammor!

Jag har en undran..

Ni som ammar, hur snabbt efter förlossningen märkte ni att ni började rasa ner i vikt? När bebisen var 4 veckor? 3 månader?
    Man hör att man rasar ner i vikt av amning, men nu  har det gått 9 veckor för mig men jag går ner jättesakta!!!
    Börjar man märka viktminskningen efter några månader eller redan på första månaden?

Hur ligger det där till egentligen?

Ju större bebisen blir, ammar den mer näring av mig, och jag går ner i vikt snabbare då?
    Har bara hört nåt sånt här på FL...

Hur har det gått för er?

• Svar på tråden Hur snabbt rasar man ner i vikt av amning?
  • Saltiss

Kan tillägga att den "enda" motion jag har fått är att leka och bära på bebis samt barnvagnspromenader nästan varje dag.

• Dimitra
    Mozzy skrev 2012-04-30 19:42:56 följande:
    Enligt en amningsbok jag läser handlar amning om ca 500 kalorier per dag.
    750 kcal om man ska gå efter livsmedelsverkets analys av bröstmjölksinnehållet och om bebisen äter ca en liter per dygn. Rätt mycket det

TS - jag äter vad jag vill, vilka mängder jag vill, går knappt några barnvagnspromenader alls och graviditetskilona bara ramlar av. Sonen är 4,5 månader och jag har bara ett kilo kvar till målvikt.

När jag ammade dottern fick jag ta näringstillskott fr o m månad 5 ungefär för jag hade hamnat ordentligt på undervikt enligt BMI och jag var helt matt och trött.

Alla reagerar olika på amningen helt enkelt
    The Dimitra universe.
  • Dr Mupp

Inte ett jota, Jag har ammat yngsta i 2,5 år, står helt still i vikten och har 20 kg att gå ner.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • dontworrybehappy

Hahahagaaa. Rasa ner i vikt? Kan man rasa upp? Amning fungerar inte som en "gratis bantningskur" TS. Få i dig rätt kost så löser det sig nog om det är så att du vill gå ner i vikt!

• Mrs Moneybags

Nio veckor är ju inte så länge. Om du inte har gått ner på nio månader så...

Om ett år är du säkert i form igen!

• Pärla

Ja kanske det..
    Man är bara så ivrig att gå ner kilona, eftersom jag fick mina barn tätt ihop, och hann aldrig att bli smal efter min första förlossning...Annars är jag smal tjej som aldrig varit såhär tjock i hela mitt liv
    Men visst har den sin charm eftersom kilona kom med graviditeten. Gick upp 20 kg med bägge barnen.
    Men snart är sommarn här, och man blir bara sugen på att klä sig mer lättare..
    Men jag kan inte göra det nu, vill att magen ska ner mer, och höfterna blir smalare...

Vi håller tummarna inför beach 2012

• dazazz

Pärla, jag gick ner de sista envetna kilona när vi hade en skitperiod med barnens sömn som ledde till att jag la mig med dem klockan åtta varje kväll, helt plötsligt försvann de bara utan att jag gjorde något annat. Tror att det dels var att jag inte tog något extra på kvällen och dels att jag sov ordentligt, läste någonstans att dålig sömn också påverkar vikten.

• lövet2

Jag har gått ner det mesta efter 6 månader ungefär. Har då tappat X antal kilo vid förlossningen och resten mellan 6 och 12 månader efteråt, när jag hunnit gå över till delamning.

• hummena

Jag gick upp 13 kilo, och var tillbaka på min ursprungsvikt inom en vecka efter förlossningen. Sedan dess (2 månader senare) har jag tappat ytterligare 3 kilo, trots att jag äter som en häst. Tror att det beror på amningen (har aldrig varit så hungrig i hela mitt liv som jag är nu när jag ammar) och alla barnvagnsturer (det blir minst 3 timmars knatande varje dag eftersom lillan sover så bra i vagnen på dagen). Har aldrig haft lätt att gå ner i vikt förr, trots att jag allltid tränat mycket, så detta är rätt trevligt...

Dock är det ju olika för alla. Stressa inte. Så länge du går ner i vikt är du ju på rätt spår, även om det går långsamt. Du ska se att det speedar upp sig nu när våren kommer också, då är det ju så mycket trevligare att putta omkring barnvagnen...

Svar på tråden Hur snabbt rasar man ner i vikt av amning?