Vi med pigmentfläckar/Melasma!
Trossan: när man goolgar på melasma som det här heter så har jag läst på många ställen att om de uppkommer under graviditeten så kan de i många fall försvinna efter ett par månader efter förlossningen. Som även de som får rand på magen som oxå försvinner när barnet är fött. Men är dom kvar så kan de vara svåra att behandla då det är en hormonell melasma och ska behandlas med största försiktighet, då det kan lätt trigga igång till fler fläckar. Laser använder man på vanliga solfläckar och har man fått hormonella fläckar vid graviditet eller p-piller ska man behandla med peeling. Det finns flera olika metoder beroende på hur fläckarna ser ut och hur länge man haft dom.
Man ska alltid börja med det svagaste så man inte går på en gör stark behandling som retar upp pigmentet. Och du som är gravid ska helst vänta till efter du slutat amma och kanske ett halvår till efter det. Jag slutade amma i juli men kommer nog behandla i sept.
En vän till mig har gjort laser och ipl och allt försvann och hon blev jättefin i hyn ett halvår kanske SEN ploppade de fram i större och bredare utstreckning. Dock tror jag att hon solat efter det även solarium vilket man absolut inte ska göra. Aldrig när man har det här. Plus att hon varit utomlands i år. Hon gick även till hudläkare nyss och fick aberela utskrivet och huden flagade bort och under fanns ännu mörkare hud. Så nu ser hon värre ut än innan Så hon har förmodligen en väldigt djup melasma. Och kanske inte kan göra något åt det Så jag vet i alla fall att av hennes erfarenhet är att inte sola ansiktet alls på många många år!!! Inte använda laser, utan kemisk peeling aha syror.
Läs på själv mycket eftersom vissa hudterapeuter inte vet så bra ändå. Min väns borde inte ha rekomenderat laser utan peeling istället. Jag använder solskydd 50 och vid extra aktiviteter ute solskydd 70 neutrogeba sun block från USA.
Har man en gång fått melasma så har man alltid en risk att få tillbaka det när solen våren kommer men man lär sig nog hur man kan behandla det och hålla det i shack. Och undviker man solen stenhårt så kan det läka ut. Undvik även p-piller då det kan förvärra melasma. Jag vågar inte äta något just nu och tyvärr vågar jag inte skaffa fler barn. Dock har jag två en son och en dotter.
Att det kan läka ut tror jag på om man sköter sig. Jag fick ibs ( irriterad tarm) för tre år sedan och har tagit hand om min mage, ändrat min kost, ätit probiotika och nu 2-3 år efter är min mage helt lugn och som "ny" igen MEN eftersom jag har en känslig mage så kan ja få bakslag men nu kan jag äta normalt utan att få besvär. Samma gäller nog med melasma.