• Anna85

Ridning och graviditet

Hej!

Vet dem som fått sluta rida väldigt tidigt i graviditeten och dem som ridit till dagen innan Bf.

Du som är eller varit gravid, hur länge kunde du rida? Hur långt efter förlossningen kunde du börja igen?

Själv har jag precis blivit gravid, *lycklig*, rider just nu 5-8dagar i veckan. Hoppas kunna rida så länge som möjligt.        

• Svar på tråden Ridning och graviditet
  • izgo

Det var verkligen inte dåligt av dig som kan rida 8dagar i veckan! Hade jag med viljat. Hihi Skämt och sido. Före graviditeten red jag dagligen, nu i v.35 rider jag 2-5 ggr i veckan men det gör ont att trava efter ca 200 m så det är mest skritt och galopp. :)

• Anna85

Ja jag har egen häst som jag rider ca 5 dagar i veckan, och sen rider jag några dagar i veckan på jobbet :)

Åh hoppas jag också kan iaf rida till vecka 35! MIn häst föredrar endå galopp framför trav :P 

• Sarah84

Jag vågade inte rida speciellt länge. Men min ena häst är väldigt het & pigg att rida, så henne vågade jag inte ge mig upp på som gravid.
    Vet ärligt inte om jag skulle vågat de ändå.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Cornette

Jag red tills magen var i vägen för mycket. Dottern är född 27e mars och på nyårsafton red jag sista passet då jag verkligen arbetade mig och hästen, sen blev det barbackaskritt några vändor fram till 15e februari. Sen blev blodtrycket för högt så jag var tvungen att vila mer + att det blev så svårt att ta sig ner från stora pållen (174cm mkh)

• V79

Under första grav red jag till v 20 ungefär om jag minns rätt men jag var Väldigt feg. Andra barnet red jag till v 35-36 och var inte alls feg då jag började rida in en treårig ponny hingst. Red dock inte honom efter V 20 utan bara en annan häst. Tredje barnet red jag till v 30 men då endast pga att att vi hade en riktigt kall vinter. Nu med fjärde har jag tänkt rida så länge jag kan men då endast min gamla häst och har en kurs inplanterad när jag är i v 23.

• Ssofia

Jag red till vecka 34 med mitt första barn, bara min egna häst som jag kände väl, slutade hoppa, i vecka 14. Låt kroppen känna efter, men lita på din häst annars skulle jag inte rida! Under dom andra graviditeterna har jag inte haft någon häst. Men ska skaffa ny snart!!!

/Sofia 

• hzabo

jag red till v 36,
    började på nytt efter efterundersökningen 6 veckor efter förlossning, (pga att jag blev snittad)

• Sarah f

Man känner när man ska sluta och om det gör ont i ryggslutet eller pubesbenet är det dags att kliva ned. Tänk på att man inte är lika stark och spänstig så det kan få obehagliga konsekvenser att trilla av.

Alla som generaliserar är idioter.
  • nicole01

Jag red fram till v30 =) sonen är född 5 feb och jag började rida kring den 25 mars igen 

• LitaFord

Jag red som vanligt fram till ca v 14 och red sen ytterligare en månad men enbart dressyr på snäll häst. Då såldes den snälla hästen och kvar fanns bara busiga unghästen som jag inte vågade rida med växande mage. En i stallet red sin häst till v 39!

• izgo

Det gick även att rida i v. 38 märkte jag igår! :) utan problem.

• niagara

Slutade så fort jag fick plus på stickan. Insåg direkt att jag aldrig skulle kunna förlåta mig om något skulle hända och mitt ofödda barn dog...

• Anna85

Izgo: wow låter ju lovande :)

Niagara: Ja valet är ju självklart upp till var o en såklart. Men har du egen häst/medryttarhäst eller rider på du ridskola? Jag har egen häst och att  då inte rida på nästan ett år är ju lite svårare. Men visst är de en risk, men finns så mkt som är farligt. Så jag hade iaf tänkt att fortsätta rida så länge som min kropp accepterar det. Man man behöver ju inte vara dumdristig, tex så behöver man ju inte rida på unghästar, eller okända hästar ect.  

• niagara

Egen häst. Skaffade medryttare. Det är självklart allas fris val och jag kände instinktivt som jag förklarat ovan. Lycka till med graviditeten! :)

• Krila

Red till v 14 bara då jag kände att balansen inte var så bra. Min häst var bara 5 år då. Så det kändes bäst att låta bli att rida. Red en gång runt v 20 kanske för att visa tjejen som skulle ta han på foder.

Jag hade hästen ute på foder tills ca 3 månader efter förlossningen. Började rida först då. Men jag hade kunnat börja typ 2 veckor efter förlossningen tror jag.

Nu är hästen 11år och jag litar på honom till 100% och jag kommer rida så länge jag känner att det går bra nästa graviditet.

• notice

Red varje dag, en eller två hästar, fram till vecka 25. Tävlade även då. Efter det trappade jag ner men red lite då och då tills tre veckor innan förlossningen. En dryg vecka efter förlossningen var jag uppe på hästen igen Flört

• En till mamma

reda aktivt fram till v26, sedan var magen ivägen. skrittade sedan ut i ca två veckor till. hade för mcket samandragningar för att forsätta.

Började rida igen tre veckor efter förlossninge, hade kunnat rida efter en vecka utan problem men ville vara lite häst ledig de första veckorna. jag födde vaginalt.   

• Lisline

Jag rider fortfarande nu i vecka 37, men bara 2-3 ggr per vecka nu den senaste månaden, resten av dagarna tränar jag honom från marken, på töm eller så följer han med på promenad. Det har gått över förväntan för mig. Det som har varit svårast var att jag har rehabiliterats från en ryggoperation tidigt i graviditeten också men jag har återfått styrkan bra och tycker inte att det känns som jag förlorat balansen. Det blir inte så många ordentliga träningspass längre numera är det mer lite lösgörande arbete och åka lite häst i skogen. Jag har tack och lov inte haft problem med foglossning och bebisen ligger högt i magen. De gånger jag har fått sammandragningar när jag rider så har jag väntat ut det i skritt eller hoppat av och promenerat tills de släppt. Lyssna på din kropp bara. Jag trodde inte att jag skulle kunna hålla på så länge men för mig har det nästa känts bättre nu i sista trimestern. Jag har aldrig känt mig rädd eller ängslig trots att jag rider unghäst. Slutade däremot hoppa runt v. 30

Det ska bli spännande att se när jag kan komma tillbaka i sadeln efter förlossningen

Svar på tråden Ridning och graviditet