• Anonym (vill inte mer)

Kan progesteron fördröja missfall och i så fall hur länge?

Jag väntar med största sannolikhet på mitt tredje missfall. Har inte haft några blödningar, men gjorde vul idag i vecka 7+3 och läkaren såg inte mer än en liten hinnsäck. Pg av tidigare missfall gjorde jag även ett vul vid 5+4 och då såg de ingenting. Läkaren sa att det troligtvis är en avstannad graviditet, men för formalitetens skull ska jag vänta en vecka med att få det bekräftat. Han gav mig inget hopp, men de har tydligen rutinen att ändå avvakta en vecka.

Jag rusade därifrån utan att ställa några frågor och det var på gynakuten så jag kan inte ringa dit (de kopplar till vårdupplysningen som inte vet). Nu vill jag bara bli av med det här så snart som möjligt, men jag funderar på om progesteronet (vaggisar) som jag tar fördröjer missfallet? Tar två om dagen. Hur länge kan det i så fall stoppa blödningarna? Jag funderar på om jag ska sluta med dem även om jag inte fått missfallet konstaterat 100%. Jag har jätteont i brösten, har ingen matlust och är konstant kissnödig, vilket jag misstänker är pg av progesteronet. Helst vill jag ju att missfallet sätter igång och jag slipper de här falska symptomen.

Någon som vet eller som har erfarenhet av progesteron vid missfall?

• Svar på tråden Kan progesteron fördröja missfall och i så fall hur länge?
  • Anonym (vill inte mer)

Ingen?

• Anonym (Anonym)

Hej

Kan du ringa till den läkare som skrev ut medicinen? Jag skulle inte sluta med medicinen innan du ska.

Håller tummarna

• Anonym

Min erfarenhet (har haft fem missfall) är att om man abrupt slutar med progesteronet så kan man framkalla missfall och därmed avsluta en "frisk" graviditet. Om jag var 100 % säker på att graviditeten inte kommer att sluta väl så skulle jag sluta med progesteronet men om jag hade minsta hopp kvar att det kan gå vägen så skulle jag fortsätta. 

• Anonym (vill inte mer)

Tyvärr var även det en läkare på gynakuten. Gjorde vul tidigt pg av oro. Åkte till gynakuten och det var en läkare där som skrev ut det samt sa att jag skulle komma tillbaka två veckor senare, dvs idag. Har alltså inte bokat några besök utan bara åkt dit, vilket de sagt åt mig att göra även nästa vecka. Det går inte att ringa dit

Tack för tumhållningen, men jag är i stort inställd på att det inte går vägen. Man ska se mer än en hinnsäck i vecka 7+.

• Anonym (vill inte mer)

100% kan jag inte säga, då läkaren ville vänta en vecka för att vara helt säker. Men det är inte långt därifrån. Hela den här graviditeten har betett sig konstigt och det enda hoppet läkaren egentligen gav mig är att vi räknat helt fel, vilket är högst osannolikt med tanke på när jag hade äl och plussade.

De senaste veckorna har varit rena tortyren och nu ännu en vecka innan vi får klart besked känns helt olidligt.

• Anonym (vill inte mer)
    Anonym skrev 2012-06-26 21:25:20 följande:
    Min erfarenhet (har haft fem missfall) är att om man abrupt slutar med progesteronet så kan man framkalla missfall och därmed avsluta en "frisk" graviditet. Om jag var 100 % säker på att graviditeten inte kommer att sluta väl så skulle jag sluta med progesteronet men om jag hade minsta hopp kvar att det kan gå vägen så skulle jag fortsätta. 

Förlåt att jag frågar, men hur vet du att det var en frisk graviditet? Vet du säkert att det inte var ett påbörjat missfall som hölls kvar av progesteronet tills att du slutade med det?
  • Anonym

Usch, jag lider verkligen med Dig. Man går mellan hopp och förtvivlan. Man vill veta men ingen kan lämna säkra besked. Jag har varit i Din situation fem gånger och man är så trött på all väntan. Men om läkaren vill avvakta så skulle jag inte våga sluta eftersom det kan framkalla ett missfall. Skulle vara förödande om detta ändå är en "frisk" graviditet, vilket vi verkligen får hoppas.

När jag har fått besked om att min graviditet kanske inte går vägen har jag lusläst alla forum och läst massor med positiva historier. De som varit säkra när de har haft ÄL och legat efter i utvecklingen och återhämtat detta under graviditetens gång.   

Jag håller tummarna för att det ska gå vägen för er!  

• Rosen3
    Anonym skrev 2012-06-26 21:50:39 följande:

Usch, jag lider verkligen med Dig. Man går mellan hopp och förtvivlan. Man vill veta men ingen kan lämna säkra besked. Jag har varit i Din situation fem gånger och man är så trött på all väntan. Men om läkaren vill avvakta så skulle jag inte våga sluta eftersom det kan framkalla ett missfall. Skulle vara förödande om detta ändå är en "frisk" graviditet, vilket vi verkligen får hoppas.

När jag har fått besked om att min graviditet kanske inte går vägen har jag lusläst alla forum och läst massor med positiva historier. De som varit säkra när de har haft ÄL och legat efter i utvecklingen och återhämtat detta under graviditetens gång.   

Jag håller tummarna för att det ska gå vägen för er!  

Har oxå varit med om 5 missfall :( Har du fått barn tillsist? Hur har det gått för er andra? Behöver hopp känner jag :(
  • Anonym (Isabelle)
    Anonym (vill inte mer) skrev 2012-06-26 21:32:14 följande:

Tyvärr var även det en läkare på gynakuten. Gjorde vul tidigt pg av oro. Åkte till gynakuten och det var en läkare där som skrev ut det samt sa att jag skulle komma tillbaka två veckor senare, dvs idag. Har alltså inte bokat några besök utan bara åkt dit, vilket de sagt åt mig att göra även nästa vecka. Det går inte att ringa dit

Tack för tumhållningen, men jag är i stort inställd på att det inte går vägen. Man ska se mer än en hinnsäck i vecka 7+.

Du kan inte ha räknat fel då på när du blev gravid då? 
    I vecka 6+ såg läkaren bara en hinnsäck, kanske fosterstruktur men inget hjärtslag när jag väntade min son. Gjorde vul pga smärta i sidan (som visade sig bero på en sprucken cysta). Jag hade fått ett missfall innan så var inställd på det också men nästa vul syntes hjärtslag. 

Jag har tyvärr inte mycket erfarenhet av progesteron men tycker inte du ska sluta ta det utan att prata med läkare. Man kan se fel på VUL, det beror på maskinerna också , hur embryot ligger , fick höra att min son låg långt in i ?hörnet? så det var väldigt svårt att se tidigt i graviditeten och säkert hur erfaren läkaren är. 

Jag höll på att bli av med en äggledare första gången jag var gravid , jag skulle opereras för utomkvedshavandeskap, de var helt säkra men läkaren som skulle operera gjorde ett extra VUL för säkerhets skull, zoomade in och såg att graviditeten satt i livmodern . . Sen slutade det med missfall några veckor senare iallafall men jag har iallafall kvar båda äggledarna och har fått tre barn (och ett till missfall ) efteråt.Det var så längesen så minns inte vilken vecka men poängen är väl att jag inte tycker man ska lita blint på läkare och ultraljud.. de har ju regeln att man ska avvakta en vecka av en anledning.

Lycka till! 

Svar på tråden Kan progesteron fördröja missfall och i så fall hur länge?