Inlägg från: Anonym (vill inte mer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vill inte mer)

Kan progesteron fördröja missfall och i så fall hur länge?

Jag väntar med största sannolikhet på mitt tredje missfall. Har inte haft några blödningar, men gjorde vul idag i vecka 7+3 och läkaren såg inte mer än en liten hinnsäck. Pg av tidigare missfall gjorde jag även ett vul vid 5+4 och då såg de ingenting. Läkaren sa att det troligtvis är en avstannad graviditet, men för formalitetens skull ska jag vänta en vecka med att få det bekräftat. Han gav mig inget hopp, men de har tydligen rutinen att ändå avvakta en vecka.

Jag rusade därifrån utan att ställa några frågor och det var på gynakuten så jag kan inte ringa dit (de kopplar till vårdupplysningen som inte vet). Nu vill jag bara bli av med det här så snart som möjligt, men jag funderar på om progesteronet (vaggisar) som jag tar fördröjer missfallet? Tar två om dagen. Hur länge kan det i så fall stoppa blödningarna? Jag funderar på om jag ska sluta med dem även om jag inte fått missfallet konstaterat 100%. Jag har jätteont i brösten, har ingen matlust och är konstant kissnödig, vilket jag misstänker är pg av progesteronet. Helst vill jag ju att missfallet sätter igång och jag slipper de här falska symptomen.

Någon som vet eller som har erfarenhet av progesteron vid missfall?

• Svar på tråden Kan progesteron fördröja missfall och i så fall hur länge?
  • Anonym (vill inte mer)

Ingen?

• Anonym (vill inte mer)

Tyvärr var även det en läkare på gynakuten. Gjorde vul tidigt pg av oro. Åkte till gynakuten och det var en läkare där som skrev ut det samt sa att jag skulle komma tillbaka två veckor senare, dvs idag. Har alltså inte bokat några besök utan bara åkt dit, vilket de sagt åt mig att göra även nästa vecka. Det går inte att ringa dit

Tack för tumhållningen, men jag är i stort inställd på att det inte går vägen. Man ska se mer än en hinnsäck i vecka 7+.

• Anonym (vill inte mer)

100% kan jag inte säga, då läkaren ville vänta en vecka för att vara helt säker. Men det är inte långt därifrån. Hela den här graviditeten har betett sig konstigt och det enda hoppet läkaren egentligen gav mig är att vi räknat helt fel, vilket är högst osannolikt med tanke på när jag hade äl och plussade.

De senaste veckorna har varit rena tortyren och nu ännu en vecka innan vi får klart besked känns helt olidligt.

• Anonym (vill inte mer)
    Anonym skrev 2012-06-26 21:25:20 följande:
    Min erfarenhet (har haft fem missfall) är att om man abrupt slutar med progesteronet så kan man framkalla missfall och därmed avsluta en "frisk" graviditet. Om jag var 100 % säker på att graviditeten inte kommer att sluta väl så skulle jag sluta med progesteronet men om jag hade minsta hopp kvar att det kan gå vägen så skulle jag fortsätta. 

Förlåt att jag frågar, men hur vet du att det var en frisk graviditet? Vet du säkert att det inte var ett påbörjat missfall som hölls kvar av progesteronet tills att du slutade med det?
Svar på tråden Kan progesteron fördröja missfall och i så fall hur länge?