• Lyckan 382

Väntetid efter remiss till Uppsala

Hej!

Jag inser att om jag bara lugnar ner mig ett par veckor så kan jag ringa Akademiska och fråga, men tänker bara på det här hela tiden så provar att fråga här ;)

Är det någon som nyligen (i år helst) har fått remiss till Akademiska sjukhuset i Uppsala för donatorsinsemination och som därmed har koll på hur lång tid det tar tills man får gå på ett första besök efter det att remissen skickats?

Tack på förhand och lycka till alla andra som längat efter barn!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-06 11:11
    Lycka till alla andra som LÄNGTAR efter barn!

• Svar på tråden Väntetid efter remiss till Uppsala
  • Majs

Är också ruskigt nyfiken. Vi är snart där vi med. I höst tänkte vi ta första kontakten....

• Ania Kasia

Hejsan!
    Jag och min flickvän tillhör Uppsala landsting och då kunde vi boka in tid själva. Vi kontaktade RPC (reproduktionscentrum) precis innan förra sommaren tror jag och eftersom det var semestertider så fick vi kallelsen till första mötet med kurator och koll av läkare i augusti/semtember. Vi blev godkända och skulle gå och kolla upp en tid för äggledarspolning och lite blodprover ca 2 veckor senare. De kommer tillbaka och säger att de kan göra det efter lunch på grund av ett återbud. Så vi hade lite tur och fick göra alla kontroller och samtal på samma dag. Går säkert att planera det så också om man har långt att resa. Vi fick provsvaren och då allt såg bra ut kunde vi göra första inseminationen redan i oktober. Skrattande Så vår erfarenhet är att det går ruskigt fort, det de hänger på för er tror jag är att de som ska skicka remissen verkligen gör det på en gång så att det inte stannar upp där. Efter att Uppsala får remissen så tar det nog ca 1 månad innan ni har en tid! Vår erfarenhet iallafall Skrattande
    Spännande höst!! Solig

• Ania Kasia

Ja nu såg jag i tråden som jag refererade till att personalen på RPC kom tillbaka från semestern den 8 augusti förra året och visste att vi vill komma då jag ringt om det innan semstern. Den 31 augusti hade vi fått vår kallelse med en tid för kurator och läkarsamtal den 15 september och pga lite flyt så gjorde vi både äggledarspolning och cellprov+blodprov den dagen och i oktober kunde vi börja leta ägglossning då proverna var bra. Om vi inte hade fått göra allt samma dag så hade vi fått börja leta ägglossning först i november. Men jag tycker dom är ruggigt snabba. Som sagt bara de får in remissen så. Glad

• Lyckan 382

Tack Ania Kasia! Då låter det som ca. 2 månader då... Vi har tagit blodprover här i vårt hemlandsting och efter sommarstängningen (v36!!) blir det troligtvis undersökning av äggstockarna (ultraljud) och sedan äggledarspolning. Sen ska remissen tydligen skickas. Vi hoppas verkligen på ett försök innan årsskiftet!! Har läst några av dina inlägg i den här kategorin tidigare men ska absolut kolla in länken du skickade :) Hoppas det går bra för er!

• Ania Kasia
    Lyckan 382 skrev 2012-07-10 07:24:26 följande:
    Tack Ania Kasia! Då låter det som ca. 2 månader då... Vi har tagit blodprover här i vårt hemlandsting och efter sommarstängningen (v36!!) blir det troligtvis undersökning av äggstockarna (ultraljud) och sedan äggledarspolning. Sen ska remissen tydligen skickas. Vi hoppas verkligen på ett försök innan årsskiftet!! Har läst några av dina inlägg i den här kategorin tidigare men ska absolut kolla in länken du skickade :) Hoppas det går bra för er!
    Oj det var en lång sommar Flört Men om ni redan har gjort allting i hemlandstinget och de skickar remissen så tror jag ni kan hoppas på en kallelse inom en månad efter det! Blir ni då godkända hos kuratorn och läkaren så ska det nog bara vara att köra. Håller tummarna för att ni hinner med innan årskiftet!
  • Lyckan 382

Då har vi varit på första besöket på fertilitetsmottagningen i vår lilla stad :) VUL gick bra och jag har precis haft ägglossning så man kunde se en sprucken äggblåsa som ägget gett sig iväg ifrån. Attans att man inte hade en liten spermie man kunde stoppa in där idag, det hade ju varit perfekt tajming ;)

Men, jag har fått medicin mot mild hypotyreos - för lite sköldkörtelhormon. Oväntat, men utan medicin kan det verkligen påverka fertilitet och graviditet negativt. Ska bli intressant att se hur jag mår när jag tagit medicinen för detta skulle faktiskt kunna förklara en del annat....

Remissen skickas till Uppsala IDAG! Wow, det gick snabbare än jag trodde eftersom jag fått för mig att de även ville boka in tid för äggledarspolning, men det tycker de inte behövs eftersom jag inte haft klamydia (vad jag vet!). De kan göra det sen om Uppsala bedömer att det är nödvändigt när vi väl kommer dit. De ringde till och med Uppsala och frågade och de var med på det. Jag fattar faktiskt ingenting, trodde alla gjorde spolning? Någon som vet vad detta kan bero på? Jag blir såklart paranoid och undrar om de inte vill göra en sån dyr grej innan man fått "godkännande" från Uppsala. Men det var ingenting i samtalet med vår läkare som skulle tyda på att vi inte är lämpliga så jag vet inte.... Borde sluta överanalysera allt!

Nästa vecka ska jag i alla fall ringa och höra hur lång tid de tror det kan ta. Men är det någon som har färska uppgifter om det får ni gärna dela med er :)

Hur går det för er andra som ska till Uppsala? Kram!

• såklart

Vi var på äggledarspolning i förra veckan, och då skickades en remiss till Uppsala. Idag ringde jag och kollade hur lång tid det skulle ta innan vi får komma på kuratorsamtal. Den vänliga sköterskan som svarade upplyste mig om att de fått vår remiss, att de tar kontakt med oss i turordning, och det bör ske inom två månader.

Jag tror inte du behöver oroa dig för att de inte ville göra en spolning, läkaren gjorde väl bedömningen att det inte behövdes. Det kostar ju cirka 10 minuter läkartid, och tar inte ditt landsting kostnaden direkt själva så får de ju ändå betala Uppsala vad det kostar..

Så mitt svar på frågan är ungefär två månader!

Svar på tråden Väntetid efter remiss till Uppsala