• Ania Kasia

Väntetid efter remiss till Uppsala

Hejsan!
    Jag och min flickvän tillhör Uppsala landsting och då kunde vi boka in tid själva. Vi kontaktade RPC (reproduktionscentrum) precis innan förra sommaren tror jag och eftersom det var semestertider så fick vi kallelsen till första mötet med kurator och koll av läkare i augusti/semtember. Vi blev godkända och skulle gå och kolla upp en tid för äggledarspolning och lite blodprover ca 2 veckor senare. De kommer tillbaka och säger att de kan göra det efter lunch på grund av ett återbud. Så vi hade lite tur och fick göra alla kontroller och samtal på samma dag. Går säkert att planera det så också om man har långt att resa. Vi fick provsvaren och då allt såg bra ut kunde vi göra första inseminationen redan i oktober. Skrattande Så vår erfarenhet är att det går ruskigt fort, det de hänger på för er tror jag är att de som ska skicka remissen verkligen gör det på en gång så att det inte stannar upp där. Efter att Uppsala får remissen så tar det nog ca 1 månad innan ni har en tid! Vår erfarenhet iallafall Skrattande
    Spännande höst!! Solig

• Ania Kasia

Ja nu såg jag i tråden som jag refererade till att personalen på RPC kom tillbaka från semestern den 8 augusti förra året och visste att vi vill komma då jag ringt om det innan semstern. Den 31 augusti hade vi fått vår kallelse med en tid för kurator och läkarsamtal den 15 september och pga lite flyt så gjorde vi både äggledarspolning och cellprov+blodprov den dagen och i oktober kunde vi börja leta ägglossning då proverna var bra. Om vi inte hade fått göra allt samma dag så hade vi fått börja leta ägglossning först i november. Men jag tycker dom är ruggigt snabba. Som sagt bara de får in remissen så. Glad

• Ania Kasia
    Lyckan 382 skrev 2012-07-10 07:24:26 följande:
    Tack Ania Kasia! Då låter det som ca. 2 månader då... Vi har tagit blodprover här i vårt hemlandsting och efter sommarstängningen (v36!!) blir det troligtvis undersökning av äggstockarna (ultraljud) och sedan äggledarspolning. Sen ska remissen tydligen skickas. Vi hoppas verkligen på ett försök innan årsskiftet!! Har läst några av dina inlägg i den här kategorin tidigare men ska absolut kolla in länken du skickade :) Hoppas det går bra för er!
    Oj det var en lång sommar Flört Men om ni redan har gjort allting i hemlandstinget och de skickar remissen så tror jag ni kan hoppas på en kallelse inom en månad efter det! Blir ni då godkända hos kuratorn och läkaren så ska det nog bara vara att köra. Håller tummarna för att ni hinner med innan årskiftet!
  • Ania Kasia
    Lyckan 382 skrev 2012-09-24 14:34:12 följande:
    Åååhhh!! Jag ringde Ackis för att försäkra mig om att de fått remissen men DET HAR DE INTE! Snacka om att jag blev arg. Försökte ringa sjukhuset här hemma men får inte tala med någon förrän imorgon bitti. DESSUTOM säger de på Ackis att vi ska ha gjort en äggledarspolning innan vi kommer dit första gången - något som sjukhuset här tyckte var onödigt. Jag blir faktiskt lite ledsen... Här går man och väntar och väntar och så ligger vi massor av veckor efter. Ja, så känns det ju. Spolningen kan vi göra tidigast 18-19 oktober någon gång pga av att det måste vara rätt tid i cykeln. Grrr. Jaja, får ringa imorgon och pusha på att de faxar remissen och sedan ringa Ackis igen. Jag är nog en jobbig patient.
    Va bra att du ringer och kolla och ligger på!! Tycker inte du verkar jobbig alls, skulle gjort samma sak och blivit både arg och ledsen!! lycka till och ryt som ett lejon!!! *wraaaooo*
  • Ania Kasia
    Lyckan 382 skrev 2012-09-24 18:49:38 följande:
    Tack för stödet Ania Kasia, och GRATTIS till pyret i magen! Jag stalkar förstås er som redan är gravida i andra trådar ;)
    Tack så mycket! Skrattande Jag tittade vilt i alla trådar jag kunde, man lär sig ju mycket då Glad
Svar på tråden Väntetid efter remiss till Uppsala