• Lyckan 382

Väntetid efter remiss till Uppsala

Hej!

Jag inser att om jag bara lugnar ner mig ett par veckor så kan jag ringa Akademiska och fråga, men tänker bara på det här hela tiden så provar att fråga här ;)

Är det någon som nyligen (i år helst) har fått remiss till Akademiska sjukhuset i Uppsala för donatorsinsemination och som därmed har koll på hur lång tid det tar tills man får gå på ett första besök efter det att remissen skickats?

Tack på förhand och lycka till alla andra som längat efter barn!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-06 11:11
    Lycka till alla andra som LÄNGTAR efter barn!

• Svar på tråden Väntetid efter remiss till Uppsala
  • Lyckan 382

Tack Ania Kasia! Då låter det som ca. 2 månader då... Vi har tagit blodprover här i vårt hemlandsting och efter sommarstängningen (v36!!) blir det troligtvis undersökning av äggstockarna (ultraljud) och sedan äggledarspolning. Sen ska remissen tydligen skickas. Vi hoppas verkligen på ett försök innan årsskiftet!! Har läst några av dina inlägg i den här kategorin tidigare men ska absolut kolla in länken du skickade :) Hoppas det går bra för er!

• Lyckan 382

Då har vi varit på första besöket på fertilitetsmottagningen i vår lilla stad :) VUL gick bra och jag har precis haft ägglossning så man kunde se en sprucken äggblåsa som ägget gett sig iväg ifrån. Attans att man inte hade en liten spermie man kunde stoppa in där idag, det hade ju varit perfekt tajming ;)

Men, jag har fått medicin mot mild hypotyreos - för lite sköldkörtelhormon. Oväntat, men utan medicin kan det verkligen påverka fertilitet och graviditet negativt. Ska bli intressant att se hur jag mår när jag tagit medicinen för detta skulle faktiskt kunna förklara en del annat....

Remissen skickas till Uppsala IDAG! Wow, det gick snabbare än jag trodde eftersom jag fått för mig att de även ville boka in tid för äggledarspolning, men det tycker de inte behövs eftersom jag inte haft klamydia (vad jag vet!). De kan göra det sen om Uppsala bedömer att det är nödvändigt när vi väl kommer dit. De ringde till och med Uppsala och frågade och de var med på det. Jag fattar faktiskt ingenting, trodde alla gjorde spolning? Någon som vet vad detta kan bero på? Jag blir såklart paranoid och undrar om de inte vill göra en sån dyr grej innan man fått "godkännande" från Uppsala. Men det var ingenting i samtalet med vår läkare som skulle tyda på att vi inte är lämpliga så jag vet inte.... Borde sluta överanalysera allt!

Nästa vecka ska jag i alla fall ringa och höra hur lång tid de tror det kan ta. Men är det någon som har färska uppgifter om det får ni gärna dela med er :)

Hur går det för er andra som ska till Uppsala? Kram!

• Lyckan 382

Tack Såklart! Då vet vi :) Kanske bör ringa för att kolla att de fått vår remiss men då vet vi att vi kan ställa in oss på två månader. Konstigt det där med äggledarspolningen men men... Då lär vi ju hamna på Ackis nästan samtidigt :)

• Lyckan 382

Såklart - får man fråga vilket landsting ni tillhör? Förstår om anonymiteten riskerar att röjas om du svarar på frågan! Vi tillhör Sörmland och de vi känner som fått hjälp från fertilitetsmottagningen har alla gjort spolning som på rutin... Det är därför jag fastnar på det. Men de håller kanske på att ändra på det eftersom det i många fall är onödigt. Och dyrt. Jaja, nu är vi på väg i alla fall :) :) :)

• Lyckan 382

Ooooh, vad är det för nummer? :p Vi har inte ringt än för jag fick för mig att det skickas med vanlig post och vill att de ska kunna bekräfta att de fått den. Mitt TSH-värde måste ju också gå ner så jag har kanske inte så bråttom... Men hoppas både det och hanteringen av remisserna går fort!

• Lyckan 382

Åh, Gud vad roligt för er!!! Jippiii!! Vet vad du menar om olika scenarion... Gör likadant! Men TRE veckor?! Wow! Och spolningen ägde rum i Västmanland innan remissen skickades? Det är ju galet snabbt.

Vi ringde faktiskt nu innan lunch och de hade inte fått remissen än. Sekreteraren sade att läkarna ofta säger att de skickar den direkt men att det kan ta dagar eller veckor :( Angående kötiden så sade hon att vi blir kallade inom tre månader. Det lät som något slags standardsvar utarbetat efter vårdgarantin så vi får väl se hur lång tid det faktiskt tar för oss.

Tre veckor! Kan inte smälta det, så roligt för er.... Och jag blir alldeles pirrig för oss också "tänk om...."

• Lyckan 382

Haha! Bra idé med Outlook-kalendern! Skulle jag nog göra om det inte vore så att chefen faktiskt kan se den ;) Jag tänker inte berätta då jag inte har fast jobb... Vet att man inte får diskriminera på grund av sånt men det kan man ju göra i alla fall och uppge andra skäl. Min sambo (fästmö!) har berättat på sitt jobb och sagt att hon kommer behöva ta ledigt med kort varsel. Jag har ingen aning om hur jag ska göra. Ska försöka ordna legitim semester till första besöket och säga att jag måste ordna med lite saker, men sen när vi ska inseminera? Jag är någorlunda regelbunden men ÄL kan ju flytta sig med någon dag ibland. Hur ska ni göra med jobbet?

Just det, angående hypotyreosen - jag ska testa värdena igen om fyra veckor. Hoppas de gått ner! Även om de tycker att man kan sätta igång med försök eftersom jag äter medicin så vill man ju inte slösa inseminationer om det är liten chans att det lyckas. Vi har bara två inseminationer... Jag hade hört att vi har två IVF sen också om inseminationerna inte funkar men det sade läkaren inget om nu. Jaja, sitta fint och vänta var det visst :)

Svar på tråden Väntetid efter remiss till Uppsala