• rebeckah

Köpa hamster

Hej :)
    Nu är det såhär att jag har börjat fundera på en hamster, jag har velat ha en sen jag var liten men det har liksom aldrig blivit av. Dock har jag INGEN erfarenhet av dom, är uppvuxen med katter å hundar så en viss djurvana har jag dock.
    Så jag undrar vad man bör tänka på, jag har bestämt mig för en dvärghamster och har hört att dom ska bo två stycken av samma kön i en bur, stämmer det? Gäller det alla raser eller bara en?
    Jag har också förstått att det är bättre att köpa av en uppfödare än i en djuraffär, någon som har köpt av någon och kan rekommendera? :D
    Självklart googlar jag runt som en tok, men alla tips är välkomna! Skrattande

• Svar på tråden Köpa hamster
  • doggy

Nä det var samma art ! Ni får tro vad ni vill men om ni inte tror mig så tycker jag ni ska googla på detta o se att jag är inte ensam om detta problem

• Fabella

Hamstrar kan va rätt aggressiva. I vilt tillstånd kan de till och med döda ormar har jag hört. Min guldhamster vart väldigt aggressiv helt plötsligt, trots att han alltid varit snäll innan.

Hos veterinären fick han diagnosen ryggskott pga av för litet motionshjul. Så efter vila från hjulet och sen ett större blev han snäll igen. Så dom kan bli jävligt elaka.....kan ju bara tänka mig vad de kan göra mot varandra.

• CoolJen

Våra dvärghamster syskon funkar bra ihop även efter könsmognaden. Det är hanar och vi har 3 st hus och 3 st matskålar, dock brukar de sova tillsammans.
    Min kompis dvärghamstrar funkade inte tillsammans, de fick köpa en till bur.

Så säkrast är väl att enbart köpa en om man nu inte vill köpa dubbelt av allt sen.

• CoolJen

Har läst mycket att hamstervadd inte är bra, det funkar lika bra med toapapper rivet i små bitar(att boa med)
    Det som behövs är:
    Bur
    Hus
    Matskål, mat
    vattenflaska
    salt(osäker på om det är nåt man måste ha men det är billigt ändå)
    sand att bada i och en skål till detta
    springhjul
    leksak
    sågspån
    nåt att boa med

• Dr Mupp

I de absolut flesta fall går det bra att ha två eller fler dvärgar (fler än två fungerar oftare än bara två) ihop, men precis som med alla djur som har sällskap så kan de börja slåss och måste då säras på. Här hemme har jag ett roborovskipar som började slåss och ett vintervitt par som fungerar utmärkt ihop. Största skillnanden är att robbarna är djuraffärsdjur och de vintervita är uppfödaruppfödda. Djuraffärsdjur är ofta grossitdjur där man inte tagit nån hänsyn till personlighet utan bara är ute efter pengar.

Hamstrar är iaf trevliga djur och uppfödaruppfödda djur har inte aggresivitetsproblem.

Det hamstrar behöver är:

Bur - ju större desto bättre. Tänk på att hamstrar inte ska ha höga burar utan de behöver stor golvyta. De största 130 liters samla lådorna från IKEA är en billig och bra burlösning. Annars är akvarium och sk dunor (välj mellanvarianten) bra. Undvik gallerbur eftersom många hamstrar blir gallerbitare och kan skada tänderna. Burströ - välj ett grävvänligt. Kutterspån fungerar superbra och finns på granngården i 25 kr bal för 80-100 kr. Till en eller två hamstrar kommer balen räcka en livstid näsan.  Hus - Ha inte plasthus, de kan bli en dödsfälla. Hamstrar boar i hus och det är inte ovanbligt att de täpper igen ingången. Är huset då av plast så blir det snabbt syrebrist. Hur av trä andas och är säkrare.   Bomateral - absolut aldrig sk Hamstervadd, det är livsfarligt. Hamstrar boar genom att stoppa bomaterialet i kindpåsarna och allt som de stoppar i sig måste kunna brytas ner om de råkar svälja. Rivet toa- eller hushållspapper är utmärkt bomaterail. Det är säkert. Vattenflaska -  150 ml flaskorna brukar vara lagom stora.  Matskålar - två stycken, en för torrfoder och en för färskfoder. Ha dem helt i kermik.  Leksaker - här sätter bara fantasin gränsen. Rör, klättergrejer mm är roligt. Pappers pch äggkartonger uppskattas av mina hamstrar. Hjul - ska ej ges till hamstrar under 5 månaders ålder och ska vara stort. Till dvärgar minst 15 cm i diamater men helst 20. Till guldisar är 28 cm lagom. För litet hjul ger ryggskador. Hamstrar kan bli beroende av hjulet och om man får en hamster som rpinger hela tiden i hjulet så bör det tas bort.  Toalett med sand - Hamstrar sanbadar soch bör få en toalåda med sand. En gammal glasslåda eller liknande fungerar utmärkt som toallåda Mat - en bra torrfoder ska vara basen. Hamster Complete är ett kanonfoder (som mina hamstrar ratar) annars finns det lite olika som Hamste rCrispy och Hamster Nature som är ok. Dessa behöver dock kompleteras med animaliskt protein. Några valptorrisar funkar perfekt. Uöver torrfodret vill hamstrar ha färskfoder, ge inte mer än vad som äts upp under en natt.
    Hamstar ska INTE ha saltsten, det är skadligt för dem. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • riboflavin
    doggy skrev 2012-08-14 19:01:16 följande:
    Av erfarenhet så vet jag att det inte funkar , har haft många hamstrar o har provat med två dvärghamstrar i samma bur men det var ingen trevlig syn sen kan jag lova ! Pratade med en erfaren tjej som äger djuraffär sen om detta o hon sa " aldrig två , det hår så länge dom är små men inte när dom blir vuxen "
    Av erfarenhet så vet jag att i de flesta fall där det inte funkar så kan man ofelbart se att ägaren har gjort minst 1 eller samtliga av följande fel:
    1. För liten bur, det lagstadgade måttet är en miniminivå, inte ett rekommenderat burmått.
    2. För lite sysselsättning (så som grävmöjligheter, bomaterial mm)
    3. För få resurser (endast 1 hus, 1 matskål, 1 vattenflaska mm)
    4. Inga siktbarriärer (så att djuren inte kan undvika varandra vid en konflikt)
    5. Felplacering av buren, i en miljö med mycket spring kan ett litet djur bli väldigt stressat, stressade hamstrar kan bli aggressiva.

Jag har genom åren tagit hand om en lång rad "aggressiva" smådjur, både dvärghamstrar, marsvin och kaniner. Inte en enda gång har jag behövt ha djur ensamma någon längre period. För att få djuren att fungera socialt måste man tillgodose deras basbehov. En pytteliten gallerbur med 2 cm spån, inget bomaterial & endast 1 bolåda är rena rama djurplågeriet.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • doggy

Inget av dom felen gjorde vi i alla fall !

• riboflavin
    doggy skrev 2012-08-15 10:33:50 följande:
    Inget av dom felen gjorde vi i alla fall !
    Hur stor bur hade ni? För ett par dvärghamstrar så tycker jag att 1 kvm är lagom, så jag har alltid byggt egna.
    Hur djupt spån? Minst 15 cm gärna mer tycker jag är lagom.

Ja just det jag glömde till och med en punkt. Djur köpta i zoobutik har inte sällan haft en ganska horribel uppväxt (om de köpts in från grossister) samt att grossistuppfödda hamstrar sällan avlas på temperament. Vill man undvik aggressiva djur så bör man köpa från en uppfödare som är noga med att inte använda aggressiva djur i sin avel.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • doggy

Vi har en stor bur på ca 2* 2 meter , byggs av ett skåp o har massa aktiviteter i den

• CoolJen

15 cm spån?? Låter jättemycket! Jag har 1-2 cm täckt över burens golv.

På vilket sätt är saltsten farligt för hamstrar?

Vad kan man ge för färskfoder?

Svar på tråden Köpa hamster