• tahira

Dum fråga om vattentemperatur

Vad är en rimlig vattentemperatur för utomhusbad egentligen? Jag har inte badat ute på flera år och har dålig koll.

I helgen tänkte jag åka och bada med min son, det skall bli 28 grader varmt ute och jag tyckte att det passar bra. Han är 6,5 och badade i havet i Århus, Danmark för någon vecka sedan.

Jag ringde till klubben som har poolen vi tänkte bada i och de berättade att den är ouppvärmd och för tillfället 21 grader varm. Är det rimligt eller är det för kallt? 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Svar på tråden Dum fråga om vattentemperatur
  • Frontline

Det är väl från person till person om det är kallt eller inte.
    För min del är det ok men för grabben skulle det vara som att ta ett isbad han är verkligen frusen av sig...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Kärlek84

Jag skulle aldrig bada i 21 grader, men mina barn på 7 och 6 år badar i våran pool som ibland ligger på 21 grader

• tahira

Ja, alltså, jag är säker på att han kommer att bada om han får tillfälle att göra det - men är det rimligt att "låta" honom, eller är det för kallt? Han skulle kunna bada mitt i vintern om han bara fick.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • ildelme

21 grader låter helt ok och vanligt att bada i, men de som är frusna av sig (som jag) avstår. 

• Anghammarad

21 grader, kanske någon grad till,  är ju ungefär så varmt som det blir i sjöar och hav i Sverige på sommaren. Jag var en riktig badkruka innan jag fick barn och var väldigt ovillig att gå i om det var under 23-24 grader vilket innebar att det blev väldigt lite badat för mig i Sverige.  Sedan kom pojkarna och den äldsta hoppar i bara det är isfritt så innan han lärde sig att simma då var det ju bara att bita i det sura och följa med i. Allt över 18 grader är bara att acceptera nuförtiden och en gång fick jag hoppa i när det var 14. (Men då tyckte tom pojken att det var "lite kallt")

• tahira

Ok. Vi gör ett försök

Ett snabbt dopp om inte annat kommer säkert gå bra. 

• Anghammarad

Ja jag tog också vad jag misstänker blir sommarens sista dopp idag. 20 grader i Mälaren. Riktigt skönt faktiskt.

Svar på tråden Dum fråga om vattentemperatur