• 1979sandy

Fler som inte sover??

Är det fler som jag som inte får sova mer än 1timmes intervaller?!
    Har en tre veckors hemma, är snittad samt haft mjölkstockning. Mycket hormoner i omlopp och svårt att sova. Han har börjat böka och gnälla på nätterna så jag sover nästan bara i 1, 1,5-2 timmars intervaller.
    Några som har erfarnheter om hur länge man orkar detta? Jag vet detta med att sova när han sover, men ibland kan man ju inte det heller.... Nu sover han och jag behövde verkligen 1 timmes egentid med duch mm...

Jag helammar, dock med amningsnapp, som gör det hela lite besvärligt på natten också för den ska av och på och jag måste tända lampa osv...
    Klarar sig kroppen ett tag till på denna sömnbrist??

Ikväll tror jag sambon ska få ge honom ersättning så jag kan få sova ett par timmar. Vill helst inte ge honom flaska med ännu en gumminapp på, men vad gör man?...

zzz..zzzz        

• Svar på tråden Fler som inte sover??
  • happy in hell

Så där hade jag det med både första och andra barnet. Med första barnet trodde jag att jag skulle dö, nästan. Men det gör man inte. Man orkar MYCKET mer än man tror. För våra barns del lugnade det ner sig med den där allra mest intensiva amningen efter ungefär två månader. Håll ut och försök ta det så lugnt du bara kan. Och grattis till barnet!

• Makrame

Man klarar långt mer än man tror. Min 13-månaders vaknade också ca en gång i timmen vid den åldern. Nu vaknar han 3-4 gånger per natt och kliver upp runt sex varje morgon. Puh.. Det går åt rätt håll iaf! :)

• Mother of 4

Är inne på 4 barnet som sover hopplöst, visst klara man det men det är skitjobbigt. Se till att få hjälp av mannen, han kan gå runt och bära bebisen på natten mellan amningen så du får lite tyst ett tag.

Så gör vi här hemma, ibland lyckas mannen dryga ut sömnen till 3 timmar, han sjunger och går ut med vagnen på natten om det krisar riktigt. Våran minsta är 6 veckor nu.

• 1979sandy

Ojoj.. Skönt att höra att det finns fler... Fattar inte att kroppen kan stå upp efter ibland 4 timmars osammanhängande sömn?!
    Det värsta är att min sambo måste få lite sömn då han har ett krävande jobb o sen orka med lillen på kvällen då jag är helt slut..
    Han hat börjat skrika dagtid o då behöver jag avlastning av en pigg man...
    Hoppas det vänder snart.. Vill njuta av min bebis, inte vara " rädd" för honom o inte kunna gå nånstans pga skrik o trötthet..

• Mother of 4

Vissa dagar som igår var jag "rädd"för mitt barn. Hon hade ont och vägrade sova. Blev skitstressad och genomsvettig. Fick bära henne skrikandes och hon vägrade sova i vagnen. Man drar sig för att gå på affären.

Idag sov hon 2,5 timme i vagnen, känner mig som en ny människa. Hann äta och tvätta och gå på toa idag var det lätt med bebis.

• marla333

Känner igen mig! Har en liten på 10 dagar, känns som jag bara ammar och byter blöjor. Kör också med amningsnapp, men har även en pump som jag använder så det finns mjölk i kylen som mannen kan ge på kvällen så jag kan sova mer än bara nån timme. Har en 2åring också, så kan inte sova på dagen. Jag dricker massor med te, kaffe och även godis för att klara dagarna. Men jag vet att det blir bättre! Bebisar har massa faser, perioder och utvecklingsperioder, men de går över! När bebisen väl sover på natten, blir jag stressad och vet att jag måste sova, men så kan jag inte sova ändå, trots att jag är dödstrött... Har du prövat att pumpa ur mjölk? Kör alltså själv med amningsnapp och flaska, men inte haft några problem. Med första barnet blev det ännu mer hoppande mellan amningsnapp, flaska och napp, utan några problem.

• Antilopen

Hade det exakt som du med min snart 1-åring! Hatade att gå ut för han började bara skrika. Har mååånga gånger suttit i typ 10 minusgrader på en sten eller busshållplats och ammat... Även nätterna var som de är för dig. Första månaden sov sonen på min mage med bröstet i munnen, när han sedan började sova bredvid mig var det stök och bök och jag fick sova typ 1 timme i stöten. Man håller på att bli galen, men försök tänka att det är helt normalt, sov så mycket du kan (jag sov hela dagarna ibland i soffan med sonen på min mage). Har för mig att allt började bli lättare efter ca 3-4 månader. Då kunde jag gå ut, äta, osv... Med sömnen har det varit lite upp och ner, just nu är min son i en period där han återigen snuttar precis hela nätterna, så nu har jag bestämt mig för att sluta nattamma. Han är som sagt snart 1 år. Grattis till bebisen och lycka till!

• 1979sandy

Jag lider med er alla!!
    Mari33; tycker du inte det är jobbigt med napp på nätterna? den ska av och på, sköljas.. Bebis får fatt i den med armarna, så den ska på igen osv...?

Fick sova 2,5 nu medan bebis sov, halleluja!!

• marla333
    1979sandy skrev 2012-09-11 22:36:50 följande:
    Jag lider med er alla!! Mari33; tycker du inte det är jobbigt med napp på nätterna? den ska av och på, sköljas.. Bebis får fatt i den med armarna, så den ska på igen osv...? Fick sova 2,5 nu medan bebis sov, halleluja!!

Jag har 4st, så på natten sköljer jag först när alla är använda. Vågar inte amma utan dem, så hellre jobbigt än utan dem! Min bebis får inge bra tag utan dem, gör så ont. Med amningsnapp gör det knappt ont och tycker hon får bättre tag också. Kul att du fick sova lite! Här börjar nattamningen nu, brukar få sitta 2 timmar åt gången med nån halvtimme emellan...
  • 1979sandy

03.30 i am up!;)
    Vi jobbar stenhårt med att få bort napp, så efter mkt stök o bök har han tagit rutten två ggr detta dygn, kan säga att jag grina! jag får mjölkstockning av nappen tyvärr. Har du fåttdfet?

Antilop: stackare, kan se dig där sitta mitt i vintern o Amma...:-/...

Mother of 4; har alla dina vart lika med sömnen?

Åh jag beundrar dem med fler barn som även ska ta hand om späds!!!!:)

Svar på tråden Fler som inte sover??