• behedwin

Mitt barn stör grannarna??

Hej
    Min son är tre år. För ett år sedan fick vi en lapp av våran granne om att han stör (kort version).
    Min son är väldigt livlig, han leker med ljud och älskar bilar. Han har aldrig tyckt om att sitta still och rita och pyssla. Mycket av hans lekar består i att köra bil och allt kring detta, alltså röra på sig.
    För ett år sedan bankade han mycket (två år). Nu har han slutat med det men leker fortfarande med ganska hög ljudnivå och det är inte det enklaste att stoppa honom (tre års trotts).

Våran granne tycker att vi stör på morgonen, på helger. De vill sova och som de uttrycker sig "vi jobbar hårt i veckorna och vill sova till 9.00 och inte bli väckta"
    Vi förstår såklart att det är jobbigt att vakna när man inte vill. Men vi kan inte förstå vad det är som gör att våran son stör så mycket att de inte kan sova på morgonen.

Våran son vaknar klockan 06.00 - 06.30 (det har han alltid gjort tyvärr). Det är sällan han sover längre, trotts att han varit vaken länge på kvällen innan. Han går och lägger sig vid 7 eller halv 8.

På morgonen blir det mycket titta på TV och äta macka i soffan. Men efter ett tag är detta inte så roligt och då vill han leka. Om jag stoppar honom så blir det såklart ett krig om att han vill och ska göra det han tycker och jag får då en gatskrikande unge.
    Detta måste ju störa förstås....
    Om jag låter han leka så kör han bil på bordet/mattan/golvet (försöker hålla sig till matta och bord.
    Visst tappar han saker, något välter ned i golvet och det blir ett brak. Men han leker ändå helt enligt mitt sätt att se på det, okej.

Jag vet inte vad jag ska göra för att blidka grannen.
    I våra stadgar i föreningen står det att det ska vara tyst (inte störa) mellan 23-08 på helger (vardagar är inte problemet). Jag anser att han är okej tyst fram till 08.00 och efter det ska det ju vara "fritt fram"
    Men det tycker inte våra granne.

Jag funderar på att gå upp och ge dom mitt mobilnummer. Be dom ringa eller SMSa direkt när vi stör så vi förstår vad det är som stör.

Vad mer kan vi göra... Vem har rätt och vem har fel?
    Jag ska prata med styrelsen och se om de kan hjälpa mig mer...

Våra granne påstår sig ha  uppfostrat tre döttrar som inte störde som vårat enda barn. Grannen jämför med de som bodde här innan oss och säger att de klarade uppgiften som förälder. Grannen säger att vi ska ta ansvar för vårat barn.

Jag kan inte låta bli att bli arg. Jag känner mig kränkt....

Jag vet inte på vilket sätt vi stör.
    Men jag undrar om det räcker med 1 illrop/gallskrik för att hela morgonen ska vara förstörd för våra grannar. Om det är så, känns det omöjligt. Det uppstår hela tiden småsaker... Bara till exempel när vi vaknar så delar jag och min fru på att gå upp på morgonen. Ibland tycker han inte att jag ska gå upp och skriker då argt att mamma ska gå upp och inte pappa. Då väcker vi kanske grannen och de kan inte somna om och anser sig då störda av oss och klagar.... Jag vet inte.

Är det någon som kan ge råd?
    Någon som varit med om liknande?

Någon stans anser jag ändå att våra son är ett barn, tre år. Han låter mycket... Vi kan inte säga åt honom att vara tyst och han förstår varför och gör som vi säger.

Vi kanske bara ska ignorera våra grannar och låta tiden ta bort problemet. Om ett år är han 4 och då har saker förändrats. Om två år är han 5....
    Han vill inte sova på morgonen nu, men det lär väll förändras och då får vi istället kämpa med att väcka honom.

Tacksam för svar och åsikter.

• Svar på tråden Mitt barn stör grannarna??
  • Flaminia
    brummar skrev 2012-09-25 23:10:01 följande:
    Vad är det egentligen för fel på er som inte kan visa hänsyn till grannarna? Vad är det som så patetiskt måste tas ut på grannarna? en stor dos bekvämlighet (läs lathet) och förmodligen även ett par trivselkilon, ånger över att ha skaffat barn, vantrivsel över den egna livssituationen, avsaknad av uppfostran från era egna föräldrar, allmän brist på empati och respekt för omgivning, kommunistisk (vänstervriden) syn på samhället?

• Fenrisulven
    hellokill3r skrev 2012-09-26 09:10:30 följande:

Jag skrev ett exempel på en situation som är utom ens makt som är icke-relaterad till TS, då tex en bebis gråter, vad föreslår du man ska göra då tex?
    ok då fattar jagGlad
    Jag föreslår ingenting, det jag vänder mig mot är att ts vet att grannarna störs men visar ganska tydligt att hon inte  vill lösa situationen
  • Fenrisulven
    hellokill3r skrev 2012-09-26 09:12:24 följande:
    Eftersom du själv tog upp exemplet om en hund som skäller (vilket inte heller är fallet i TS) så tog jag upp ett annat exempel.
    För mig är det gansk jämförbart med hund och en treåring faktisk
  • Fenrisulven
    Fenrisulven skrev 2012-09-26 09:21:14 följande:
    För mig är det gansk jämförbart med hund och en treåring faktisk

Alltså vad gäller störningsmoment- skällande hund, skrikande unge
  • frågvis

Att ett barn leker och för normalt med liv tycker jag att man får ta när man bor tätt inpå varandra som lägenhet oftast innebär.
    Tycker ändå att du är väldigt tillmötesgående och att lämna ditt nummer till grannarna kan vara en god idé så länge de inte missbrukar det.

Jag har grannar under mig vars unge för ofantligt mycket oväsen.
    Så länge de håller sig i lägenheten klagar jag inte, men deras unge är i trappuppgången och härjar alla tider på dygnet. Det stör jag mig på och det har jag sagt till om. Det ekar ju fruktansvärt mycket och det är skitdrygt med en unge som står och skriker i trapphuset kl 23 på kvällen eller kl 06 på morgonen.
    Men så jobbig uppfattar jag inte att ert barn är.

• M Y L F

Jag är glad att jag inte har några småbarnfamiljer i min uppgång.

Vet inte hur mycket ni aktiverar och är med era barn på morgonen, men jag misstänker starkt att ni ligger kvar i sängen och låter ungarna härja fritt...

• behedwin

hah, nä det går inte... kanske hade jag legat kvar i sängen om jag kunnat...

men en av oss går alltid upp, det är ett krav från våran bestämda son.
    sen är det gemensamma saker, sitta i soffan och se på TV, köra bil, bygga lego, läsa bok....
    visst lämnar jag honom ensam när jag gör frukost eller går på toaletten på morgonen.

men att uttrycka sig att vi "lämnar honom att härja fritt på egen hand" är fel.

en liten fråga, hur stänger man av premunationen av en tråd... denna tråd genererar galet mycket epost hehe

• Fenrisulven
    M Y L F skrev 2012-09-26 13:10:43 följande:
    Jag är glad att jag inte har några småbarnfamiljer i min uppgång.

Vet inte hur mycket ni aktiverar och är med era barn på morgonen, men jag misstänker starkt att ni ligger kvar i sängen och låter ungarna härja fritt...

• Starshipp
    behedwin skrev 2012-09-26 06:18:37 följande:
    Till alla präktiga som slår sig på bröstet av hur dåligt det är att störa grannarna och att det bara är att lära barnet att va tyst. Nu har jag just spenderat 30 min med en ledsen kille som varit otröstlig och skrikigt sig svettig. Exakt varför vet jag inte men han var ledsen för att mamma inte var hemma utan gått tidigt till jobbet (05.00) i kombo med att ha vaknat på fel sida. Så är det ibland, vardag eller helg. Det var ju knappast så att jag satt och tyckte det var skönt att han skrek, jag gjorde mitt bästa för att trösta och lugna. Så här kan det vara och detta lär ha väckt grannarna. Men jag tänker inte be om ursäkt för att min son är ledsen... Och om vi förbereder honom på just denna specifika situationen, ja det gör vi. Så nu låt höra internet föräldrar, vilka åsikter har ni?

Jag tror inte att någon skulle reagera när det händer sådana saker som du nämner nu, det är normal att barnen blir ledsna och allt som det innebär. Men det är oftast i korta perioder och ibland, att bli väckt varje morgon/helgmorgon är någonting annat.
  • Nyfiken2012

Kan ni inte gå ut med barnet o leka en morgon i veckan åtm.? Uppenbarligen har han ju rejält m energi som han kanske skulle behöva få mer utlopp för, i en lekpark tex. I lgh är det givande o tagande o visst måste barn få låta men jag kan också reagera ibland, som tex hos en vän t mig. Hon bor längst ner o har en familj m två barn högst upp där man kan höra dem springa fram o tillbaka konstant i flera timmar. Då kan man tycka att man kan gå ut med dem. Hade det varit hundar hade det blivit ramaskri.

• Fenrisulven
    Starshipp skrev 2012-09-26 14:44:30 följande:

Jag tror inte att någon skulle reagera när det händer sådana saker som du nämner nu, det är normal att barnen blir ledsna och allt som det innebär. Men det är oftast i korta perioder och ibland, att bli väckt varje morgon/helgmorgon är någonting annat.

tack, äntligen någon som förstår vad jag menarSkrattande
  • M Y L F
    Starshipp skrev 2012-09-26 14:44:30 följande:

Precis. Det är ingen som säger att barn ska var knäpp tysta, men att föra liv varje helg som TS grannar upplever att barnet gör, det är något helt annat och ett problem.

Jag tycker att TS ändrar sin historia lite. I trådstarten står att barnet "Min son är väldigt livlig, han leker med ljud och älskar bilar. Han har aldrig tyckt om att sitta still och rita och pyssla. Mycket av hans lekar består i att köra bil och allt kring detta, alltså röra på sig. 
    För ett år sedan bankade han mycket (två år). Nu har han slutat med det men leker fortfarande med ganska hög ljudnivå och det är inte det enklaste att stoppa honom (tre års trotts)."

Jag undrar vad det innebär att leka med ljud? Är det leksaker som låter? Då förstår jag att grannarna blir störda. Vem har inte fått dessa hemska låtande leksaker i presenter som man fort som ögat pillar ur batterierna på?
    Måste man hoppa, leka med leksaker som låter, åka omkring på bobycars och skrika på morgonen? 
  • brummar
    behedwin skrev 2012-09-26 08:51:51 följande:
    klart man kan bli besviken eller inte vara nöjd av att bli störd för mycket.
    men sedan finns det saker som inte är så lätta att göra något åt.
    jag klagade i min förra lägenhet när grannarna hade fest sent på natten väldigt ofta, okej då och då men när det började bli hela tiden så gick jag ned och bad dom sänka.

men jag kan inte sänka min son, om han inte själv förstår/vill.
    och kom inte och säg att jag inte visar hänsyn....
    vi försöker lära våran son att vara tyst och att inte störa tidigt på morgonen...

jag utgår från att ljudet hörs mest till de under oss...
    om de nu inte blir störda (ja jag har frågat se annat svar)
    så håller vi oss ändå till "rimliga" nivåer, inget överdrivet.
    ibland är det extra högt som i morse när han vakna kl 5.30 och var super ledsen i en halvtimme, skrek oavbrutet innan jag lyckades lugna honom och vi kunde starta dagen på ett bra sätt..... skit jobbigt för mig, honom och säkert för grannarna. men inget att göra om ni inte rekomenderar folk att stoppa strumpor i munnen på barn så att någon ska kunna sova.
    Nu förstår jag väl att det är olika tidsramar på eran son och de barn du jobbar med, men:

"Jag har jobbat med barn i 12 år (förskola/förskolelärare)
    Jag har lite erfarenhet av hur man är pedagogisk..."

i botten har väl barn ändå samma grundbeteende så det måste vara riktigt jobbigt för dig på din arbetsplats att försöka ta kommando över barnen, eller får de härja helt fritt utom kontroll där?

Även om de under uttryckligen inte säger att ni stör så kan de ju faktiskt tycka det ändå, på samma sätt som svensson i allmänhet svarar "ja" på frågan om det smakar bra på restaurangen även om det faktiskt smakar skit, knyter näven i fickan och aldrig någonsin mer går till restaurangen ifråga. Orsakerna kan vara flera så som konflikträdsla/ovilja att stöta sig med andra, stolthet, respekt, välvilja (tror de själva), tycker att den andre parten borde veta bättre utan en dum fråga, osv.
    Jag tillhör kategorin i att den andre parten bör veta bättre själv utan att komma med dumma frågor. Grannarna under kanske också är av den kategorin att om nån, trots uppenbart störande på olämpliga tidpunkter, frågar om man stör  - ja då har man kanske inte alla hästarna hemma (eller så är de gravt hörselskadade / riktigt djupsovande).
    Skulle jag dock vara i den sitsen efter en hård beredskapsnatt med knapp/ingen sömn att man hade en mjäkig granne under sig med total avsaknad av respekt att inte ens flytta sig till andra änden av sin lägenhet eller slita med sig unden ut på promenad när klockan är så tidigt på morgonen, ja då hade jag nog inte höllt klaffen även om de varit exceptionellt trevliga i övrigt.
    Om det är mer regel än undantag att ungen för liv på morgonen, se då till att ha matsäcken förbered i kylen så att det är enkelt att ta sig ut. Det är trots allt inte dina grannars fel att du inte kan tygla ditt barn och det är inte ett normaltillstånd att inte kunna kontrollera sitt barn då många verkar ha klarat av den biten. Färre sötsaker (läskedryck, saft, bullar, godis, m.m)  i vardagen kanske kan hjälpa?
  • brummar
    M Y L F skrev 2012-09-26 16:11:44 följande:

Jag undrar vad det innebär att leka med ljud? Är det leksaker som låter? Då förstår jag att grannarna blir störda. Vem har inte fått dessa hemska låtande leksaker i presenter som man fort som ögat pillar ur batterierna på?
    Måste man hoppa, leka med leksaker som låter, åka omkring på bobycars och skrika på morgonen? 
    Jag har inte heller förstått vitsen av alla dessa låtande leksaker. Knallpulverpistoler i all ära när det begav sig, men de lektes ju aldrig med inomhus utan av nån konstig anledning lyckades föräldrar på den tiden förklara för barnen att såna leksaker är endast för utomhuslek.
    Det finns ju vissa kategorier av föräldrar som tycker att barn ska få leva ut och skrika av sig, oavsett situation och plats. Exempelvis i affären där det är helt okay att skrika till varandra trots att man befinner sig någon/några hyllrader från varandra, eller att man har andra kunder mellan sig.
    Eller för att inte tala om såna i affären som låter ungen skrika "mamma! mammaaaa! maaaaammaaaa" tusen gånger för att sen låta ungen gallskrika när det blev ett nej till svar på tjatet om att få en godispåse. Att sen andra kunder berörs, ja det tänker man förstås inte alls på.
    Jag tror att det kan handla om nåt slags bekräftelsebehov, en slags rädsla för att bli totalt förbisedd av grannarna så man bara måste försöka visa omgivningen att man finns till.
  • brummar
    behedwin skrev 2012-09-26 06:18:37 följande:
    Till alla präktiga som slår sig på bröstet av hur dåligt det är att störa grannarna och att det bara är att lära barnet att va tyst. Nu har jag just spenderat 30 min med en ledsen kille som varit otröstlig och skrikigt sig svettig. Exakt varför vet jag inte men han var ledsen för att mamma inte var hemma utan gått tidigt till jobbet (05.00) i kombo med att ha vaknat på fel sida. Så är det ibland, vardag eller helg. Det var ju knappast så att jag satt och tyckte det var skönt att han skrek, jag gjorde mitt bästa för att trösta och lugna. Så här kan det vara och detta lär ha väckt grannarna. Men jag tänker inte be om ursäkt för att min son är ledsen... Och om vi förbereder honom på just denna specifika situationen, ja det gör vi. Så nu låt höra internet föräldrar, vilka åsikter har ni?
    Såg inte detta, men att din son är ledsen behöver väl nödvändigtvis inte vara likställt med att skrika sönder grannarnas sömn? Istället för att enbart trösta och lugna hade du kunnat prova att aktivera och få på andra tankar, flytta till en del av lägenheten där man inte stör alternativt locka med ungen ut på en spännande morgontur
  • netza
    behedwin skrev 2012-09-23 16:34:11 följande:
    På morgonen blir det mycket titta på TV och äta macka i soffan. Men efter ett tag är detta inte så roligt och då vill han leka. Om jag stoppar honom så blir det såklart ett krig om att han vill och ska göra det han tycker och jag får då en gatskrikande unge.
    Hög tid att lära din unge lite gränser kanske och inte låta den få som den vill jämt, så kanske den håller käft på morran?
  • netza
    VeroS skrev 2012-09-25 09:25:11 följande:
    Haha, bra för er att era grannar inte klagar! Vi försökte göra allt så gott det gick... MEN det finns människor som inte har ett liv och bara ligger i sin säng och lyssnar efter ljud, som inte har nåt bättre för sig. Och det finns hus som är väldigt lyhörda. Och då är det som jag ser det bara att gilla läget. Nästa gång är det grannen som har middag med skratt, prat o musik på kvällen när våra barn sover och då är det vi som får acceptera att dom låter lite. Är det en så konstig inställning? Det går ju inte att förvänta sig nån absolut tystnad, då får man ju flytta ut i skogen om man vill ha det.
    Höga ljud då och då måste man tåla, men det är skillnad på tillfälliga ljud och regelrätta störningar.
  • FinastE2010

Jag har själv en snart 3åring som vaknar tidigt och som leker livligt och pratar väldigt högt. Barn är ju barn och dom låter men jag kan ändå tycka att man ska göra det man själv kan för att inte störa grannarna allt för mycket.
    Vi har extremt lyhört i huset här och sonen har sitt lekrum intill grannarnas sovrum. De ovanför brukar också höra oss på morgonen men de klagar inte för de vet att jag gör vad jag kan för att inte störa för mycket och säger det är lugnt.

Jag har förklarat för min son att tidigt på morgonen så sover alla i huset och då får man inte låta för mycket. T.ex. låter han bli att använda sina ambulansbilar och leksaker som låter extremt mycket samt att jag sagt att vi inte ska skrika när vi leker etc. Det har funkat jättebra! Självklart får jag påminna ofta då han glömmer men han har full koll på att vi inte ska banka i saker osv tidigt på morgonen. Sen kan han givetvis få utbrott någon gång ibland på morgonen men så är det ju och det är ju faktiskt inte mycket att göra något åt.

• Anonym (Gudrun)
    behedwin skrev 2012-09-24 12:36:50 följande:

jösses... jag säger att vi är tveksamma till om det hjälper att gå ut.
    att jag mer än en gång skrivit att vi visar hänsyn och självklart försöker ha det tyst...
    vi drar inte på högväxeln 1 minut efter 8 och röjer på bara för att vi kan.
    precis som att vi inte spelar hög musik till 23.

tror att denna kommunikation här inte får fram rätt saker.

det jag gjorde nyligen var att argumentera mot att gå ut, om det hjälper.
    det är ändå en del morgonrutiner som ska genomföras... men ingen har kommenterat på det.
    alla valde att peka på att "de vill inte gå ut" "de skiter i alla andra än sig själva"

lite trist att det (hoppas jag) feltolkades....

Asså nej, ditt barn kan inte hjälpa att det låter men vet du vad: DU är vuxen och förälder och DU kan och ska hjälpa barnet att inte låta och lära det att visa hänsyn. Det är ditt ansvar. Sen att du står totalt HANDFALLEN och handlingsförlamad inför detta problem ska inte stå din granne till last. TA ANSVAR.
Svar på tråden Mitt barn stör grannarna??