• betsy14

Skulle du slippa graviditet och förlossning om du kunde?

Jag har en diskussion med en bekant vars mor alltid klagade över sin plågsamma förlossning. Hans slutsats är att det här är något primitivt som vi en dag kommer att slippa genom att vi lyckas komma på ett sätt att producera barn utanför kvinnokroppen. Jag ifrågasätter att kvinnor kommer att vilja det, även om de har haft negativa förlossningserfarenheter - men mina var inte så svåra, så jag kanske har fel?
    Skulle ni kunna tänka er - rent teoretiskt förstås - att ert barn växte utanför kroppen, som en provrörsbefruktning i nio månader...?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du slippa graviditet och förlossning om du kunde?
  • Gladskit

Jag hör till dem som gärna skulle vara gravid hur många gånger som helst, det var underbart! Däremot önskar jag mig inga fler barn just nu.

• Cheeses

Är det någon som vet när detta kommer att bli möjligt? Att "odla" barn utanför kroppen?

• missmadde
    betsy14 skrev 2012-10-16 11:23:27 följande:
    Tack för alla era kommentarer! Intressant att höra vad ni säger!
    Jag argumenterar emot just det som han hävdar, att vi kommer att se graviditet och förlossning som något primitivt som "alla" kvinnor skulle vilja slippa om det fanns möjlighet att "odla"  barn utanför livmodern, och att vi om typ femtio år kommer att se fysiskt barnafödande som barbariskt.
    Jag håller inte med eftersom jag tror att många kvinnor inte vill gå miste om upplevelsen, trots eventuell rädsla och smärta. Att det sedan kommer att finnas kvinnor som skulle välja den metoden om den fanns, av olika skäl, är en annan sak och vore väl i så fall ett komplement till fysisk graviditet, men att den skulle ersätta den tror jag inte.
    Däremot tycker jag att hans mamma är taskig som talar om för sin son hur gräsligt det är att föda barn, men men...
    Jag tror att han har ratt men att det kommer att ta langre tid an 50 ar. Trots allt soker i princip alla kvinnor sjukvard genom att ga pa mvc, foder pa sjukhus, ar sjukskrivna osv osv. Det ar en halsorisk och samhallskostnad som jag tror kommer att undvikas i framtiden om det ar mojligt. Skulle rent av tro att det kommer att tvingas fram om inte annat genom bl.a. ekonomiska medel eftersom vi ska vara friska och hogpresterande i arbetslivet. Da spelar det nog inte sa stor roll att vissa kvinnor tycker att det ar en kul grej att uppleva.
  • Minnie7

Gravid är häftigt men aldrig mer en vaginal förlossning. Dock finns det ju kejsarsnitt redan nu vilket jag ser som helt suveränt.

• Pleco

Hatade graviditeten, förlossningen och perioden efteråt, var det värsta året i mitt liv. Men vafan, nu sitter jag här, sju månader efter förlossningen och är gravid igen. Känns lite lättare den här gången eftersom jag vet vad jag har att vänta. Men röstade på att jag gärna kunde varit utan den upplevelsen.

Fattar inte att det ska vara en sådan plåga att skaffa barn, det övergår verkligen mitt förstånd.

• mikroE

Jag tyckte graviditeten var hemsk, förlossningen häftig och spännande trots att jag råkade ut för komplikationer men jag skulle inte vilja ta bort någon av dem. Så mycket som jag ändå hatade graviditeten så kan jag se fördelarna med den, man blir mentalt förberedd för att få ett barn på ett bra sätt även om jag hatade att känna mig invaderad och att vara otymplig och ha småkrämpor hela tiden. Jag skulle nog vilja ha ett mellanting, få föda 1-2 barn men sedan få 1 eller 2 till som jag inte måste föda.

• emselott

Min förlossning var vidrig. Allt det jag önskat slippa gå igenom tvingades jag acceptera. Efteråt mådde jag fruktansvärt dåligt. Jag kände mig våldtagen! Jag blir fortfarande arg och ledsen när jag tänker på förlossningen. Gick i samtalsterapi under några månader, men det kändes inte som att det gjorde någon större skillnad precis. Innan förlossningen såg jag fram emot den med en nervös förväntan. Jag visste att det skulle göra ont men var inte rädd för smärtan. Jag var dock inte mentalt förberedd på att jag skulle tvingas acceptera alla de där vidriga undersökningarna, ingreppen och påverkan av förlossningsförloppet. Det var otroligt knäckande och kränkande. Efter allt det jävligt kom en nästan helt livlös tjej ut. Vidrigt, hemskt, fruktansvärt.

• sina

Min fru födde ettan, jag födde tvåan. Båda är vi väl glada att ha erfarenheten, men båda säger också att vi gärna hade velat ha ett tredje barn om den andra föder.

Under första graviditeten var jag ömsom avis på min fru, ömsom glad att slippa. Det kändes konstigt att vänta barn utan att vara gravid, men emellanåt ganska lyxigt. När vi väntade tvåan var frun glad att slippa, jag var mest avis på att jag inte fick samma service av henne som hon fick av mig under sin graviditet. (Hon hade ju häcken full med att ta hand om ettan.)

Så. Jag hade inte sörjt en utebliven graviditet, om det hade varit så att jag inte hade kunnat, men nu är jag trots allt glad för erfarenheten. Inte så sugen på att göra om det, dock.

• Smilly

Hade lätt tackat ja till det! Förstår inte alls hur kvinnor kan tycka det är underbart med graviditet och förlossning. Är väldigt avundsjuk på männen som slipper undan... ;)

• Cheeses
    Smilly skrev 2013-01-27 20:34:24 följande:
    Hade lätt tackat ja till det! Förstår inte alls hur kvinnor kan tycka det är underbart med graviditet och förlossning. Är väldigt avundsjuk på männen som slipper undan... ;)

Fast du har ju valet att också slippa undan, ingen tvingar dig att föda barn.
  • FruSen

Jag älskade att vara gravid. Mådde som en prinsessa och skulle inte vilja vara utan den erfarenheten.

Förlossningen var hemsk! Jag har aldrig tidigare upplevt en så traumatisk situation. Jag fick ingen vägledning, kände mig inte.trygg med den bm jag fick, fick panik av smärtan närde plockade bort Dean och drog på värkstimulerande dropp.. Sprack massvis (hela vägen) och min bm var en riktig satkärring! Fruktansvärd människa!

Ändå vill jag absolut inte vara utan den upplevelsen.

Nu är jag gravid igen och denna gång är allt mycket mycket jobbigare, tyngre värre. Kan ju även bero på att jag nu väntar tvillingar...

Men om jag fick välja mellan att "odla fram" ett barn utan att själv behöva vara gravid skulle jag välja att vara gravid istället.

Likaså att genomgå ytterligare en förlossning. Jag är rädd.att det denna gång blir snitt, hoppas det är.möjligt med.en vaginal förlossning igen.

Nej, jag skulle inte välja bort varken graviditet eller förlossning om det var möjligt.

• Höghus

Graviditeterna skulle jag gärna slippa. I alla fall 90% av dem. Hatade oron och maktlösheten. Förlossningarna skulle jag däremot aldrig vara utan. Det mest fantastiska jag varit med om. Alla 3 ggr var magiska.

• augustisten

Jag röstade på alt. tre i brist på bättre.

Jag vill ALDRIG vara gravid igen men skulle gärna ha fler barn. Att vara gravid har helt enkelt varit hemskt för mig och mina barn är båda prematura. Förlossningarna har däremot varit jättefina. Fantastiska och faktiskt roliga upplevelser för både mig och maken. Speciellt andra gången då jag födde i vecka 36+0 och inte oroade mig för barnet.

Tyvärr fick jag havandeskapsfeber (livmoderinflammation) en vecka efter andra förlossningen och höll på att stryka med, så det förtog upplevelsen något.

Svar på tråden Skulle du slippa graviditet och förlossning om du kunde?