betsy14 skrev 2012-10-16 11:23:27 följande:
Tack för alla era kommentarer! Intressant att höra vad ni säger!
Jag argumenterar emot just det som han hävdar, att vi kommer att se graviditet och förlossning som något primitivt som "alla" kvinnor skulle vilja slippa om det fanns möjlighet att "odla" barn utanför livmodern, och att vi om typ femtio år kommer att se fysiskt barnafödande som barbariskt.
Jag håller inte med eftersom jag tror att många kvinnor inte vill gå miste om upplevelsen, trots eventuell rädsla och smärta. Att det sedan kommer att finnas kvinnor som skulle välja den metoden om den fanns, av olika skäl, är en annan sak och vore väl i så fall ett komplement till fysisk graviditet, men att den skulle ersätta den tror jag inte.
Däremot tycker jag att hans mamma är taskig som talar om för sin son hur gräsligt det är att föda barn, men men...
Jag tror att han har ratt men att det kommer att ta langre tid an 50 ar. Trots allt soker i princip alla kvinnor sjukvard genom att ga pa mvc, foder pa sjukhus, ar sjukskrivna osv osv. Det ar en halsorisk och samhallskostnad som jag tror kommer att undvikas i framtiden om det ar mojligt. Skulle rent av tro att det kommer att tvingas fram om inte annat genom bl.a. ekonomiska medel eftersom vi ska vara friska och hogpresterande i arbetslivet. Da spelar det nog inte sa stor roll att vissa kvinnor tycker att det ar en kul grej att uppleva.