I min kommun är uppdraget minst 8 timmar/månad (per person man är kontaktperson åt). I grannkommunen där min kompis är kontaktperson är uppdraget upp till 8 timmar/månad.
I mitt fall har jag kommit överens med min kontaktperson hur mycket jag ska träffa honom/henne (eftersom vi ska ses minst 8 timmar per månad). Vi har gemensamt kommit överens om ett snitt på 10 timmar/månad. Ibland blir det mer och ibland mindre.
Oftast träffas vi fem timmar varannan vecka eftersom min kontaktperson vill ha det så och för att det passar mig bra. För vissa passar det bättre att träffas 1-2 gånger i veckan men kortare stunder.
Under dessa fem timmar gör vi sådant som min kontakt tycker är kul. Det kan vara att gå en promenad, sitta på ett café, spela biljard eller tv-spel, vara hemma och titta på en film.
Jag fick höra en gång att en kontaktperson är som "en kompis men en kompis mest på den enas villkor" (dvs. personen som man är kontaktperson åt styr väldigt mycket vad man ska göra när man träffas - men ibland får man lirka lite så att man får variation.
Framför allt lyssnar jag och försöker vara stöttande när min kontakt mår dåligt / har något problem / inte har förstått en situation och vill prata av sig.