Inlägg från: systeryster3 |Visa alla inlägg
  • systeryster3

Föräldrarna vägrar låta mig ta ett sabbatsår, snälla hjälp!

Jag tycker inte du ska fortsätta vidareutbilda dig om du inte vet vad du vill bli. Det är inget fel i att byta utbildning om den inte passar trots allt, men man ska nog komma ihåg att man får bara så många år av CSN-bidrag och lån. Lånen du tar är dessutom något som måste betala tillbakas så småningom.

Att ta ett sabbatsår är underbart ibland, det kan vara det som gör att du blir tillräckligt mogen i dig själv att klara studierna i början. Det är viktigt att ha motivationen där när man studerar, och ärligt talat så låter det inte som att du vara motiverad om du blir tvingad att plugga i "förtid". Sök jobb aktivt; skolor och förskolor brukar ha ett behov av timvikarier, så åk dit och presentera dig och be dom skriva upp dig på vikarie-listan!

Du har absolut ingenting att skämmas för, och dina föräldrar är löjliga om dom skäms över dig. Dom måste lära sig att du behöver hitta din egen väg i livet, och ett sabbatsår är ett år ledigt innan du vet vad du vill göra sedan och hitta dig själv. Du kommer, det är jag helt säker på, att plugga vidare efter ditt år. Skäms inte, gör det som är rätt för dig!

• systeryster3
    mollyalessia skrev 2012-11-18 20:50:35 följande:

Önskar att iallafall en förälder tänkte som du, skulle göra allt så mycket lättare. Tack, det visste jag inte! Har tänkt och börja söka jobb i januari så lär gå till olika förskolor först då.
    Jag kan säga att jag har nog lärt mig själv lite. Jag går själv ut gymnasiet nu, men har gott om erfarenheter som stödjer det jag säger, om man säger så.

Min pappa pluggade till ingenjör, hade bra betyg och "driftig". Mina två äldre systrar har i princip alltid gjort allting rätt och jobbat hårt och alltid varit friska, bra betyg etc. Jag, däremot, har haft medelmåttiga betyg, ofta sjuk och mycket läkarbesök, ganska lat även om även jag har sommarjobbat och så. Åkte även hem tidigare från mitt utbytesår i USA (en månad tidigt) pga stora problem med familjen jag bodde i.

Jag har med andra ord aldrig riktigt levt upp till min pappas förväntningar och förhoppningar, och absolut inte varit den lätta dottern, men han har accepterat det. Det tog ett tag, men det är okay. Jag har varit duktig på att sätta mig på tvären när han, eller något, försökt bestämma saker jag inte vill. Men som sagt, pappa har sänkt sina krav lite grann, och nu går allt som på smort. För mig har det varit viktigt att följa mitt hjärta, för ingen vet vad som är bäst för mig bättre än jag själv. Mitt liv, mitt val.

Ibland är det vårt jobb att uppfostra våra föräldrar ;)
  • systeryster3
    mollyalessia skrev 2012-11-19 19:58:12 följande:

Säger jag emot blir jag uppkäftig och respektlös och får höra att man absolut inte behandlar sina föräldrar på det viset. Så jag får mer skit tillbaka ju mer jag säger emot. Även om det blir så att jag inte säger någonting för att få fira min födelsedag samt student så är en sak garanterad och det är det att dom, iallafall mamma, kommer sluta prata med mig och vara sur en lång tid. Vet t.ex att när min moster var runt 20 så rymde hon och hennes kärlek och gifte sig, utan att någon visste, och hennes mamma, alltså min mormor, slutade prata med henne i ca 1 år. Så att frigöra mig är något jag vill, men då är det väll meningen att föräldrar ska hjälpa en och inte bara det, utan glädjas för ens skull? Nu känns det som att flyttar jag hemifrån så får förlorar jag mer på det då min egna mamma slutar snacka med mig.
    Tänk att det fortfarande finns föräldrar som bor kvar i stenåldern... Eller den amerikanska södern kanske xD
    Nej, men förlåt. Det är galet att dina föräldrar inte kan lyssna på vad du säger utan att du är "uppkäftig och respektlös" i deras ögon. Ärligt talat verkar deras uppfostringsmetoder vara väldigt konstiga. Jag hade blivit galen av att bli så kontrollerad.

Det jag undrar är hur är din moster nu? Skulle du kunna prata med henne utan att hon "skvallrar" till dina föräldrar? Hon kanske kan ge dig lite råd?

• systeryster3
    mollyalessia skrev 2012-11-21 00:13:47 följande:
    Uppskattar att du kommer med råd, tack! Men det är utbildning eller inget. Det är utbildning eller så blir mitt liv till ett helvete. Iallafall det som kom fram idag. Så mina föräldrar kommer aldrig att acceptera någon form utav studier, förutom studier på ett universitet med en bra och prestigefylld utbildning och inte någon resa för att plugga något jag själv tycker är intressesant då det är onödigt och jag vet ju inte vad som kommer att hända under ett år av ledighet. Nya skollagar kan ju tillkomma som begränsar mina val sen, enligt dom. Så, ja. Har ingen aning
    Du säger att ni hade ett stort bråk igår, vad hände? Vad sa dom denna gången?
    Hur känner du nu för vad dom säger? Tror du att de kommer få sin vilja eller orkar du ta striden i slutändan?

Svar på tråden Föräldrarna vägrar låta mig ta ett sabbatsår, snälla hjälp!