Föräldrarna vägrar låta mig ta ett sabbatsår, snälla hjälp!
Jag tycker inte du ska fortsätta vidareutbilda dig om du inte vet vad du vill bli. Det är inget fel i att byta utbildning om den inte passar trots allt, men man ska nog komma ihåg att man får bara så många år av CSN-bidrag och lån. Lånen du tar är dessutom något som måste betala tillbakas så småningom.
Att ta ett sabbatsår är underbart ibland, det kan vara det som gör att du blir tillräckligt mogen i dig själv att klara studierna i början. Det är viktigt att ha motivationen där när man studerar, och ärligt talat så låter det inte som att du vara motiverad om du blir tvingad att plugga i "förtid". Sök jobb aktivt; skolor och förskolor brukar ha ett behov av timvikarier, så åk dit och presentera dig och be dom skriva upp dig på vikarie-listan!
Du har absolut ingenting att skämmas för, och dina föräldrar är löjliga om dom skäms över dig. Dom måste lära sig att du behöver hitta din egen väg i livet, och ett sabbatsår är ett år ledigt innan du vet vad du vill göra sedan och hitta dig själv. Du kommer, det är jag helt säker på, att plugga vidare efter ditt år. Skäms inte, gör det som är rätt för dig!