Inlägg från: Summer70 |Visa alla inlägg
  • Summer70

Mollusker - hur fick ni bort dom?

Hej,
    Min dotter har fått massa mollusker, säkert 100-120 stycken.

Jag vet att man ska vänta ut dom, men jag vill inte vänta längre. Hon har nu haft dom i ett halvår och det verkar som om att dom kan vara kvar i ytterligare ett par år.

Har googlat många tips, men inte fått några svar på om det funkar eller inte.

Så hur har det varit för er med barn som haft mollusker?
    Hur fick ni bort dom och hur lång tid tog det?        

• Svar på tråden Mollusker - hur fick ni bort dom?
  • Summer70
    FlitigaLis skrev 2012-11-22 21:50:08 följande:
    Vart sitter de?

Dom sitter i båda armhålorna och ner mot midjan, på magen och på insidan av låren.
  • Summer70

Är det Mildison (stavas det så)?
    På apoteket sa dom att det inte var bra att smörja så stora ytor med cortison....  Hon har ju halva kroppen täckt.

• Summer70

Jag har också läst många som lyckats bli av med dom med hjälp av Alsolsprit och zinkpasta.
    Ska ner i dag till Apoteket och köpa detta. Eller om det är bättre med zinkplåster i stället för krämen.... Får nog prova.
    Läste även om flera som använt ganska mycket havssalt i badvattnet ett par dagar i sträck och som tyckt att detta hjälpt. 

• Summer70
    madeleine76 skrev 2012-11-23 09:08:59 följande:

vi använde också alsollösning, de torkade ut. Lycka till!
    Baddade ni på med bomullstuss eller använde ni tops?
  • Summer70
    TvåTrollungar skrev 2012-11-23 09:40:56 följande:
    Zinkkräm fungerar här

Tvättar du med något förs? Morgon och kväll?
    Blir det vitt efter den kremen eller är den genomskinlig? 
  • Summer70
    vampyria2 skrev 2012-11-23 09:53:43 följande:
    Hm visst kan man gå till läkaren och få de utgröpta m.m men ärligt här måste man tänka på vad som är värt och inte, är den smärtan värt det?
    Detta kommer att försvinna förr eller senare och just nu är de på ställen som man lätt kan dölja så varför låta barnet få ont i onödan?
    Mina barn har också haft det och det satt kvar i ca 1 år och jag vet att man tillslut känner som dig men lita på mig att det är bättre att låta det vara och helt plötsligt så är de bara borta

Fast jag känner snarare att hon har ont nu. Hon gråter på kvällarna för att det gör ont och kliar och hon kan inte sitta riktigt för att det är så mycket på låren.
    Samma gäller när hon går för att det skaver, trots att hon bara använder tights.
    Jag tycker det är jättejobbigt att bara se på och känner att jag vill prova något.

Det är ju frustrerande, men kan jag göra något som ändå känns ganska enkelt så har jag i alla fall försökt :) 
  • Summer70

Nej, jag har försökt att klämma, men hon är inte helt "förtjust" i det.... Så det är bara att glömma.

Det blir helt enkelt ett saltbad och sen alsolsprit och zinkplåster i ett par, tre veckor. Hjälper inte det så är det väl bara att gilla läget.

VC gör ingenting, bara att vänta ut. Samma svar fick jag på sjukvårdsupplysningen.   

• Summer70

Hej, 

Skulle bara vilja berätta hur det gått för er som undrade.

I morgon är det tre veckor sen vi började "kuren". 

Vi har varje morgon och varje kväll tvättat med Alsolsprit och smörjt med zinkpasta. De som har varit stora och på väg att blomma ut, har vi satt zinkplåster på som sen har suttit i två till tre dagar.
    Hon har även badat i vatten med salt och bastat.
    Vi har dessutom haft ny pyamas på varje natt, bytt handdukar varje dag och inte använt några kläder mer än en gång. 

Nu tre veckor senare har de 57 stycken vi räknade på benen blivit 3, och de ca 60 på överkroppen är nu ca 10. Men dessa sittter det plåster på, så jag tror att i slutet av veckan är alla borta.

Vi har varit extremt noggranna, men det har de varit värt. De dagar som det sett som värst ut har varit dom bästa, för dessa har varit borta en eller två dagar senare. 

• Summer70

Hej,
    Ja, en vecka efter mitt sista inlägg var alla borta. På de ställen där de alla största satt blev det ett rött märke, men nu efter två månader är även dom borta.

Jag ångrar att vi inte gjorde något tidigare, men när vi kollade med vårdcentral och skolsköterska sa dom att det bara var att vänta tills dom försvann av sig självt.

Lycka till! 

Svar på tråden Mollusker - hur fick ni bort dom?