• Summer70

Mollusker - hur fick ni bort dom?

Hej,
    Min dotter har fått massa mollusker, säkert 100-120 stycken.

Jag vet att man ska vänta ut dom, men jag vill inte vänta längre. Hon har nu haft dom i ett halvår och det verkar som om att dom kan vara kvar i ytterligare ett par år.

Har googlat många tips, men inte fått några svar på om det funkar eller inte.

Så hur har det varit för er med barn som haft mollusker?
    Hur fick ni bort dom och hur lång tid tog det?        

• Svar på tråden Mollusker - hur fick ni bort dom?
  • CMH

Min son hade sina i ca ett halvår, sen en dag fick han konstiga utslag över hela kroppen, mest på fötterna, såg tillslut ut som svinkoppor men läkarna hade ingen aning om vad det var, dom skrev iaf ut penicillin för hud-sjukdomar och alla prickar plus mollusker var borta på ett par dagar. Så penicillin hjälper iaf mot mollusker. Förstår att du vill ha bort dom, ser inte kul ut :/

• gbgumman

Efter några år gick de bort av sig själv. Sonen hade hela benen fulla.

• Summer70

Hej, 

Skulle bara vilja berätta hur det gått för er som undrade.

I morgon är det tre veckor sen vi började "kuren". 

Vi har varje morgon och varje kväll tvättat med Alsolsprit och smörjt med zinkpasta. De som har varit stora och på väg att blomma ut, har vi satt zinkplåster på som sen har suttit i två till tre dagar.
    Hon har även badat i vatten med salt och bastat.
    Vi har dessutom haft ny pyamas på varje natt, bytt handdukar varje dag och inte använt några kläder mer än en gång. 

Nu tre veckor senare har de 57 stycken vi räknade på benen blivit 3, och de ca 60 på överkroppen är nu ca 10. Men dessa sittter det plåster på, så jag tror att i slutet av veckan är alla borta.

Vi har varit extremt noggranna, men det har de varit värt. De dagar som det sett som värst ut har varit dom bästa, för dessa har varit borta en eller två dagar senare. 

• LindaO 81

Åhh den behandlingen ska vi påbörja imon, min dotter har haft utslagen nu i ca 2 månader och tack och lov är det bara ca 10 st ännu. Men det ser ganska ofräscht ut med 10 vårtor på halsen. 
    Ser det fortfarande bra ut efter er behandling?  

• Summer70

Hej,
    Ja, en vecka efter mitt sista inlägg var alla borta. På de ställen där de alla största satt blev det ett rött märke, men nu efter två månader är även dom borta.

Jag ångrar att vi inte gjorde något tidigare, men när vi kollade med vårdcentral och skolsköterska sa dom att det bara var att vänta tills dom försvann av sig självt.

Lycka till! 

• Rödklöver

Vi frös bort dem. Med sånt där som man fryser bort fotvårtor. Hemmakit.

MEN man måste vara försiktig och dutta på molluskerna! Trycker man för länge gör det ont, ont!

De försvann ganska så fort efter det. Upprepa vid behov.

• Lilla Hönan

Min tjej har snart haft dom i 1 år och verkar inte försvinna. Har bara blivit fler och fler och större. Nu till en fråga - Hon är väldigt torr i sin hy nästan fnöskig. Har försökt smörja med allt, olja, idomin och miniderm. Inget hjälper, var era barn så oxå?? Hon blir helt röd på stora delar av hyn där moluskorna sitter. Ska söka igen för det med huden, hon har ont av det får knappt smörja. Hon har tom moluskorna på snippan. Känner mig så hjälplös med detta. Man får ju ingen hjälp!

• roderil
    Försvann direkt efter att jag använt:

Tea Tree Blackhead Exfoliating Wash! från Body Shop. Har varit inne i affären jag köpte det i och sagt åt dem att tipsa om detta för det var helt otroligt bra.

Jag smörjde och gnuggade noggrant in dottern efter att jag noggrant sköljt av henne i duschen. Jag lät det verka lite och sköljde sedan av med ljummet vatten. Torkade noggrant med handduk och morgonen därpå var de flesta borta. De som var kvar var väldigt små, jag gjorde ytterligare en gång och ALLA försvann.

Vi hade provat allt möjligt innan och hon hade jätte besvär av dem i flera månader och de blev bara fler och fler. Nu har de hållit sig borta!

Tipsar oerhört!!!
  • LindaO 81
    roderil skrev 2013-02-21 22:00:20 följande:
    Försvann direkt efter att jag använt:

Tea Tree Blackhead Exfoliating Wash! från Body Shop. Har varit inne i affären jag köpte det i och sagt åt dem att tipsa om detta för det var helt otroligt bra.

Jag smörjde och gnuggade noggrant in dottern efter att jag noggrant sköljt av henne i duschen. Jag lät det verka lite och sköljde sedan av med ljummet vatten. Torkade noggrant med handduk och morgonen därpå var de flesta borta. De som var kvar var väldigt små, jag gjorde ytterligare en gång och ALLA försvann.

Vi hade provat allt möjligt innan och hon hade jätte besvär av dem i flera månader och de blev bara fler och fler. Nu har de hållit sig borta!

Tipsar oerhört!!!
    Vadå gjorde du detta bara 1 gång eller duschade du henne varje kväll med denna proceduren? 

Är rädd att de ska spridas så vill bekämpa de nu när de inte är så många. 
Svar på tråden Mollusker - hur fick ni bort dom?