• Summer70

Mollusker - hur fick ni bort dom?

Hej,
    Min dotter har fått massa mollusker, säkert 100-120 stycken.

Jag vet att man ska vänta ut dom, men jag vill inte vänta längre. Hon har nu haft dom i ett halvår och det verkar som om att dom kan vara kvar i ytterligare ett par år.

Har googlat många tips, men inte fått några svar på om det funkar eller inte.

Så hur har det varit för er med barn som haft mollusker?
    Hur fick ni bort dom och hur lång tid tog det?        

• Svar på tråden Mollusker - hur fick ni bort dom?
  • Lilia

En kollegas son hade det, de fick en receptbelagd kräm av läkaren och antibiotika. Det försvann efter två veckors behandling.

• Summer70

Jag har också läst många som lyckats bli av med dom med hjälp av Alsolsprit och zinkpasta.
    Ska ner i dag till Apoteket och köpa detta. Eller om det är bättre med zinkplåster i stället för krämen.... Får nog prova.
    Läste även om flera som använt ganska mycket havssalt i badvattnet ett par dagar i sträck och som tyckt att detta hjälpt. 

• madeleine76
    Summer70 skrev 2012-11-23 09:00:21 följande:
    Jag har också läst många som lyckats bli av med dom med hjälp av Alsolsprit och zinkpasta.
    Ska ner i dag till Apoteket och köpa detta. Eller om det är bättre med zinkplåster i stället för krämen.... Får nog prova.
    Läste även om flera som använt ganska mycket havssalt i badvattnet ett par dagar i sträck och som tyckt att detta hjälpt. 

vi använde också alsollösning, de torkade ut. Lycka till!
  • Summer70
    madeleine76 skrev 2012-11-23 09:08:59 följande:

vi använde också alsollösning, de torkade ut. Lycka till!
    Baddade ni på med bomullstuss eller använde ni tops?
  • zatra

Min syster hade de när hon var liten. Men det försvann efter avv vi hade varit vid havet i en vecka, läkaren sa att det berodde på saltvattnet

• Tjolanta

Vi använde mikrocid. En bakteriedödande Salva från apoteket. Smörja på av en tips på varje mollusk. Samma salva användes också till tex svinkoppor. Pytteliten tub och kostar ca 100kr. Kommer inte ihåg om vi tvättade med klorhexidin först.. Men prova! De försvann iaf.

• Tjolanta
    Tjolanta skrev 2012-11-23 09:28:30 följande:
    Vi använde mikrocid. En bakteriedödande Salva från apoteket. Smörja på av en tips på varje mollusk. Samma salva användes också till tex svinkoppor. Pytteliten tub och kostar ca 100kr. Kommer inte ihåg om vi tvättade med klorhexidin först.. Men prova! De försvann iaf.

Smörjde på med en tops! Ska de stå... Älskade ordlista!
  • Summer70
    TvåTrollungar skrev 2012-11-23 09:40:56 följande:
    Zinkkräm fungerar här

Tvättar du med något förs? Morgon och kväll?
    Blir det vitt efter den kremen eller är den genomskinlig? 
Svar på tråden Mollusker - hur fick ni bort dom?