• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Maramina

Men vännen, vem vill du inte vara till besvär för? Sjukvården? Är det bättre att mannen går där hemma och irriterar sig på att du, i hans ögon, bara lagar dig? Du skrev ju själv att han inte hade förståelse för din trötthet. Får du tröttheten utredd så kan du visa med läkarintyg att det är inget du har inbillat dig och inte heller är det så att du är lat. Genom att inte göra något, tycker jag att det känns som om du bara gör det värre för dug själv. Jag vet hur jobbigt det kan vara att ta det där steget! Jag är en sådan person som avskyr all slags undersökningar, så som läkar-, tandläkar-, gynekolog-, optiker osv. Hellre att laga hål i tänderna utan bedövning, och hellre lägger jag mig på operationsbordet än går och får det undersökt.

Vad det gäller blödningen så tror jag att de flesta MVC inte gör något alls. De säger i regel bara att du ska testa igen om en vecka eller liknande. Och det är sällan som utebliven mens utreds förrän efter flera månader. Jag hoppas ju att du ska få hjälp, men jag känner att jag måste ju förbereda dig på hur det med hög sannolikhet kommer att bli.

Inte för att jag har med saken att göra, men nyfiken som jag är, och som en person som vill förstå andra, så måste jag fråga hur ni har tänkt ordna med ekonomin när du blir gravid om ni inte har råd med att du är sjukskriven på heltid? Dels så är det ju många som blir sjukskrivna delar av graviditeten pga geaviditetskomplikationer och dels så antar jag att du har tänkt vara föräldraledig, och föräldrapenningen är ju ungefär som sjukpenning. Hoppas at du inte blir stött över min fråga, jag vill inte verka dryg eller överlägsen, jag är bars nyfiken och jag vill förstå hur andra har det och hur andra tänker

• mammamia78
    Maramina skrev 2013-06-11 23:43:05 följande:
    Men vännen, vem vill du inte vara till besvär för? Sjukvården? Är det bättre att mannen går där hemma och irriterar sig på att du, i hans ögon, bara lagar dig? Du skrev ju själv att han inte hade förståelse för din trötthet. Får du tröttheten utredd så kan du visa med läkarintyg att det är inget du har inbillat dig och inte heller är det så att du är lat. Genom att inte göra något, tycker jag att det känns som om du bara gör det värre för dug själv. Jag vet hur jobbigt det kan vara att ta det där steget! Jag är en sådan person som avskyr all slags undersökningar, så som läkar-, tandläkar-, gynekolog-, optiker osv. Hellre att laga hål i tänderna utan bedövning, och hellre lägger jag mig på operationsbordet än går och får det undersökt.

Vad det gäller blödningen så tror jag att de flesta MVC inte gör något alls. De säger i regel bara att du ska testa igen om en vecka eller liknande. Och det är sällan som utebliven mens utreds förrän efter flera månader. Jag hoppas ju att du ska få hjälp, men jag känner att jag måste ju förbereda dig på hur det med hög sannolikhet kommer att bli.

Inte för att jag har med saken att göra, men nyfiken som jag är, och som en person som vill förstå andra, så måste jag fråga hur ni har tänkt ordna med ekonomin när du blir gravid om ni inte har råd med att du är sjukskriven på heltid? Dels så är det ju många som blir sjukskrivna delar av graviditeten pga geaviditetskomplikationer och dels så antar jag att du har tänkt vara föräldraledig, och föräldrapenningen är ju ungefär som sjukpenning. Hoppas at du inte blir stött över min fråga, jag vill inte verka dryg eller överlägsen, jag är bars nyfiken och jag vill förstå hur andra har det och hur andra tänker

Nog skulle vi klara oss om jag blev heltidssjukskriven, jag är bara snål mannen ska precis till att börja jobba nu o kommer ha mer pengar än innan (han är ny i Sverige därför har han inte haft jobb innan).

Jag ska vänta till min mamma åker hem sen tar jag tag i att kontakta läkare, dessa dagar har jag så mkt att fixa o stå i att jag inte hinner med nåt annat.

Sen är d svårt att få tummen ur röven ibland och ta tag i saker som att kontakta läkare osv...
  • Snusann

Igår ringde jag till gynmottagningen för att jag har haft en blödning i en vecka nu, den började strax efter min mens och verkar inte vilja sluta. Fanns inga tider förrän nästa vecka så jag åkte in på jourtid igår kväll. Ville inte gå med det längre utan att veta vad det är. Hon gör en sedvanlig undersökning samt vaginalt ultraljud. Vid det vaginala ultraljudet ser hon en polyp eller ett myom inne i livmodern. Detta är förmodligen orsaken till mina missfall... Så underbart skönt att veta, det går att enkelt fixa till med en operation! Det trista är att jag förmodligen får vänta till efter sommaren att göra operationen pga tidsbrist och att det inte är något prioriterat då det inte är något akut.
    Men det kan jag leva me dom det lättare gör att jag kan behålla nästa graviditet!  

• mammamia78

Kontaktade gynmottagningen igår och frågade och de sa bara vänta och testa igen om en vecka. Är det bara allmän trötthet så är det bara ett gott tecken sa de... vadå ett gott tecken?? det är ju för fan fruktansvärt jobbigt!!!!

De kunde inte göra nåt mer för att hjälpa mig och sa bara VÄNTA.... ska ringa någon annan stans idag för jag pallar inte detta längre. Kanske ringa VC och be att få göra blodprov för o se om jag är gravid???

• moderlig

Okej, hur länge kan man blöda då? Skönt att fä det kollat och att veta vad mf kan bero på!! Hoppas att det går bättre för er framöver nu då!!

Snusann skrev 2013-06-14 09:50:20 följande:
    Igår ringde jag till gynmottagningen för att jag har haft en blödning i en vecka nu, den började strax efter min mens och verkar inte vilja sluta. Fanns inga tider förrän nästa vecka så jag åkte in på jourtid igår kväll. Ville inte gå med det längre utan att veta vad det är. Hon gör en sedvanlig undersökning samt vaginalt ultraljud. Vid det vaginala ultraljudet ser hon en polyp eller ett myom inne i livmodern. Detta är förmodligen orsaken till mina missfall... Så underbart skönt att veta, det går att enkelt fixa till med en operation! Det trista är att jag förmodligen får vänta till efter sommaren att göra operationen pga tidsbrist och att det inte är något prioriterat då det inte är något akut. Men det kan jag leva me dom det lättare gör att jag kan behålla nästa graviditet!  

• M  och  M

Talade med en vän som är höggravid efter att ha lyckats på första försöket. Sa att vi hade misslyckats för 11e gången. Får till svar att vilket dåligt ordval jag väljer. Blir inte lättare för att man tänker misslyckats. Blir en dålig spiral. Tack, precis vad man behöver höra. Undra hur hon hade känt i samma sits..

• moderlig

Surt...känner igen mig..de fattar precis ingenting .det är inte lönt att förklara ens. Vad de än säger så blir det så fel! Träffade oxå på en vän som blev gravid igen typ utan att försöka och vi skulle nog vart i samma v om jag inte fick mf det kändes förjävligt jobbigt..va tvungen o bara gå annars hade jag börjat böla i affären . Det är jobbigt att bli så ensam när ingen förstår en/tycker man reagerar "fel". Skönt att kunna lufta med er här!!

M och M skrev 2013-06-15 09:02:58 följande:
    Talade med en vän som är höggravid efter att ha lyckats på första försöket. Sa att vi hade misslyckats för 11e gången. Får till svar att vilket dåligt ordval jag väljer. Blir inte lättare för att man tänker misslyckats. Blir en dålig spiral. Tack, precis vad man behöver höra. Undra hur hon hade känt i samma sits..

• M  och  M
    moderlig skrev 2013-06-15 09:38:32 följande:
    Surt...känner igen mig..de fattar precis ingenting .det är inte lönt att förklara ens. Vad de än säger så blir det så fel! Träffade oxå på en vän som blev gravid igen typ utan att försöka och vi skulle nog vart i samma v om jag inte fick mf det kändes förjävligt jobbigt..va tvungen o bara gå annars hade jag börjat böla i affären . Det är jobbigt att bli så ensam när ingen förstår en/tycker man reagerar "fel". Skönt att kunna lufta med er här!!

Eller hur! Här finns folk som förstår i adjö la fall hur tufft och psykiskt påfrestande det är
  • M  och  M

Hur säger ni till er partner varje gång det "misslyckas"? Blir som lätt trivialt och tjatigt att nä inte denna månad heller...

• Maramina
    M och M skrev 2013-06-15 09:02:58 följande:

Man kan ju inte bli annat är förbannad för sådana kommentarer och dessutom göra annat än tycka synd om personen ifråga! Kolla in den här blogginlägget, kanske kan den vara något att hänvisa personer som är oförstående till: fridagro.blogspot.se/2013/06/oppet-brev-till-dig-som-vill-bli-gravid.html

Nästa gång du får en liknande kommentar, fråga hur det kommer sig att tankens kraft är SÅÅÅ stark och varför det är så många som då blir ofrivilligt gravida, och även varför man inte inom repriduktionsmedicin, då särskilt inom landstinget där man sparar och vrider på vartenda öre inte fokuserar på terapi och positivt tänkande istället för enormt dyra hormonbehandlingar och IVF:er. Jag skulle så gärna vilja veta det...
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?