• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Gweny
    Moonlight83 skrev 2015-02-09 13:32:42 följande:

Tror inte det blir någon utredning ännu då ma:t nog inte kan räknas med då det är konstaterat att det berodde på att barnet hade edwards syndrom (trisomi 18).

Väntar på samtal från gyn nu för att boka en tid för vul och se så att allt kommit ut.

Tror att vi lyckades bli gravid de 2 sista gångerna efter att vi gjorde spolning.Blev gravid 2 av 3 månader efter spolning men som då slutade i mf vecka 5 samt mf vecka10. Har ju väldigt trånga äggledare och ena troligt helt blockerad.Så spolningen hjälpte nog.Frågan är om man ska försöka få göra en spolning till men då bekosta den själva.

Härligt att ni får komma i gång med ivf.Var det ni som kom med i en ny studie?

ah ok. Se vad som händer då. En ny spolning kanske inte är dumt. Hoppas det får gå bättre för er. Detta är ju bara för Depp! Ja, är med i studien. Planerat äp v.12.
  • MoM11

Vad tråkigt att höra Moonlight! Hoppas ni lyckas snart igen och att det då går hela vägen.
    Själv ska jag göra en hysteroskopi om ca 5 v. Beroende på vad den visar kör vi troligen igång med ivf igen efter det.

• savannasmamma

Lägger till mig här..

Vi är inne på vårt 6 år med att försöka få syskon till vår dotter.

Historik är att vi fick 3 tidiga missfall hennes första år. (6,5år)

Sen har det inte hänt något på vanligt sätt.

Vi är inne på 3:e ivf försöket nu och är på ruvardag 7 med 5- dagars blastocyst.

Ivf 1 och Ivf 2 blev båda tidiga missfall:/

Vi har en del i frysen med.

Men håller tummarna till detta försök.

Vägen till syskon är berg och dalbana och jag har förlikat mig med tanken att det inte blir fler barn för min del.. Måste bara prova lite till:)

• jamka
    savannasmamma skrev 2015-03-25 09:29:35 följande:
    Lägger till mig här..
    Vi är inne på vårt 6 år med att försöka få syskon till vår dotter.
    Historik är att vi fick 3 tidiga missfall hennes första år. (6,5år)
    Sen har det inte hänt något på vanligt sätt.
    Vi är inne på 3:e ivf försöket nu och är på ruvardag 7 med 5- dagars blastocyst.
    Ivf 1 och Ivf 2 blev båda tidiga missfall:/
    Vi har en del i frysen med.
    Men håller tummarna till detta försök.

Vägen till syskon är berg och dalbana och jag har förlikat mig med tanken att det inte blir fler barn för min del.. Måste bara prova lite till:)
    Välkommen, jag håller tummarna för dig. Jag har också förlikat mig med tanken att det kanske inte blir fler barn men trots detta finns det ett litet hopp varje månad. Min son är 7,5 och jag har haft tre missfall (2011, och två 2014) mellan v. 9-12.
    Inga IVF, bara naturligt. Min ålder är 37 så det finns fortfarande chans, utredningar visar inga fel. Men jag bävar inför nästa graviditet pga. de tre missfall som jag fick uppleva. Mina cyklar är nu bara på 23 dagar, det är kanske det som gör att jag inte blir gravid nu.

• skruttismamma

Lycka till allihop!

Tidigare ledsen över sek infertilitet, ville så gärna ha en trea i flera år. Nu har vi FYRA, plötsligt händer det!

• Kingston
    MoM11 skrev 2015-04-19 10:41:16 följande:

Hur går det allihopa? Gweny, savannasmamma, jamka, moonlight?

Är inne här väldigt sällan numera...

Men för oss går det dåligt i det stora hela. 2 år (nu i maj) har gått och vi gjorde vårt första ivf i februari. Lyckades på första försöket men sluta med missfall i v.8. Så nu är vi väl på ruta ett igen... Ekonomin tryter och orken med den. Står i valet och kvalet om vi ska köra på med ett FET nu i maj eller vänta till efter sommaren.

Man vill ju inget annat än att blir gravid igen men man undrar om kroppen är redo efter missfallet. Och sedan var det ju det där med kostnaden...
  • MoM11

Kingston - tråkigt med missfallet! Men ändå positivt att det tog sig - bådar gott inför nästa försök! Kanske lika bra att testa FET så snart som möjligt? Hur många fick du till frysen?

• Gweny

Kingston>> uch så tungt att det sluta så efter allt.

Är själv jätterädd för att få ma igen, om vi nu skulle lyckas.

Själv så inväntar vi vårat första stimulerade FET. Börjar behandlingen 30/4 och planerad insättning v. 23. Vårat 1a IVF misslyckades, så hoppas på våra 5 i frysen nu.

• jamka

Jag väntar ständigt på ett under, dvs. att jag blir gravid och får det efterlängtade syskonet till min son.

Just nu till våren vill jag helst inte bli gravid eftersom jag "brukar'" få MA i v.9-12 och det vill jag inte uppleva när jag är utomlands i sommar.

Jag har nu gått och hoppats sedan 2008 och undrar hur många år till behåller jag mitt hopp. Än så länge försöker jag att hitta annat att tänka på: min son, jobbet, resor, bra romaner...Men när jag kollar på gamla kort på min son när han var så söt och liten så är min längtan efter en liten till otroligt stark.

• Kingston
    MoM11 skrev 2015-04-19 21:19:27 följande:

Kingston - tråkigt med missfallet! Men ändå positivt att det tog sig - bådar gott inför nästa försök! Kanske lika bra att testa FET så snart som möjligt? Hur många fick du till frysen?

Ja det känns otroligt tungt men visst känns det bra att det faktiskt tog sig trots allt.

Vi har två chanser till i frysen. Det är iaf något... Jag hoppas bara dom stackarna klarar upptining annars står vi på ruta ett igen och då vet jag inte om vi orkar så mkt mer... Vår ekonomi gör det inte iaf.

Vi tog iaf beslutet att köra på med FET i maj. Så vi får hålla tummarna stenhårt för att det är vår tur nu *snälla snälla snälla*

Just idag så känner jag mej väldigt nere (av någon outgrundlig anledning). Kanske var det där samtalet till gyn om FET... Vet inte. Men jag är så in i Nordens trött på att vara nere!

Kan inte bara den här mardrömmen vara över snart....
  • bruksortsbo

Vi har två barn, 08 och 11, och har försökt få till en trea sedan november. Blodprover jag hav i juni såg bra ut enl läkaren. Stress? Detta är ju ett stressmoment i sig! Hur går man vidare? Kan kvinnokliniken göra något annat test tex?

• Ziry
    bruksortsbo skrev 2015-07-25 11:19:12 följande:

Vi har två barn, 08 och 11, och har försökt få till en trea sedan november. Blodprover jag hav i juni såg bra ut enl läkaren. Stress? Detta är ju ett stressmoment i sig! Hur går man vidare? Kan kvinnokliniken göra något annat test tex?

Nu är det ju inte så lång tid ni har försökt, även om det säkert känns så. genomsnittlig tid det tar för ett par att bli gravida är 7 månader, men det är helt normalt att det tar upp till ett år.

Du skriver inte vilken sorts blodprov din läkare har tagit, det finns många olika. Man kan t.ex. kolla om man verkligen har ägglossning, att sköldkörteln fungerar normalt eller om man har obalans i hormonerna. Andra test som kan göras är vaginalt ultraljud för att kolla livmodern och äggstockarna.

Du skriver inte hur gammal du är, åldern har ju tyvärr också påverkan på fertiliteten.

Stress är inget du behöver oroa dig för. Det finns inga faktiska belägg för att normal stress påverkar fertiliteten. Givetvis är det ändå bra att försöka ta det lugnt och ta hand om sig.
  • bruksortsbo

Jag är 28 år. Enligt läkaren har jag ägglossning eftersom jag har mens?
    Känner av ägglossning rätt tydligt (värk, pms). Han kollade mina "värden" och främst prolaktinnivåerna eftersom jag kan klämma ut grön vätska ur ena bröstet. Inte fått något plus än....

• bruksortsbo

Jag är 28 år, min man fyller 30. Enligt läkaren har jag ägglossning eftersom jag har mens, det sade de även när jag ringde sjuksköterska, att utan ägglossning får man inte mens. Har ni erfarenhet av annat?
    Känner av ägglossning rätt tydligt (värk, pms, mm.). Han kollade hormoner och allmänna "värden", främst prolaktinnivåerna eftersom jag kan klämma ut grön vätska ur ena bröstet.

Sista månaden har jag faktiskt kunnat slappna av. Men nu är vi inne på månad nio och inget plus än. Förstår att det inte är länge i jämförelse, och ingen graviditet är den andra lik.
    Min grundoro kommer av att båda de förra barnen blev till redan på tredje-fjärde försöket.

• Maramina
    bruksortsbo skrev 2015-08-17 21:18:21 följande:

Jag är 28 år. Enligt läkaren har jag ägglossning eftersom jag har mens?
    Känner av ägglossning rätt tydligt (värk, pms). Han kollade mina "värden" och främst prolaktinnivåerna eftersom jag kan klämma ut grön vätska ur ena bröstet. Inte fått något plus än....

Bara för att man har mens så behöver man inte ha ägglossning så vore jag du skulle jag ifrågasätta om det är rätt läkare du går till... Och även om man har ägglossning så är det mycket annat som kan vara fel. Som ämnesomsättningen, AMH och äggreserverna, äggkvaliteten, mannens spermier etc.
  • Längtar03

Börjat en ny tråd där jag skrivit vår historia. "Svårt att få syskon" mitt råd är att inte vänta för länge att göra utredning, vi väntade 2 år och visade sig att jag hade endometrios på ena äggstocken. Blev ivf efter det och är nu gravid och hoppas att det ska gå vägen!

• Längtar03

Börjat en ny tråd där jag skrivit vår historia. "Svårt att få syskon" mitt råd är att inte vänta för länge att göra utredning, vi väntade 2 år och visade sig att jag hade endometrios på ena äggstocken. Blev ivf efter det och är nu gravid och hoppas att det ska gå vägen!

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?