Inlägg från: Fröken Frågvis |Visa alla inlägg
  • Fröken Frågvis

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

moderlig skrev 2013-08-23 11:45:10 följande:
    Åh härligt.hoppas allt går bra!! Varför tror du att det funkade just denna gång? Gjorde ni något annorlunda? Dela gärna med dig!!

Tack så mycket! Vi körde på som vanligt, med heminsemination. Det som kanske kan ha påverkat är att jag började äta inositol i våras. Det skulle ta 3 månader innan det gav full effekt och det var just då jag blev gravid. Inositol sägs bl.a. förbättra äggkvaliteten och minska missfallsrisken. I Italien ger man det till alla kvinnor med pco och alla över 35 som vill ha barn. Jag åt 2000 mg morgon och kväll. Mer info finns här: http://www.fertilitetsguiden.com/alternativ/kosttillskott.php 

Jag håller tummarna för er som väntar på BIM nu! Och hoppas det håller hela vägen för dig den här gången Snusann!
  • Fröken Frågvis
    Maramina skrev 2013-09-01 16:26:15 följande:

Fick du inositol utskrivet eller vart fick du tag på det?

Jag var först i kontakt med tillverkaren av Inofolic i Italien. Det går att beställa direkt från dem men fraktkostnaden blir ganska hög så man får beställa ett rejält lager om det ska löna sig. Jag hittade sedan ett prisvärt alternativ från Jarrow Formulas på Gymvaruhuset, som jag kombinerade med vanlig folsyra. Dock verkar det ofta vara slut i lager där, så vid ett tillfälle beställde jag från UK via amazon.com.

Jag försökte även köpa Inofolic på apotek i Italien i somras, men det var otroligt dyrt. Apoteken lägger visst på 250%, så vill man köpa riktiga Inofolic lönar det sig ändå att beställa från tillverkaren.  
  • Fröken Frågvis

Hej alla,

har inte varit inne och läst här på länge, men ser att många fortfarande kämpar. Håller alla tummar och tår för er!

Ang. tankarna om när man ska ha sex för att lyckas så kan jag berätta att jag enligt två ultraljud blivit framflyttad 6 dagar. Enligt ägglossningsstickor, tempen OCH alla mina symtom hade jag ägglossning på dag 27, men enligt UL "redan" på dag 21. Detta gör mig väldigt förvirrad, men ul ska ju vara det mest tillförlitliga enligt läkare och BM. Jag tänker därför att om man kan bli så lurad, så kanske kan det vara idé för er andra att köra igång försöken lite tidigare än vanligt? 

Liii82 -min mens höll på sådär för ett drygt år sedan, det visade sig vara en stor cysta på ena äggstocken. Om gravtesten fortsätter visa neg så tycker jag du ska gå till gyn och få det kollat.   

• Fröken Frågvis

Hej alla!

Väldigt länge sedan jag skrev i tråden, har tittat in då och då men har säkert missat mycket.
    M & M, jag håller tummarna för att allt gått bra på vul idag! Jag gjorde också vul i v 5+6 och såg då ett embryo på 2 mm och en fostersäck på 7mm, men inget hjärta. Tycker det låter positivt att ditt hcg ökat, att du inte haft nån smärta och att gravsymtom tillkommit efter blödningsstart. Jag hade också flera blödningar i första trimestern men än så länge har allt gått bra. Är i v 31 nu och ska på TUL imorgon då moderkakan låg i vägen på RUL.

Angående stor åldersskillnad (som jag såg att ni diskuterade för några veckor sedan) så var det något jag var väldigt bekymrad över innan jag väl blev gravid. Nu tycker jag snarare att det finns många fördelar med att första barnet är lite äldre (min dotter kommer vara 4 år och 3 månader när syskonet kommer). Nu under graviditeten när jag varit trött och grinig har hon varit förstående, omhändertagande och fixat mycket själv. Hon längtar också otroligt mycket efter sitt syskon och förbereder så mycket hon kan. Vart vi än går vill hon köpa saker till bebisen, och hemma sorterar hon undan kläder och leksaker till bebisen, bäddar spjälsängen och fixar och donar. Jag känner att jag har fått mycket tid med henne som ensambarn och hoppas att jag även får lite mer tid med syskonen än jag skulle fått om storasyster varit yngre. Sen kanske de inte kommer leka lika mycket som om de varit närmre i ålder, men samtidigt kanske det blir mindre bråk? Jag känner också att jag och min man fått mer tid för varandra i väntan på syskonet, och tror att vår relation är mycket starkare och mer redo för en ny spädbarnstid än vi varit för bara ett år sedan. Så, summa summarum känns det faktiskt ganska lagom, jag önskar bara att jag vetat det för två år sedan så att jag sluppit all vånda och oro.

Jag håller tummarna för er alla i tråden, och stort grattis till er som också fått era efterlängtade plus!

• Fröken Frågvis
    Maramina skrev 2014-02-04 13:44:31 följande:
    Härligt Frökenfrågvis att vara så nära BF! Jag håller helt och hållet med i det du skriver om åldersskillnaden. Här blir det också 4 år och 3 månader mellan bebis och storasyster. Nu när illamåendet har varit jobbig med graviditeten och en annan har varit tröttare än vanligt så har hon haft lättare att förstå och ta det hela än vad jag tror att hon skulle tyckt om hon hade varit mindre. Nu är hon mer med och kan vara delaktig på ett helt annat sätt än vad det hade varit möjligt om hon hade varit yngre. En annan sak som jag ser som en klar fördel med fyra års skillnad är att de barnen slipper "ärva" lärare av varandra och risken att behöva bli jämförd med varandra minskar
    Sant, min syster är 3 år yngre än jag och ärvde både min lågstadie- mellanstadie- och flera av högstadielärarna! Dessutom var min syster och jag aldrig lekkamrater under småbarnsåren och har heller inte varit särskilt nära vänner i äldre ålder heller, så av den anledningen kan det kanske lika gärna skilja lite mer i ålder...

Hur långt gången är du nu?
  • Fröken Frågvis

M och M, usch så tråkigt! Jag hade också två tidiga missfall, i januari och februari förra året, så jag förstår hur besviken du är. Jag hoppas att du ändå kan hämta lite kraft och hopp i det faktum att ni ändå vet att ni kan bli gravida nu. Och av någon anledning sägs det att många blir gravida precis efter ett missfall. För mig blev det ju så, även om det inte höll den gången heller. Hoppas på bättre lycka för dig, tycker verkligen att det är din tur nu!

• Fröken Frågvis

Vi skulle ju precis köra igång med ivf när jag mycket oväntat plussade. Jag kände mig också lite skrämd av det innan, tanken på att det var "sista utvägen" och att man gärna vill ha den backupen kvar. Men när vi väl tagit beslutet och processen var igång så kände jag mig faktiskt lugn och avslappnad istället. Då var det inte upp till oss längre, då skulle vi få hjälp av experter, professionella bebismakare ;)

Vad gäller chanserna säger de generellt att 70% lyckats efter 3 behandlingar. Sen kanske det är olika på olika kliniker vad som ingår i försöken. På vår klinik var ett frysförsök (ekonomiskt) lika med ett halvt vanligt försök. Alltså kunde man teoretiskt sett göra ett vanligt försök och 4 frysförsök, eller två färska och två frysförsök.

• Fröken Frågvis

Jag vet inte om chansen är större med färska än med frysta, men att det är billigare beror väl på att man slipper stimulering, äggplock, befruktning och odling och istället bara tinar och återför ett färdigt embryo.

Jag kan verkligen rekommendera att boka tid på en klinik och få prata igenom alla frågor och funderingar med en läkare innan ni bestämmer er. Tror vi betalade 1400kr för första besöket och då gjorde de undersökningar och tog prover på oss och lade sedan upp en behandlingsplan, samtidigt som man fick möjlighet att prata och fråga om allt. Läkaren tog också upp andra alternativ än ivf, om man t.ex. har fri passage i äggledarna kan man ju börja med en inseminering. I vårt fall var det inte aktuellt då jag har en blockerad och en skadad äggledare men annars hade jag kanske hellre börjat med det.

• Fröken Frågvis
    M och M skrev 2014-02-28 20:15:02 följande:
    Om man gör ett äggplock och får fem ägg är det alltså bättre att köra en färsk insättning och frysa ner resten och betala för insättning av frysta sen, rent ekonomiskt? Men då vill man ju veta att man får många dugliga ägg på äggplock också annars är det ju surt.. Då hade man ju hellre tagit tre-pack

Jag tror att de försöker befrukta så många ägg som möjligt direkt och sen fryser in de embryon som de tror är tillräckligt bra för att kunna överleva frysning och upptining. Dock brukar de nog fråga innan de fryser in och man kan ju själv välja att gå vidare med nytt försök el frysförsök. Men visst är det ett lotteri. Köper man ett tre-pack är det ju rent ekonomiskt en dålig affär om man lyckas på första el andra försöket. De som lyckas på tredje har ju sparat en slant, men samtidigt kan det ju minska stressen när man redan från början vet att man får göra tre försök om det krävs.
  • Fröken Frågvis
    M och M skrev 2014-02-28 20:17:23 följande:
    Inget roligt för relationen när sex bara nästan blir på beställning en viss vecka. Resten av tiden orkar man inte. Och misslyckanden och känslan av värdelösthet :-\

Vet precis. Vi gick ju över till heminseminering till slut då "tvångsliggandet" helt förstörde samlivet. Håller verkligen alla mina tummar och tår för att ni lyckas snart och kan lägga den här kampen bakom er!
  • Fröken Frågvis
    jamka skrev 2014-04-22 17:13:28 följande:
    För en stund sedan, på dag 32 testade jag mig och .....jag är gravid!

V. 4+3. Men jag vågar inte att glädja mig och varje gång jag går på toa förväntar jag mig att se blod! Jag har svårt att tro att den här gången det går vägen efter mina två missfall, det senaste i december 2013 i v.12.

Blir det missfall för tredje gången eller tredje gången gillt? Det är fråga. Jag tänker inte berätta runt om detta, det blir bara ni, min man, min son och min syster som ska veta.
    Stort grattis, håller alla tummar och tår för dig!! Jag hade också två missfall i början av 2013, men tredje gången gillt gick det äntligen vägen. Min lilla dotter är två veckor gammal idag och ligger och snusar här intill mig.

Jag hoppas det kan inge lite hopp till alla er som fortfarande kämpar. För ett år sen hade jag helt tappat hoppet om att någonsin få ett andra barn. På något sätt lyckades vi ändå och jag är så glad att vi inte gav upp. 

Håller tummarna för er alla, vet hur jobbigt ni har det och hoppas att ni snart får glädjas åt ett plus, en ul-bild och såsmåningom en liten bebis!
  • Fröken Frågvis

Grattis Alem och Maramina till era flickor! Vi fick också en liten tjej i början av april, kan inte låta bli att undra om det finns en anledning till att vi alla fått flickor. Visst har ni båda flickor sedan innan också?

Håller också tummar och tår för er som kämpar att ni snart ska ha turen på er sida. Min dotter hann bli nästan 4,5 år innan hon blev storasyster, och vi gick igenom otaliga behandlingar, läkarbesök, en operation och flera missfall innan det slutligen gick vägen. Jag är så oerhört glad att vi inte gav upp trots att det kändes helt omöjligt. I efterhand är det lilla knytet värt varje jobbig sekund. Kanske uppskattar vi våra barn lite extra, vi som kämpat så länge?!

• Fröken Frågvis

Följer med spänning all aktivitet i tråden, känns som att det är på väg att hända mycket nu! Håller tummarna för er alla, särskilt ni som ruvar. M och M, det är sååå din tur nu!

Fru Karlsson, jag ser ditt streck!

• Fröken Frågvis

Angående pergotime: jag fick äl på cd 27 den månad jag blev gravid. Stickan visade nästan lika starkt teststreck som kontrollstreck från dag 14 ungefär, men det var först dag 25 som de blev lika starka. Kan rekommendera att tempa med Fertility Friend, det hjälpte mig mycket.

• Fröken Frågvis
    Kingston skrev 2014-10-31 15:37:27 följande:

Jag har en fråga jag skulle vilja ha svar på (men Gyn har vart stängt idag så jag har inte kunnat ringa dom och jag hittar inget vettigt svar på internet...)

Ni är ju några som testat både pergotime, ivf och andra hormonstimulerande medel...

Så jag frågar här tänkte jag!

Jag undrar om en äggblåsa kan bli för stor? Dvs kan den bli så stor att den är värdelös?

Jag har gått på min första pergotimekur och var på vul i onsdags (på dag 13). Då hade jag två äggblåsor som var 21 resp. 22 mm stora. Gyn förutspådde äl torsdag el fredag (dag 14 el 15) men här har ingen äl dykt upp...

Dessutom känns det som om jag ska sprängas snart! Uppblåst som en luftballong typ...

Jag brukar normalt ha äl på dag 17 men då, nu när jag är stimulerad, måste ju äggblåsorna va jättestora?!

Normalt skall ju vara 18-25 mm har jag hört?

Mina tre första pergokurer fick jag ingen äl. Tredje kuren gav istället en follikelcysta (tom äggblåsa som fortsatt växa). Den var 30 mm när den upptäcktes och växte sen till 60 mm. Hamnade på operation, men när de väl gått in upptäckte de att den redan gått tillbaka alt. Spruckit av sig själv. Inget ul gjordes på operationsdagen.

Vill dock påpeka att man känner om man har en cysta. Jag hade ganska ont av min och dessutom konstiga blödningar. Vad jag har förstått brukar de i de flesta fall försvinna av sig själv och man kan även behandla med gulkroppshormon.
  • Fröken Frågvis
    Kingston skrev 2014-11-01 10:45:02 följande:

Tack för ditt svar! Det gav iaf svar på min fråga om de kan bli "för stora"... De blir/övergår med andra ord till en cysta?

Mina äl-stickor tog givetvis slut igår... Så jag har inte testat idag (och tänkte faktiskt strunta i det och bara köra på) så jag borde nog köpa nya och hålla koll så att det verkligen blir äl denna gången då! Orka inte med mer operationer... =\

Som jag har förstått det brukar de oftast spricka el tillbakabildas av sig själva, har även läst att man kan punktera som vid ägguttag. Känner du att du får ont så kan det ju vara en idé att boka in ett vul.

Hoppas allt går bra för dig!
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?