• miljarden

Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!

Som "Anonym (inte tillåtet)" säger, det är ju inte förbjudet att vara surrogatmamma i Sverige, däremot är det riskabelt för de som vill ha barnet, eftersom deras rättigheter inte är juridiskt reglerade. Men är man överens och litar på varandra går det ju att ordna iallafall.

• miljarden
    Två döttrar och en son skrev 2013-03-24 07:50:04 följande:

Jaså det är alltså inte förbjudet här...Obestämd
    Nej, det är inte förbjudet. Hur skulle det kunna vara det? Hur skulle det straffas?
  • miljarden
    Loriyana skrev 2013-03-25 19:44:15 följande:

Så du vill hellre att barnet du burit på under nio månader slits ur dina armar för att ges till nått rikt par i ett annat land äån att slita med att göra gympadojjor? I så fall är du imponerande hänsynslös. Tyvärr är jag betydligt känsligare (vilket jag har förstått inte är så vanligt) och skulle DEFINITIVT hellre jobba häcken av mig i en fabrik snarare än att vara gravid för någon annans skull.

Sedan tycker jag givetvis att man bör hålla sig informerad över vilka butiker som säljer produkter som tillverkats av människor som blir utnyttjade. Jag betalar hellre mer för rättvisemärkt.  
    Du låter mer naiv än känslig om jag får säga vad jag tycker. Surrogatmödraskap går inte till som du tror. Det handlar inte om att gå runt och knyta an, bli ett och fantisera om sin lilla baby i nio månader och att den sedan slits ur ens kropp och armar. Det är dessutom långt i från alla som har den typen av romantiskt förhållande till sin graviditet.

För somliga är det helt enkelt ett bra sätt att tjäna pengar: att själva få bra betalt för att göra något som hjälper någon annan utan att vara mer begränsad tidsmässgt osv än att man är gravid. Att göra gympadojor kan ju göra att man inte hinner ta hand om sina egna barn, t ex. Det är ju inte ens eget ägg heller, en vetskap som säkert kan hjälpa en att hålla distansen om man har valt att ta på sig ett uppdrag som detta. 

Tror att du, och folk som är så ensidigt negativa till surrogatmödraskap blandar ihop den självvalda varianten med tvångskliniker, vilket inte är det vanliga i sammanhanget. Även i Sverige och Norden finns det kvinnor som är beredda att frivilligt göra detta, och många mot i jämförelse betydligt mindre ersättning. Och i USA är det sedan långe väletablerat.

• miljarden
    Anonym skrev 2013-03-25 21:06:30 följande:
    jag måste sålla mig till den skara här som faktikst uttrycker protest mot surrogatmödraskap. klart det finns fina filmer om glada mammor som såååå gärna bär andras barn mot pengar. Är man desperat så är det ett bra sätt att tjäna pengar. Men det går inte att komma ifrån att det är en handel med människokroppar!! och som alltid är det kvinnors kroppar det handlas med. 

Jag ställer mig tveksam till surrogat inom sverige med, men dock är det ett betydligt bättre alternativ, att ha en närstående som går med på den processen, att bära sin systers barn eller likannde. Men att tro att en kvinna gör det lättvindigt, på andra sidan jorden, för att vara snäll, det är bara idioti. Klart allting görs för pegnar, från desperation. Och att därför beställa ett barn är också att leva med att man utnyttjar änniskor i sämre ekonomisk sits. Precis som att åka til lrumänien för att få en njure. är man desperat så är man, det dricer folk att göra allt möjligt konstigt. Men att få barn är ingen rättighet och ger en inte rätt att köpa ett barn!

Jag är alltså inte motståndare till att vara altrusitisk, har själv donerat ägg, helt frivilligt i sverige, mot en symbolisk summa som täcker frånvaro från jobb i princip. Men jag är itne i ekonomiskt behov och den faktorn går aldrig att bortse från!

Klart det inte är okomplicerat. Men alla transaktioner mellan i-länder och u-länder är komplicerade för att det är så ojämlikt. Och att slita ihop motsvarande summa stålar i en fabrik eller hemma hos någon rikare familj i sitt hemland eller vad det kan vara behöver inte tära mindre fysiskt än en graviditet för de kvinnor som väljer detta.

Om det är handel med människokroppar så är typ alla fysiska arbeten det. Det vore värre om de använde sina egna ägg. Då vore det människohandel och skulle kännas mer fel.
Svar på tråden Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!