Anonym (India) skrev 2013-06-12 20:03:25 följande:
Det finns mer än 2000 surrogatkliniker i Indien och det är främst indierna själva som använder sig av dessa.
Av dessa tusentals kliniker så finns ett fåtal som används av skandinaver, en av dessa två använder vi oss av.
Vi har träffat vår SM och hennes familj och att vår klinik skulle vara en bebisfabrik finns det ingen som helst sanning i.
Jag märker direkt när någon inte i insatt i ämnet. Ingen av våra anhöriga, kollegor, vänner har ifrågasatt vårt beslut. Jag var helt emot surrogat i höstas, men har läst allt som finns att läsa i ämnet. När vi åkte till Indien så var vi beredda att backa ur om något inte skulle kännas bra. Allt kändes bra. Vården av surrogatmammorna är betydligt bättre än i Sverige och läkarna är betydligt mer kunniga. Hennes familj har hemhjälp och hon får gå engelskakurs mm under graviditeten. Vår SM är en stark kvinna och hon var väldigt glad och trygg i sig själv. De får gå igenom många tester inkl psykologiska innan de blir godkända. Hon vill köpa ett eget hus för pengarna och trygga hennes dotters uppväxt. Ingen är gladare än jag att få vara med och bidra till det. Vi kommer att fortsätta hjälpa familjen ekonomiskt även efter förlossningen (om vi kommer så långt).
Graviditet är ingen sjukdom, det är ett tillstånd och det ska mycket till om en surrogatmamma ska dö pga detta. Även om jag själv vara nära att dö vid min förlossning så är det ytterst sällan det händer i Sverige. Då vården är bättre i Indien (där skickar man inte hem mammorna med tabletter) så är risken minimal.
Det som hände mig i vården i Sverige hade inte hänt en surrogatmamma på vår klinik, dvs att bristande vård och inkompetens dödade vår dotter. Våra läkare i Indien trodde det inte var sant när dom hörde vad som hänt oss på ett svenskt sjukhus.
Läs på innan du uttalar dig i ett ämne du inte är insatt i. Hade du varit insatt så hade du inte hänvisat till de kliniker som media (i Frankrike och Norge) lyfter fram.
Vad jag har för kunskap har du ingen aning om.
SÅ du menar att din SM får vara hemma tillsammans med sin familj under tiden hon är gravid?
Tror du hon skulle välja att vara SM om hon haft mer pengar?
Att vara gravid är alltid en risk, något du förmodligen inte inser eftersom du inte tycks vara speciellt insatt i det, varje dag skadas kvinnor pga förlossning för livet.
Om du nu anser dig vara en så god människa hade du hjälp kvinnan och hennes familj ändå
Vad händer med SM mamman om bebisen tex dör? Jo hon får inte något alls, däremot kanske svåra skador.
Tycker du skall läsa länkarna, kanske lär du dig rentav något fast såna som du blundar ju säkerligen för det.
Fortfarande utnyttjar du en fattig kvinnas kropp i eget syfte med tanke på att hon förmodligen aldrig haft råd att säkra sitt barns framtid utan att tvingas göra detta istället för att kanske betala lite mer men använda en kvinna som faktiskt VILL göra detta och inte är beroende av pengarna och som inte behöver lämna sitt egna barn under hela gravidteten.