Inlägg från: Anonym (Skillnad.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skillnad.)

Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!

Lilia skrev 2013-03-24 20:51:03 följande:
    Köper du prostituerade också? Det tycker jag är bättre än surrogatmödraskap. Då köper du en kropp för några timmar istället för en kväll. Sätt dig in i den kvinna vars kropp du köper/hyr. Se henne som en människa istället för en handelsvara!

Sådana här argument är inte så hållbara :) Inte för surrogatprocesser generellt. Jag tror att det finns få människor som vill uppmuntra till förtryck, utnyttjande av andra eller utsatthet. Ändå gör vi j alla det på sätt och vis. Passivt eller aktivt (vilket inte är en del av försvaret till surrogatprocess, bara för att ge perspektiv) Jag önskar så att detta blev lagligt och reglerat i Sverige. Med noggranna förhållningssätt och regler naturligtvis. Lagar som ska skydda SM, IPS s, men framförallt det blivande barnet. Jag vet att det finns kvinnor här i Sverige som kan och vill hjälpa andra barnlösa par. Det är vad jag VET. Jag finner det inte alltför orimligt att anta att dessa människor existerar även i andra länder, det har jag Dock ingen erfarenhet av ännu och säkerligen kan skillnader i kultur spela in i antal. På olika sätt. Men vill inte ge mig in på SM processer utomlands. Jag känner mig ännu för osäker på vad jag uttalar mig om där. Men för att återgå till Sverige, så finns det kvinnor idag som har gjort och gör det. Hjälper barnlösa. Inte för pengars skull, utan av andra drivande anledningar. Detta har existerat mycket länge. En process som idag försvåras av att vi inte har detta reglerat i svensk lag. Detta MÅSTE regleras. För barnets ökade trygghet. För kvinnors rättighet att bestämma över sin egen kropp. Om JAG skulle välja hjälpa min syster, en vän, eller annan människa jag har stark empati för av olika anledningar, vem är någon annan då att tvinga på mig deras moral och deras värderingar? Varför ska någon annan bestämma över MIN kropp? Hur kan man jämföra ett scenarium där jag vill donera en njure, hjälpa ett barnlöst par, donera ägg etc, med att det existerar fattiga desperata människor som tvingas att sälja organ? Hur kan man likställa det? Hur kan man generalisera på det viset? Självklart ska svaga skyddas. Men jag tycker inte att detta kan ske genom att ta bort valmöjligheterna hos dem som vill hjälpa. Lagen borde ha fler nyanser än så här. Se till individuella fall istället för att av rädsla över vad som kan gå fel blanda för något som existerat sedan länge.
  • Anonym (Skillnad.)

....en annan sak, människor som slänger sig med meningar som " det är ju bara att adoptera" irriterar mig. Nej det finns inte en massa föräldralösa barn som är tillgänglig för adoption utomlands. Det har minskat avsevärt de senaste åren (vilket är bra) Och nej det är inte "bara att adoptera". Det är långt, långt, långt ifrån alla av er som ha genetiska barn idag, även om ni är jätte fina föräldrar, som skulle godkännas som adoptivfamilj.

Svar på tråden Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!