Anonym (Jemma) skrev 2013-06-12 21:02:11 följande:
Vad jag har för kunskap har du ingen aning om.
SÅ du menar att din SM får vara hemma tillsammans med sin familj under tiden hon är gravid?
Tror du hon skulle välja att vara SM om hon haft mer pengar?
Att vara gravid är alltid en risk, något du förmodligen inte inser eftersom du inte tycks vara speciellt insatt i det, varje dag skadas kvinnor pga förlossning för livet.
Om du nu anser dig vara en så god människa hade du hjälp kvinnan och hennes familj ändå
Vad händer med SM mamman om bebisen tex dör? Jo hon får inte något alls, däremot kanske svåra skador.
Tycker du skall läsa länkarna, kanske lär du dig rentav något fast såna som du blundar ju säkerligen för det.
Fortfarande utnyttjar du en fattig kvinnas kropp i eget syfte med tanke på att hon förmodligen aldrig haft råd att säkra sitt barns framtid utan att tvingas göra detta istället för att kanske betala lite mer men använda en kvinna som faktiskt VILL göra detta och inte är beroende av pengarna och som inte behöver lämna sitt egna barn under hela gravidteten.
Jo jag vet vad du har för kunskap i ämnet, inga alls nämligen. Isåfall hade du inte skrivit det du skriver.
Om andra svenskar använder sig av oseriösa kliniker så får det står för dom.
Tror inte att du har läst det jag skrev till dig ang mina egna erfarenheter .Läs igen är du snäll. Det finns risker med allt. Har du passerat en indisk gata? Det om något är en risk. Att vara förkyld kan vara en risk. För en frisk kvinna som haft en bra graviditet och förlossning innan så är inte en graviditet någon risk. En riskgraviditet är en annan sak. Vissa kliniker tillåter t ex trillinggraviditeter, det gör inte vår.
Ja, vår SM får bo hemma med sin man och sin dotter. Är det något mer du undrar ang det?
Jag anser att det är nedlåtande mot indiska kvinnor att de ska klassas som livegna. Är det inte lika synd om SM i USA som får betalt för att bära någon annans barn? Har aldrig mött så starka och stolta kvinnor som i Indien. Vår SM är ingen förtryckt kvinna. Men jag kan tänka mig att det är lätt att skapa sig en bild av en fattig kvinna, klädd i trasor, boendes i slummen. Den bilden försvann snabbt när vi fick se och träffa henne och hennes familj, saknar dom alla.
Hur insatt är du i de avtal vi har med vår SM och kliniken, har du läst ett sådant avtal? Vad vet du om vad vår SM får er sättning vid mf/ma eller ett dödfött barn?
Nej vi utnyttjar inte en fattig kvinnas kropp. Vi nyttjar en fantastisk kvinnas kropp.
Du har inte läst vad jag har skrivit in riskerna med en graviditet, att de är betydligt mindre än i Sverige.
Om du inte läser vad jag skriver så är det inte lönt att föra en diskussion.
Nej hon är inte ifrån sin familj under graviditeten, hon bor hemma. Varför inte ställa frågan istället hur hon bor? Varför förutsätta att hon är inlåst i 9 mån? Det finns en annan verklighet än den du hänvisar till. Ställ frågor istället så kan jag svara dig, det blir trevligare på det sättet.
Du får gärna skriva som icke-anonym om du nu står så starkt för din åsikt. Jag skriver som anonym för att skydda mig mot obefogad kritik som baseras på felaktiga fakta.