• Retro

Om att flytta - Till Härnösand.

Vi står inför en flytt till Härnösand med 2 vuxna och 5 barn. 
    Vi vet ingenting om staden, den viktigaste frågan är vart ska vi bo?
    Vad finns det att göra i staden? Vilka skolor är bra? Hur är staden? 

Vi flyttar redan innan hösten och just nu vet vi ingenting om staden.
    Vill helst vara lite förberedd innan vi sätter våra fötter i staden för första gången. 

★ ☆ ✰ Alex, Sam, Charlie, Tove, Alf ✰ ☆ ★
  • Svar på tråden Om att flytta - Till Härnösand.
  • skogsvitter

Angående att universitetet flyttar all verksamhet från Härnösand är långt ifrån en klar deal heller för den delen. Än är inte sista spiken satt i den kistan. Men tyvärr är det ju så att det har diskuterats länge och nu ikväll har beslut tagits. Huruvida detta kommer ändras eller tas tillbaka beroende på hur reaktionerna blir återstår dock att se. Detta är alltså en högst aktuell diskussion och beslutet togs bara för någon timme sedan.

• skogsvitter

Angående pris så är det helt klart mer prisvärt (läs billigare) att bo på fastlandet. Betyder som sagt inte att det är dåligt Bara att det är mer högstatus att bo på ön.

• YummyMami

De gånger jag har gått till murberget (underbar museums område) så har jag sett. En man med byxorna nere vid knäna snorren fri och han skrattade högljutt och pissa gjorde han oxå. Annan gång var det tre st personer kring 20 års åldern, en kräktes på gatan pga fylla på dagtid och nej det var inte helg. Annan gång full slagsmål, mera fylla, skrikande och gapande personer osv osv.

Sen området vid brandstation så är det mycket stölder (enligt två vilka flyttade nyligen till ön), fast det är något typiskt för Härnösand. Cyklarförsvinner lätt. Så Ts STORA CYKELLÅS är ett het tips. ;)

Om ön är snobbområde vet jag inte men som inflyttad till Härnösand så är jag VERKLIGEN VERKLIGEN GLAD för att jag råkade hamna på ön.

Vi blev erbjuda lägenhet på murberget och en på ön då när vi skulle flytta hit. Vi hade ingen koll på stället innan.

Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • Marie 104

Jag tycker INTE att du ska lyssna på yummimummi... Hon verkar inte ens bo i Härnösand då hon inte ens vet att det heter geresta...!

Sen är det ju bara så att det finns "tokigt" folk överallt faktiskt.. :)

Det är bara en busstur dom är gratis.. Den går mellan centrum och ett större handelsområde.. Sen just nu för tillfälligt är alla bussturer gratis på lördagar.. :) men vet inte hur länge det håller i sig..

• YummyMami
    Marie 104 skrev 2013-02-18 20:48:14 följande:
    Jag tycker INTE att du ska lyssna på yummimummi... Hon verkar inte ens bo i Härnösand då hon inte ens vet att det heter geresta...!

Sen är det ju bara så att det finns "tokigt" folk överallt faktiskt.. :)

Det är bara en busstur dom är gratis.. Den går mellan centrum och ett större handelsområde.. Sen just nu för tillfälligt är alla bussturer gratis på lördagar.. :) men vet inte hur länge det håller i sig..

Visst visst, ska de låta så där så ska jag inte skriva mer i tråden.

Välkommen till Härnösand Ts, stället där de även saknar kunskap om dyslexi!
    Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • Retro

Jag tycker det är ganska bra att få kommentarer som säger emot varandra.. 
    Då tror jag att det handlar om en tolkningsfråga eller slumpen.

Det är alltid bra att få många personers åsikter oavsett om det gäller positiva eller negativa saker! :)
    Nu kanske det råkar hända att YummyMami haft dåliga erfarenheter från fastlandet och trivs bättre på ön och ni andra kanske är tvärtom. Det är ganska bra för mig som "ny" i staden att veta att det finns alla slags åsikter om staden och områdena. Då kan det också kanske bli lättare att bilda sin egen uppfattning?!

Hur som helst, vi är otroligt tacksamma för att ni tar er tid att hjälpa oss!
    Vart kan man mer hitta bra lägenheter förutom hos Härnösand hus AB?  
    Hur långa är köerna? 

• Retro
    skogsvitter skrev 2013-02-18 21:58:55 följande:
    Köer?? Det råder inte direkt bostadsbrist Rekommenderar att du kollar på www.harnosand.se och går in på boende där, finns många olika man kan kolla.
    Ja, vad tokig jag är
    Vilken lyx! Då kan man få lägenhet inom 1 månad om man har tur? 
  • Retro
    skogsvitter skrev 2013-02-18 22:01:08 följande:
    Hsb och Calle & co är två som brukar ha en hel del ledigt.
    Tack för tipset :)
  • skogsvitter
    Retro skrev 2013-02-19 08:12:27 följande:
    Ja, vad tokig jag är
    Vilken lyx! Då kan man få lägenhet inom 1 månad om man har tur? 
    Det kan man absolut!
  • Annaïck

Som sagt lätt att få bostad, inte så många skolor att välja bland :)

Det finns fint badhus med även gym och aerobics etc

Många lekplatser

En slalombacke, ishall, bowlingbana, curlingbana, ridklubb

Bibliotek, Teater, en bio,

Technicus som är en sorts inomhuslekplats med vetenskaplig inriktning: man kan bygga lego, spela sällskapsspel, spela pingis, klä ut sig, det finns en liten klättervägg, koja barn kan leka i osv osv man kan även fika där.

Det finns h&m, Lindex, kappahl, Ahléns och småbutiker

Universitetet ska flytta till Sundsvall men det är ju på pendlingsavstånd

Det finns inget sjukhus - man får åka till Sundsvall

Pa sommaren är den finaste stranden Smitingen som ligger längst ut på ön. Många fina områden för promenader i naturen.

• Retro
    Annaïck skrev 2013-02-20 23:13:58 följande:
    Som sagt lätt att få bostad, inte så många skolor att välja bland :)

Det finns fint badhus med även gym och aerobics etc

Många lekplatser

En slalombacke, ishall, bowlingbana, curlingbana, ridklubb

Bibliotek, Teater, en bio,

Technicus som är en sorts inomhuslekplats med vetenskaplig inriktning: man kan bygga lego, spela sällskapsspel, spela pingis, klä ut sig, det finns en liten klättervägg, koja barn kan leka i osv osv man kan även fika där.

Det finns h&m, Lindex, kappahl, Ahléns och småbutiker

Universitetet ska flytta till Sundsvall men det är ju på pendlingsavstånd

Det finns inget sjukhus - man får åka till Sundsvall

Pa sommaren är den finaste stranden Smitingen som ligger längst ut på ön. Många fina områden för promenader i naturen.
    Tack så mycket för att du skrev ner allt utbud i stan!! :) 
    Jag måste bara få fråga.. Finns det sjukstuga i alla fall på orten?? Är det Sundsvall alla gånger??
  • Annaïck

Det finns flera vårdcentraler och en sorts närakut på fd Härnösands sjukhus dit man kan åka på kvällar och helger. Fast det är ju mest enklare vård - brutna ben och annat allvarligt fixar man i Sundsvall.

• Annaïck

Oj vad hände:

flera vårdcentraler och en sorts närakut pa fd sjukhuset pa helger och kvällar

• skogsvitter

Jo flera vårdcentraler finns såklart
    Min pappa åker ända från Sollefteå för att komma till VC i Härnösand, han tycker de är mycket kompetenta där och betydligt bättre än i Sollefteå.

• LaSexorcisto

Nu är jag lite sent ute här ser jag, men gå gärna med i facebook-gruppen Barngruppen Härnösand Snackis! Där inne tipsar vi massor om Härnösand och på somrarna ordnar vi picknickträffar i olika parker och lekparker. =)

Svar på tråden Om att flytta - Till Härnösand.