Inlägg från: FruFantomen |Visa alla inlägg
  • FruFantomen

Småbarnsföräldrar i Gävle

Jo vi mår bra här hemma. Påsken har varit full med besök från släkt och vänner och det har gått över förväntan men nu längtar vi tillbaka till vardagen. Amningen har krånglat lite. Tjejen behövde amningsnapp först och har nu börjat rata den men har istället inte gått upp så mycket i vikt som hon borde och har börjat få ont i magen när hon äter. Jag gissar bland annat på att hon har ett för litet grepp så vi ska in till amningsmottagningen på måndag så att inte dålig amningsteknik gör att hon inte går upp i vikt.

Jag ska definitivt försöka komma ihåg mammaträningen i boulognern till sommaren. Det lär ju behövas lite träning :)

Vad roligt att du också har en så liten fröken c. Hur mår ni? Går allting bra hemma? 

• FruFantomen

Hehe. Jag märker genast vilken tid det tar för mig att svara när jag är själv hemma igen nu. Ett inlägg kan stå här halvskrivet en hel dag. Som tur är så ville Freja ta sovmorgon och jag är klarvaken så sambon och jag får äta frukost samtidigt idag :)

Fröken C: Freja trivs inte att ligga speciellt mycket själv. Det har blivit lite bättre nu och jag kan lägga henne i babygymet i kanske 3-5 minuter och är jag med så kan hon ligga där i säkert 10 min. Hon är en otroligt aktiv tjej och verkar vilja ha uppsikt så större delen av tiden så vill hon bäras över axeln (helst höger) och hennes huvud går fram och tillbaka hela tiden. Jag hade aldrig trott att en knappt 6 veckors bebis kunde vara så stabil i nacken för det kan hon lyfta helt när hon ligger på mage. Nu har hon börjat träna benmusklerna också och vill stå hela tiden och inte sitta och gulla i knät längre. Vagnen är dunder när hon ska sova.

Therese: Jo hon kommer heta Freja, sen har vi inte bestämt resten riktigt men vi har tid på oss. Jag är född -83 så då är det några år mellan oss och jag känner väl inte jättemånga i den åldern. Om han på något sätt håller på med musik finns det en chans att jag vet vem han är dock :)

• FruFantomen

Jo jag fick bra hjälp på amningsmottagningen. Jag tycker att jag bara mött trevlig personal på BVC, BB osv. Det visade sig att Freja tar ett jättebra grepp när hon ligger rätt så det är inte där skon klämmer. Däremot så får hon problem när första utdrivningen med försjönk är slut. Hon orkar inte suga ut resten och blir irriterad. Jag fick oxytocin-nässpray som ska göra utdrivningen lättare. Ska ringa och rådfråga mIn BVCsköterska idag för på kvällarna blir det bökigt.

• FruFantomen
    fröken c skrev 2013-04-12 19:04:59 följande:
    Har du hunnit märka om sprayen gör någon skillnad än? Hoppas att den hjälper, kan tänka mig att det är jobbigt när det inte riktigt fungerar. Jag var rätt frusterad igår då vi hade ett riktigt amningsmaraton här hemma, han åt i stort sett konstant i sex timmar.. helt omöjligt att få honom nöjd på annat sätt men det kan ju knappast ha funnits mjölk hela tiden. Magen har strulat en del för liten senaste tiden så idag börjar vi testa semperdroppar för att se om det blir bättre. 
    Jag tror att den gör lite skillnad men jag har fortfarande inte riktigt tillräckligt (eller hon får inte ur tillräckligt i alla fall). Amningsmaraton hade vi också de första veckorna. Var riktigt drygt då det mest bara fungerat att ligga och amma. Sambon var ganska snabbt och köpte mig en Ipad så jag hade något att leka med :P
    Semperdroppar använder vi också och det har varit super.
    Här har vi haft en sovdag. Freja har så gott som bara ätit och sovit känns det som. Hon har sovit 2 pass som är längre än 2 timmar och massor med småpass och det är ovant för hon sover ofta lite på dagarna. Nu hoppas jag att natten blir likadan :) 
  • FruFantomen
    fröken c skrev 2013-04-13 13:44:25 följande:
    Låter som att ni hade en skön dag igår! Jag fick massor gjort hemma då pappan i huset var ledig och kunde roa lillen. iPad är verkligen guld värt under långa amningspass och när bebis inte vill ligga själv
    Det var skönt! Hon vägrade dock sova om jag la ner henne så hon sov på mig hela tiden förutom på natten så det blev inte mycket gjort. Idag utnyttjar jag sambon :P Håller på och ser efter vad vi har för kläder i strl 62 för det börjar bli dags snart. Vissa bodies i 56 är snudd på för små nu. Jag måste lära mig hur olika klädmärken är i storlekarna för det verkar kunna vara en otrolig skillnad. Är det kanske till och med skillnad på tjej och kill-plaggen gud förbjude :P
  • FruFantomen

Då var jag inte helt fel ute som blev chockad över att strl.56 från Lindex var alldeles exakt :) Vi har bunkrat upp ltie mer 62 nu i alla fall. Det gör ju inget om saker och ting är lite för stora just nu.

Ja hela nätter får vi inte sova än, men ibland är det inte långt ifrån. Nu somnade vår donna ovanligt sent igår (runt 11) och vaknade sen 4 och sov sen till 8. Vanligare är att hon somnar halv 10 och sen vaknar runt 2 och halv 6 och sen sover till 7-8. På dagen tycker hon inte riktigt om att sova. Idag fick jag inte henne att sova mer än 30 min i sträck förrän klockan var 1, men då sover hon än istället. Hon har ofta ett längre sovpass mitt på dagen och sen kanske något kortare på kvällen.

Det är ju så otroligt skönt väder ute. Vi var ute och gick i 90 min idag. Jag börjat bli less på promenadstråken här omkring bara. Så fort sambon börjar cykla till jobbet ska jag vidga vyerna :) 

• FruFantomen

Maxina: Oj vad jobbigt. Jag hoppas verkligen att de kan hjälpa er!

Fröken C: Nej jag har jättedålig koll på trädgård. Kanske är det därför vår ser ut som en vildvuxen djungel. Den var förvisso inte så snygg när vi flyttade in heller så vi kanske ska gräva om vissa bitar i år. Om det är fint väder idag och Freja vill sova i vagnen så ska jag försöka få lite gjort där ute jag med men vi har fortfarande en del snö kvar på gräsmattan.

Vi bestämde igår att sambon ska köpa en ny cykel så han kan cykla till jobbet. Då har jag tillgång till bil de flesta dagar och blir mer mobil jag också.  

• FruFantomen

Hej Verand och välkommen. Nu har jag varit väldigt tyst i den här tråden ett tag för alla bor i Gävle och jag i Sandviken.
    Jag är just nu hemma med min tjej på 3 månader, blir 30 i juli och är också lärare :P Som inflyttad så känner jag inte så otroligt mycket folk och ännu färre som är hemma på dagarna så jag kryper också på väggarna en aning och ses gärna och fikar och liknande. Var bor du någonstans?

• FruFantomen

Jag bor i Örta. Vi har bott här i snart 5 år nu men då sambon har ett gäng inflyttade vänner så har vi umgåtts mycket med dem så jag har väldigt liten egen umgängeskrets.
    Jag jobbar på Jernvallsskolan här i Sandviken så jag har otroligt nära till jobbet. Jag har musik med årskurs 1-9 men hör arbetslagsmässigt till 7-9. Sambon jobbar på Bessemer med historia och religion :)

• FruFantomen

Vi kommer antagligen också söka den förskolan för vi bor på den gatan annars finns det en på Jernvallen också.

Jo jag går på föräldragrupp på familjecentralen på Smassens väg. Har funderat på att gå dit något mer. På fredagar har de sångstund och det är jag sugen på för Freja har varit för liten för babyrytmiken än så länge men det vill jag också gärna gå på.

Det är lite synd att det inte går att lägga tjänsterna hur som helst. Jag har funderat på att ta bort en dag, men då blir nog 1-3 ledsna på mig för då tas nog de bort ur tjänsten och det är så svårt att hitta någon som kan ta musiken. 

• FruFantomen

Jag har inte fptt min legitimation än men det ska bli intressant att se vad det står för jag skulle också gärna jobba på gymnasiet men eftersom jag känner flera som jobbar på estet och speciellt sångpedagogerna så vet jag att ingen lär sluta. Om någon skulle det ligger jag nog ganska bra till i a'lla fall :P

Vjisst är det härligt väder? Var ute och gick en timme nyss och jag hioppas att jag  inte bräände mig. Säg till om det är någon dag du vill ha promenadsällskap eller så Verand. Jag kan säkert för det mesta :)

• FruFantomen

Hoppas du kommer in Lily!

Idag kör vi en liten runda här i stan i Sandviken. Det behövs lite nya kläder på alla håll och kanter. Jag har fantastiskt nog gått ner till 7kg under min inskrivningsvikt så jag har lite för stora kläder i garderoben. Sen kanske det mest är ett tecken på hur mycket jag vägde innan ;)

I morgon måste jag konstigt nog jobba lite. Jag ska få en massa ny utrustning till skolan och den vill de att jag köper in och inte min vikarie så jag ska pilla lite med det.

• FruFantomen

Nej musik fanns inte i Gävle när jag läste i alla fall och jag gick ur för 5 år sedan (tror jag). Jag har gått på musikhögskolan i Örebro. När jag började gick det nästan bara att läsa musikbehörigheten på musikhögskolorna men nu finns det fler högskolor där man kan läsa in musik som andra ämne tror jag :)

Jösses vad tryckande det är idag. Freja har varit jättekinkig men nu i efterhand tror vi det kan ha med värmen att göra och att vi inte fattat att hon helt enkelt varit hungrigare än vanligt. Jag hoppas att kinkigheten inte håller i sig för jag måste nog ha med henne in till musikaffären i Gävle i veckan när jag ska in och prata inköp med dem och det är nog inget kort besök :P

Svar på tråden Småbarnsföräldrar i Gävle