Tidig vattenavgång
Vill börja med att beklaga din sorg. Jag va med om något liknande för 4 veckor sedan. Min son föddes pga av tidigt vattenavgång. Vi hade varit inne på Ultraljud veckan innan i v20, då såg allting fint ut och han sprattlade runder där inne och levde loppan. En vecka senare började jag få täta sammandragningar och åker in till förlossningen. Där gör dem ett ultraljud på min livmodertapp som visar att den är normal och stängd. Vi får åka hem med bricanyl tabletter som ska göra att sammandragningarna avtar.
Jag gick en hel dag hemma.. sen på natten gick mitt vatten. Vi fick åka i illfart till sjukhuset där man konstaterar att jag börjat och öppna mig men att vår lilla pojke fortfarande lever. Han är då i v21+0. Man sätter inte in några mediciner till honom eftersom dem har en gräns som går i v23. Dem tar prover på mig, som inte visar någon tecken på infektion. Men dem sätter ändå in antibiotika och jag får bricanyl sprutor i benet för att "ge det hela en chans".. men efter 12 timmar så föds den finaste lilla killen i världen. Han dog i samma sekund som dem klippte navelsträngen. Vi ska tillbaka till sjukhuset om 2 veckor för provsvar på moderkakan och lite andra odlingar som dem tagit. Men läkarna sa att chansen för att vi ska få reda på vad som va felet är väldigt liten.
Jag har också börjat och tänka på hur nästa graviditet kommer kännas.. än vet jag inte om jag är helt redo för att bli gravid igen. Vissa dagar tänker jag mer på det och andra mindre. Men jag känner att min kropp bokstavligt talat skriker efter att bli gravid just nu.. men mitt sinne går mot motsatt håll. Tror nog att jag kommer vilja sörja först innan vi försöker. För jag tror verkligen att skulle jag bli gravid just nu så vet jag inte hur mycket jag kommer uppskatta graviditeten. Jag är i alla fall helt säker på att jag kommer vara rent och sagt livrädd för att detta ska upprepa sig. Jag vet ju att man har en 10 % högre chans att föda förtidigt om man redan har gjort det en gång.. speciellt om man är först föderska. Men det är nog något som jag ändå är ganska beredd på..
Kommer ni försöka snabbt igen? Eller hur har ni tänkt?