• Boel

December bebis 2013

Jag har kommit på att det är bra med en större blöja på nätterna, för få slipper jag momentet att behöva väcka honom och byta, med risken att han inte somnar om. Vi har precis börjat med nr 3 nu (pampers) så lika ofta behövs inte bytas längre på dagarna :)

Jag har också börjat gå på öppna Fsk. Killen får ju inte ut så mkt av det ännu, men jag tycker det är kul att träffa fler föräldrar. Vi är nyinflyttade och känner inte så många.

• Boel

Min lilla Leo är 2,5 månader och det bästa han vet är att sitta i bärselen. Han vill alltid bli buren, det är inte roligt när mamma sitter stilla. Det bästa sömnmedlet är när vi är ute med selen och tränar hundarna. Allt hopp och gung gör att han somnar fort.

Är det någon mer som får böra runt på sin bebis mycket?

Så fort jag har möjlighet sitter jag eller ligger ner för att vila upp mig.

Ang mat så har BVC tipsat om att helamma i 6 månader minst, men jag har märkt att rekommendationerna varierar mycket beroende på vilket landsting man tillhör.

• Boel
    sarak skrev 2014-03-16 20:02:09 följande:
    Idag har Rasmus varit i badhuset och plaskat lite bra. Gick bra tills vi skulle duscha, då blev han jätteledsen . Kunde tillslut få honom lugn med bröstet, klädde på oss och åkte hem. Duschade hemma istället, inga problem. Tror vi gör så direkt nästa gång, så kallt i dusch och omklädningsrum
    Hur gammal är Rasmus?
    När kan man börja simma med sin bebis?

Plopps och FiaFunderar: Låter underbart!
  • Boel
    MissKaos skrev 2014-03-17 09:01:37 följande:
    Och ett väldigt focus på att dyka. Min son älskade att simma men hatade att dyka och ändå var det så extremt focus på det.
    Kan små bebisar ha huvudet under vattnet?
    Jag funderar på om man ska vara noga med att inte huvudet hamnar under vattnet när man badar med dem?
  • Boel

Själv har jag tappat mycket i vikt och muskler.
    Kämpar efter graviditeten för att gå upp i vikt. Borde äta mer onyttigt och träna mer på gym.
    Har kanske 7 kg att ta igen.

• Boel

Har era bebisar börjat äta nere sällan?

Leo har nu haft ett rekordlångt uppehåll på 6 timmar, främst gör att han somnade i vagnen och vaknade inte förrän nu.

Skulle ni ha låtit eran sova tills han/hon självmant vaknade eller skulle ni ha väckt för att mata?

Leo har gått upp i vikt snabbt sedan han föddes. Hade det varit en bebis som inte gjorde det skulle jag nog ha varit mer noga med regelbundna och ofta mattider.

• Boel

Sarak: så söt! Lite svårsmält kanske ;)

Ja, Leo sover oftast 22-07 och ammar 1 gång under natten.

• Boel
    mammatilltvå85 skrev 2014-03-23 16:56:02 följande:
    Väldigt länge sen jag var in och läste och skrev något här nu men ser ju att tråden lever...kul!
    Alba är snart 6 månader nu och har växt en hel del sen hon föddes. 4,7 kg och ca 59 cm lång..
    Hon ammar bara kvällnatt-morgon 3 mål och äter sen 2 grötmål och 1 puremål under dagen Känns som att hon verkligen börjar bli stor! Hon HATAR att ligga på mage, men älskar att sitta och stå....sover i sin säng i nestet på nätterna och i vagnen på dagarna...

jag har fortsatt att plugga och jobbar lite extra nåt pass i veckan. Fast studiemotivationen är inte direkt på topp;=)

Har ingen nytagen bild i datorn (mest på mobilen) men om ni har instagram och vill kan ni följa mig där! Heter ANNAERICA1985 där...
    Hej Mammatilltvå85!
    Bra initiativ att starta den här tråden - och jag har inte följt med riktigt från början.
    Min son föddes i december och är snart 3 månader.
    Föddes din dotter tidigt eftersom hon snart är ett halvår? Eller var hon beräknad i september/oktober?
  • Boel

Plopps80: Så mycket sover Leo också. Han brukar ha ett pass på 3 timmar på förmiddagen och sen blir det några timmar här och där fram tills läggdags.

Idag hade vi 3-månaders kontroll och vaccination.
    Han är nu 61 cm och väger 7360 g :)

• Boel
    sarak skrev 2014-03-25 16:23:40 följande:
    Har en medela, har inte lyckats pumpa bort någon stockning med den. Har pumpat tills det inte kommer mera, så har bebis fått suga bort stockningen direkt efter samtidigt som jag värmt och masserat lätt.  Har funkat för mig 2 gånger nu.
    Ska man pumpa bort en stockning skulle jag nog åka till bb och hyra en sån där elektrisk monstermasinspump. Testade en sån, jäklar vad effektiv!
    Jag har varit amningsdonator fram tills nu och lånade en sådan elektrisk pump från amningscentralen - Underbar!
Svar på tråden December bebis 2013