• Boel

December bebis 2013

JMP skrev 2014-03-29 12:33:02 följande:
    Jullanp heter jag på instagram :)

Hur mycket sover era bebisar på dagarna? Min Elise orkar bara vara vaken ca 1,5h åt gången sen måste jag söva henne (promenad, gunga i gungstol etc) spelar ingen roll hur länge hon sovit innan. Hon sover rätt bra på natten. Inatt sov hon 21.30-08.00 med tre uppvak. Ändå har hon redan hunnit med två powernaps.
    Så skönt att hon sover så bra på nätterna!
    Leo brukar vakna vid 06:30 och vill gå upp. Under natten ammar han oftast en gång.
    På morgonen är han vaken ca 2 timmar, sen kan han sova 3 timmar. 
    Resten av dagen har han kortare sovstunder, men det blir nog sammanlagt 4-5 timmar till.
  • Boel
    corky skrev 2014-04-04 08:19:29 följande:
    Värsta natten hittills! Alfred har vaknat minst en gång i timmen och varit ledsen. Blev lugn direkt jag tig upp honom, men blev ledsen direkt jag skulle lägga bort honom. Provade att han skulle sova brevid mig, det gick en stund sen vakna han och var ledsen. Fick sätta mig upp med honom i famnen och då somnade han. Så där höll natten på! Jag är helt slut! Och undrar förstås vad som händer, hur jag kan hjälpa honom. Det märks att det är nåt som plågar honom, och jag vet inte vad jag ska göra..
    Kan det bero på att tänderna börjar växa? Jag har hört att de kan få svårare att sova och är mer oroliga, kan tom få feber. Har en vän med en son född 3 januari som nu har börjat sova dåligt och inte är lika rofull eftersom tänderna börjat växa.
  • Boel

Har ni märkt någon tendens hos era ca 4 månaders-bebisar, att de sover bättre på natten ifall de är vakna mer under dagen?
    Jag har nojat lite över att nätterna kommer bli sömnlösa när min sover mycket under dagen, men har hittills inte sett någon direkt koppling.

• Boel

Idag var vi på BVC för vägning och mätning.
    Nu är han 62,5 cm och väger 8 kg.
    Duktig pojke!

Imorgon börjar jag arbeta.
    Känns jobbigt att behöva vara ifrån honom så länge!
    Igår satt jag ensam och pluggade i 1,5 timmar och redan då började jag sakna honom.

• Boel
    Plopps80 skrev 2014-04-16 20:49:08 följande:
    Gode värld. Vi genomgår en fas som är oerhört lång och jobbig. Ludwig är så rastlös och nyfiken. Han sover dåligt på dagarna och vill äta på mig hela nätterna. Annars sover han bra! Han klarar inte att ligga själv em minut utan vill ha konstant underhållning. Att söva honom på dagen innebär krångel och skrik. Han vägrar ta flaskan jag som verkligen inte vill amma på dagtid längre. Han är som en bortbyting. Enl boken ska det vara solskenveckor men här råder mörka moln.
    Det här känner jag igen så väl!
    Han sover bra, men ska aktiveras hela tiden. Bärselen är vår räddning!
  • Boel

Vi vill inte ha några fler ännu på ett tag.
    Det är en konstig känsla, men jag älskar min son så enormt mycket att jag inte kan tänka mig att dela den känslan med någon mer ännu. Vill bara njuta av honom, men många säger att man saknar den där bebistiden efter ett tag.
    Jag satte in en kopparspiral och är supernöjd :)
    Nu ska både jag och sambon satsa på karriären några år.
    Att amma är mysigt och sonen älskar det, så vi har inga planer på att börja med matportioner ännu. Men om man har ett barn som är nyfiket tycker jag att man ska börja när han eller hon är redo!

• Boel

Irlais: Så härligt!
    Hur gick det med flygresan?
    Har du några bra restips?
    Praktiska saker som kan vara bra att tänka på :)

Vi var på föräldragrupp igår.
    Det var jätteroligt att få träffa fler föräldrar och barn i samma ålder!

• Boel

Bra tips moruri och Irlais!
    Att de äter/snuttar under start och landning verkar många tipsa om.
    Det jag är mest oroad över med min lilla grabb är att han är väldigt rastlös. Åkte 5 timmars råg förra veckan och fick bära runt på honom fram och tillbaka mellan gångarna hela tiden, för annars är han missnöjd. Det är kanske inte lika lätt att göra på ett flygplan.
    Man blir antagligen expert på att skydda dem från solen under en sådan semester :)

I natt var en av de bästa nätterna hittills!
    Han somnade direkt när han landade på kudden och vaknade inte förrän vid sju. 
    Vanligtvis lägger jag tillbaka honom så att han får morna sig lite med sin mobil, men imorse somnade han om och gav oss sovmorgon ända till 10! Helt otroligt. Det tackar vi för!

• Boel

Idag är det precis 1 år sedan jag fick reda på att jag var gravid.
    Det var en häftig upplevelse!

Tänk att man har en liten välskapt pojke i sin famn nu <3

Dagen till ära var vi på BVC.
    Han väger nu ca 8600 g och är 64,5 cm.
    Han har gått upp i vikt relativt snabbt hittills, men verkar nu ha lugnat ner sig och nått den berömda "amningspuckeln" Är det någon mer som har börjat se den trenden i den här åldern?

• Boel
    Irlais skrev 2014-05-16 08:04:20 följande:
    Min bebis har också ökat snabbt i vikt men började plana ut vid 5 månader (vägde 9710g då). Har 6mån koll nästa vecka så ska bli intressant att se hur kurvan ser ut nu!
    Spännande!
    Ja, det verkar vara i den här åldern det börjar plana ut.
    Min barnmorska var nästan lättad över att vikten börjar plana ut nu

Moruri: Framförallt har jag i princip glömt smärtan!
    Förlossningen känns som en så kortvarig händelse (även om det sammanlagt tog 3 dagar).
    Jag kan utan tvekan tänka mig gå igenom samma sak igen, men vi vet inte om vi ska ha fler barn ännu och isåfall dröjer det några år.
  • Boel
    Goldie skrev 2014-05-17 19:52:26 följande:

Hej allihopa! Skriver inte heller så ofta men läser då och då, bra omväxling när jag tar paus från plugget :)

Här rullar det bara på fint. Gossen min är inte riktigt fem månader än, men om någon vecka så :) Jag har ju fortsatt plugga medan min man är hemma och det funkar bara fint, pumpade ut mjölk så han i princip helammades till 3-4 månader och nu blander jag med ersättning.

storasyster på dryga två år har också tagit omställningen bra - hon älskar lillebror massor, ger honom kramar och pussar och försöker "lära" oss föräldrar hur man ska ta hand om honom: "Nu vill bebis ha mat - nej! han är trött!", och så vidare...

två veckor kvar till tenta, sedan tar jag sommarlov med familjen!

Så skönt det låter att kunna studera samtidigt!
    Själv försöker jag med 50%, men har svårt att hitta tid till studierna.
    Jag tar hand om sonen hela dagarna och jobbar två dagar i veckan.
  • Boel
    MissKaos skrev 2014-06-11 15:16:03 följande:
    Kollar lite vad E äter..
    idag: ammar i natt en del. Sista kanske 6
    Ca kl 8 Frukost 1/2 thekaka liten hembakt o vatten.+ammar
    Ca kl 11 ammar
    Ca 12 lunch ca 1/2 knappt barnmatsburk (brukar få hemlagat gillar inte burkarna så mkt) 1/3 banan vatten

Ca kl 14 ammar
    Ca 14:30 en färdig smoothie banan/jordgubb/ yoggi lite blev kvar.
    nu är kl ca 15
    . Igår åt hon hemlagad lasange på kvällen och 2 istärningar frukt. Gjorde lasagne i egen form åt henne med risoni (minipasta) och tog bort köttfärssås innan fond o salt åkte i. Det är ju inget vatten i så svårt jfr m burkmat men hon brukar äta ca 2 penne om man mosar dom lika mkt kyckling och grönsaker eller knappt en köttbulle +couscous o gröns

På kvällens ca 3/4port gröt +1istärning frukt
    ammas mellan målen samt efter kvällsmaten.
    Roligt att ni analyserar hur ofta de äter :)
    Min lille plutt äter inte lika ofta. Ett dygn ser vanligen ut så här:

04:00 ammar
    09:00 ammar
    13:00 ammar
    17:30 ammar
    19:00 gröt/smakis
    21:30 ammar

Han har gått upp i vikt snabbt och nu har vår BVC-sköterska sagt att vi ska försöka ta bort nattmålet. Det går inte så bra ännu, för han vill inte somna med bara nappen.
    Förra veckan försökte jag ersätta en amning med gröt, men han fick ont i magen och därför fick jag backa till att ge honom mindre så att magen får vänja sig.
  • Boel

Gott med pannkakor :)

Nu är det kört - lillen fick smaka majskrok häromdagen och nu älskar han dem! Vi var tvugna att köpa hem en påse. Han älskar att hålla i den själv och gnaga.

Nu är våra bebisar ca ett halvår gamla - tänk så fort tiden har gått!
    Ska ni fira halvårsdagen på något sätt?

Svar på tråden December bebis 2013