• Peak

December bebis 2013

Var på 3D-UL igår i Linköping. Oj vad värt pengarna! Skulle vilja gå jämt och kika in på vad han gör vår lillebror! Jättekul att få en dvd med bilder och filmer. Synd att moderkakan ligger i framvägg och "stör" (och stötdämpar) annars skulle bilderna bli ännu klarare, nu är det som små slöjmoln framför honom.
    Hög på känslan än och kan inte sluta titta på bilderna!

v 22
  • Peak
    Plopps80 skrev 2013-08-16 13:21:24 följande:
    Har nu färgat håret 3 ggr under graviditeten. 2 ggr med färg och idag med toning utan amoniak. Har dåligt samvete känner mig så oansvarig. Tänk om lillen tar skada. Ska på bröllop imorn och håret var helt urtvättat efter sommarens alla salta havsbad. Tonade det dock denna gången som sagt. Ska inte färga mer nu utan får se ut som f-n i håret resten av tiden.
    om jag var frisör och färgade hår hela dagarna skulle jag kanske fundera på om det var så bra, men att färga håret är väl inte farligt bara för att man är gravid!? Jag har också färgat mitt hår i början av graviditeten!
  • Peak
    Plopps80 skrev 2013-08-16 13:30:47 följande:
    Det råder ju väldigt spridda meningar om det med att färga håret under graviditeten. Jag tror inte heller det är farligt med tanke på att just frisörer står i dessa ångor hela dagarna. Men får ändå skuldkänslor. Här är ett typiskt exempel på att jag längtar efter att ha min kropp för mig själv igen utan att behöva oroa mig och känna just skuld. 
    nä jag tror inte du behöver oroa dig faktisk, i så fall skulle inte frisörer vilja färga håret på gravida och bm skulle avråda det och det skulle stå i info man får och i grav. böcker! Det är så mycket ändå man ska undvika så ha inte dåligt samvete du! Jag har ätit fetaost ett par gånger! Det är väl i så fall ännu värre Flört
  • Peak
    MariaOchNiklas skrev 2013-08-16 14:49:38 följande:
    Men fetaost får man äta bara den är pastöriserad så inget att oroa sig föt där
    BF 19 DECEMBER ♥♥♥

Ja så är det ju, Det var nog Brie jag tänkte på, det ska man väl inte äta...håller faktiskt inte benhård koll på det där utan har ätit parmaskinka utan att frysa den jag tror inte de där bakterierna är särskilt vanliga, läste under min förra grav om hur många som blir sjuka och det var väl inte ens 10 på ett år, och då var de i en riskgrupp! En bekant var ganska hysterisk med allt man fick äta och inte äta och hennes man och hon höll diskussioner typ varje gång de skulle äta ute/borta, kändes överdrivet tycker jag personligen!
  • Peak

Jag kommer inte (!) väga mig hos bm! Jag väger mig hemma på morgonen som jag hade gjort vid inskrivningen annars blir jag deprimerad! Gick ju oförklarligt upp 5 kg när jag slutade med mina p-piller så jag startade ju över min normalvikt :( och nu i v 23 har jag gått upp 5-6 kg! Men har inte rört så mycket på mig i sommar som jag annars gör p.g.a. foglossning och järnbrist-trötthet! Får nog ta tag i det här och börja styrketräna iaf! Finns det någon "norm" för viktuppgång man kan se någonstans så man slipper deppa ihop totalt kanske?

• Peak
    MissKaos skrev 2013-08-19 14:12:58 följande:

Men det där är ju en normal viktökning? i v 23 är väl 4-7kg normalt. Iaf enl min app   Extra kilona sen innan kan du ju inte räkna med!
    nej de extra får jag strunta i! Ska börja jobba i morgon efter 9 veckors ledighet (!) och har varit och hämtat mammabyxor på jobbet - provade dem nu och nä jag ser inte så stor ut Skrattande måste vara bra kläder vi har haha, uniformsblå är tydligen bra för mig Solig
    MissKaos skrev 2013-08-19 16:47:42 följande:

Jag skriver endast i denna tråden orkar inte hålla på med en massa olika. Vikten/viktökning är en del av att vara gravid, och en del av det som man får med i paketet sas. 
    Kan du ta fram KBT metoder (antar att du har gått i det?) och tänka vad hör till mig, vad hör inte till mig? samt strunta i det du inte är intresserad av. Svara inte på det utan skumma igenom och hoppa över det? Idag går det ju inte läsa en veckotidning utan att undra om hela värledn ÄR bulemi. Ena sidan bantning, nästa kakor och bullar på recept.
    Jag tror det blir svårt att censurera en tråd från saker som det är naturligt att prata om. Jag förstår mkt väl att detta är svårt för dig och kankse ett hårt svar. Men jag tycker du ska focusera på dina framsteg iställer för på andras viktprat. Tex "MK har det jobbigt med sin viktökning, det är ju synd för henne men det har inget med mig att göra JAG är nöjd med min kropp just nu och det tänker jag njuta av" etc.
    För min del handlar det även om fogloss och bla en diskskada som riskerar att börja krångla med ökad vikt...  
    Håller också med! I början av graviditeten höll jag till i en annan tråd och där pratades det HELA tiden om missfall så det var snudd på hysteriskt. Själv var jag inte så nojig men jag BLEV ju nojig så jag hoppade över de inläggen ett tag för att sedan strunta i tråden några veckor så de flesta skulle ha passerat de magiska 12 veckorna och lugnat ner sig lite. Men så hittade jag den här tråden och hakade på här istället! Visst en del saker tycker jag inte rör mig eller jag kanske inte alls tycker lika som de flesta andra men jag brukar inte lägga så mycket energi på det utan hoppar över lite då. Vi är ju alla olika och har olika tyckte och smak och hur vi tänker och vad "man har med sig i sin ryggsäck"

• Peak
    mammatilltvå85 skrev 2013-08-19 20:51:56 följande:
    Tar gärna emot tips om nån annan har bra förslag på mellanmål som inte ger snabb sockerhöjning. Dvs helst inte mackor och så.  
    Gillar du keso är det ju ett bra mellanmål, går att variera keso med skivad banan, hallon, jordgubbar, blåbär vad du vill...
    Eller om du gillar kesella, inte de smaksatta då Flört tycker det är gott att ha i frysta hallon när de sedan tinar får man lite vätska från den att röra runt blir som en tjockare yoghurt.

Bidrar väl också med en bild nu, tycker dock den ser mindre ut i spegeln än i verkligheten...
    Har en gipsmage som jag gjorde några dagar innan sonen kom, jag tycker snart jag fyller ut den! Förvånad

V 23
  • Peak
    mammatilltvå85 skrev 2013-08-19 22:02:26 följande:

Tack! Keso och kesella var jättebra tips! *skriver upp på handlingslistan*

Jättefin mage du har=)  
    Tack!
    ja det är bra tycker jag, mättar bra. Eller turkisk yoghurt med hallon/blåbär och hackade nötter! Mums! Har du kollat efter dec-gruppen på FB än?
    MissKaos skrev 2013-08-20 08:14:13 följande:

Vilken söt mage du har!
    tack  känner mig dock tjock åt alla håll! Inte som "mammatilltvå85" där har vi en SÖT mage!! Flört Gravid

• Peak
    Plopps80 skrev 2013-08-23 11:39:12 följande:

Du menar depåerna inte hb:t annars hade du nog inte levt Hade 14 i depåer och vet inte om dom gått upp. Känner mig mycket piggare. Det enda problemet nu är ju att jag är hungrig hela tiden. Det värker i magen fast jag åt 2 mackor för 2 timmar sedan. Är en hunger från djupet av min kropp. Lillen är extremt aktiv så han kräver väl sitt. Längtar till lunchrast.
    tror mina depåer låg på 17 nu, har inte lyckats äta så många tabletter utan det är mest sådant jag kollat upp som har mycket järn, som torkade aprikoser och annat. Jag brukar ha ett HB på 140 i vanliga fall.
    mammatilltvå85 skrev 2013-08-22 20:48:14 följande:
    Håller på och fixar lite med bebisens hörna i vårt sovrum nu. Bla beställt en så fin pläd från Ferm living.."Harlequin" heter den. Matchar tapeten;=) Ska snart till att hänga upp pom poms i taket ovanför spjälsängen....ska bli så mysigt!
    Den där tapeten är så fin, blir också sugen på den till lillebrors rum! Men attan vad dyr den är!
    mammatilltvå85 skrev 2013-08-23 18:49:03 följande:
    men söta du, jag tycker du har en jätte SÖT mage=)

idag har min bebis legat jättekonstigt. På tvären längst ner gissar jag...har sträckt nåt fruktansvärt i "skinnet"..aj aj, gjort ont så fort jag gått lite....hoppas hon vänder sig lite snart...blir väl mer trångt sedan så hon inte kan hitta på sådant bus;=)  
    Sådär gör "Wilde" (eftersom han är så vild - han ska inte heta det) också så man får trycka lite på magen så han flyttar på sig!  Han har en favoritställning och det verkar vara samma som storebror gillade att ligga också!

Vad hade ni för SF-mått i slutet med första barnet? Gravid Jag hade 34 cm 2 dagar innan han föddes. Hoppas på detsamma nu ungefär!
  • Peak
    Plopps80 skrev 2013-08-23 13:35:33 följande:

Men att du inte får järninjektioner. 6 i depåer är ju väldig anemi!
    vore lättare om man bara fick en spruta min mage pallar ju inte tabletterna - fast jag blir lös och får magknip inte hård som annars verkar vanligare!? Men har hört att de där sprutorna kostar flera tusen!?
Svar på tråden December bebis 2013