• Peak

December bebis 2013

Stinakri83 skrev 2013-09-14 20:50:10 följande:
    Hej allihop! Förra söndagen fick vi åka in akut till sjukhus!! Men högt blodtryck! Men jag repade mig bra! Men på fredagen den 6 september så blev jag dåligt det var tur att jag var inlagd, jag hade havandeskapsförgiftning! Och jag började krampa! På tjugo minuter så blev det ett akut snitt! Och ut kom en liten liten kille på 670g ovh 34,5 cm! Jag var sövd och fick inte träffa mitt underverk pån18 timmarbmen han hade sin pappa hos sig! Så nu bor vi på neo! Men våran kille och våra tre andra barn! Dagarna går upp och ner glädje, sorg! Tråkiga besked och glad besked! Men han är en kämpe våran lilla lilla kille med ett stort namn! Maximillian!
    OJ! Grattis till er lilla (!) prins! Hoppas han växer som han ska och att allt går bra!!
    MissKaos skrev 2013-09-20 16:28:58 följande:
    Dom har ändrat så det är ingen skillnad mellan första och andra graviditeten längre. JAg frågade BM om det eftersom ajg trodde man gick mindre med andra kotten. Men icke. Det är ett jäkla skutt.. Jag var där 21/9 har tid igen nästa vecka. Onsdag. Vad är det då? *minnesförlust*
    hos oss går man inte lika ofta som omföderska, min bm visade vilka veckor man går som först och omföderska på ett papper hon hade och det är mer sällan för mig som omföderska! Nu kallade de mig i "fel" vecka så jag fick komma lite tätare inpå för att det skulle stämma bättre med de besök man gör! Var där i v 23 (som var för tidigt) nästa i v 26  och nästa besök jag har är i v 30!
  • Peak
    tåg skrev 2013-09-22 10:38:07 följande:
    Jag var i Ullared igår. Tyckte dom hade massor med fina bebiskläder! Men eftersom det är andra barnet så har vi redan "allt". Så jag kom bara därifrån med lite strumpor ;p Ville haft någon söt mössa men lyckades inte hitta det. Mammakläder var det jättedåligt med tycker jag. Besviken! Annars blev det lite smått och gott, som nappar och nappflaska. Och julklappar till storebror :)
    Ha en skön söndag allihop!
    oj tyckte du? Jag tyckte inte de hade något alls knappt! Skrikandes
  • Peak
    tåg skrev 2013-09-22 19:32:53 följande:
    När var du där? Och var du på rätt ställe? På övervåningen? :)
    bf 12/12 med lillebror

Ireth81 skrev 2013-09-22 19:56:05 följande:
    Jag tyckte inte heller, men jag var där i onsdags men tyckte de hade mer till "äldre" barn än till bebisar men däremot så ska de ha gjort ändringen nu ngn dag efter jag var där.. Tyckte även det var utplockat på baby avd

Jodå på övervåningen! Men det kanske är så att det inte är min stil riktigt, gillar inte en massa tryck,mönster och grälla färger...
  • Peak
    Tuttiluttan skrev 2013-09-30 08:46:59 följande:
    Ni som har barn sen innan, hur gjorde ni när de gäller smärtlindring?! Vad finns där och vad är bra & dåligt?!

Om 2h ska jag äntligen få se min lilla tös igen!! <3
    jag sa flera ggr att jag ville ha ryggbedövning! Jag fick duscha, akupunktur och när vi kom in fick jag en spruta med petidin som jag skulle få sova lite på men jag kunde inte sova! När det andra inte hjälpte sa jag att jag ville ha epiduralen men de bara avvaktade - vet inte vad de väntade på för de visste att narkosläkaren hade en planerade op och inte kunde efter en viss tid. Till sist när han kom höll en bm på och kände hur öppen jag var och då var det inga 6-7 cm länge då var det good to go! Så jag fick se narkosen i dörren och så gick han! Gråter

Åh vad arg jag var då!

Tog några tag med lustgasen men sen glömde jag bort den eller om jag tyckte den var obehaglig, minns inte, men tog den inte. Så ja inte mycket till smärtlindring där. Och så väntade 2h och 15 min krystvärkar! Då minns jag att jag tänkte "gör aldrig (!) om det här! och här är man nu igen...visserligen 7,5 år senare...men ändå!

Men efter att ha läst en del om epidural kommer jag inte välja att ta den!
  • Peak
    MissKaos skrev 2013-10-06 19:38:38 följande:
    Man gör väl som man tycker är bra? Men det finns en tidsrek för hur länge dom ska sitta i ett babyskydd under ngn viss ålder. Minns inte siffrorna. Jag tyckrr man ska kolla det först så man inte ångrsr sig eftrr att ha köpt.. tror det var rätt kort tid i början? Nu är ju min stora fyra och mitt minne.. kan ju även ha ändrats.
    MissKaos skrev 2013-10-06 20:21:30 följande:
    Nä skukdbelägga är väl onödigt. fast man ser ju folk som kör sina små så på stan. Eller till affären runt på storhandling in i bilen.. vill man få inte låte bebis sitta så då mkt kanske man vill välja annat safe? Pris etc?
    fast det där tar jag faktiskt med en nypa salt. Jag tycker inte barn alls ser ut att sitta dåligt i babyskyddet och skulle det på något sätt vara livsfarligt för barnet att sitta så mer än tex 20 min skulle man ju inte utforma bilstolar som man gör anser jag.

"Många har hört att det är farligt för barn att vistas längre tid i babyskydd, ibland kan man läsa att barnet inte får utsättas för mer än 20 minuter åt gången. Det finns inget sakligt stöd för denna uppfattning. Statens Väg och Transportforskningsinstitut (VTI) har gått igenom all forskning i området. Barn tål att åka längre sträckor, även som nyfödda."

Vi hade så man kunde klicka i babyskyddet på chassit och kommer ha det denna gången också. Men så länge sonen satt/sov nöjd i babyskyddet såg jag ingen anledning till att ta upp honom när han sov var 20:e minut! Men det är ju jag....

• Peak
    Em me skrev 2013-10-16 12:00:48 följande:
    Så var det vecka 34! tänk vad det börjar närma sig!! börjar kännas lite tungt så tack och lov för fogbältet, sen jag testade det vill jag inte vara utan!! var på föräldra gruppsmöte i måndags med, vet inte vad jag ska säga om det, känns som om vår kommun drar in på allt...    ingen andningskurs, ingen gravid yoga, ingen gravidvattengympa.. finns ingenting!! alla ska ta med fika en gång var och sen ska man ändå betala 15 kr var för kaffe? jag dricker inte ens kaffe och 15 kr per person, då undrar man ju vad överskottet går till? jaja, 30 kr är väll inte så mycket, men då kunde lika gärna barnmorskan stått för fikat med... jag kanske är bitter, men hur har ni det? sen undrar jag hur många som sysslar med dessa knipövningar? inget jag tänker på, men antar att jag borde! men jag är inte säker på att jag fattar?      

Vi har 4 gånger i föräldragruppen, vill minnas att vi hade fler träffar när jag väntade sonen för 8 år sedan!? Då turades vi föräldrar om att baka men inte betalade vi för kaffe! (jagdricker inte heller kaffe). Sen skulle det vara träffar efter barnet är fött, på BVC det hade vi inte förra gången!
  • Peak

ja jag minns inte heller vad vi hade med oss direkt...necessär med duschgrejer och sån´t. Kläder till mig och bebisen, kamera, videokamera, laddare...

Men jag vet inte om man kommer stanna så länge den här gången ens. Beror kanske på när bebisen föds på dygnet!

• Peak
    Nania skrev 2013-11-10 19:12:56 följande:
    Jodå under omständigheterna är det bra. Jag är själv utskriven men går på medicin än och snittet måste ju läka osv. Lillan är världens finaste men så galet liten. Nu jobbar vi mot att få komma hem snart.
    grattis till lilla prinsessan {#emotions_dlg.flower} underbart fin! Baby
  • Peak
    Irlais skrev 2013-11-18 15:42:13 följande:
    Tack för alla grattis allihop :) känns verkligen som att förlossningen knappt kunde ha gått bättre. Supernöjd med Danderyds sjukhus och den personal vi fick! Nu är jag ganska trött och öm, känns konstigt men ändå självklart med lilla bebisen i famnen. BF var 28e men jag trodde nog han skulle dyka upp runt den 20e, och nu blev det ju 18e :)
    Grattis till pojken!! {#emotions_dlg.flower}Baby
  • Peak

var hos bm igår och bebis ligger med huvudet ner och är fixerad. Men det har väl ingen direkt betydelse eller?

Jag har ju en hel månad kvar så det känns långt borta ännu! Obestämd

Funderar på det här med hinnsvepning, det verkar vara något som är lite upp till bm eller? Inga direkta riktlinjer? Jag har bf 22/12 och skulle gärna vilja föda innan julafton! Har en tid inbokad om 2v och sen ve jag inte om det är ytterligare 2v till nästa efter det? Men i så fall blir det ca 18/12 och då borde man väl isf kunna få en hinnsvepning 4 dgr innan bf för att önska att få bebis innan jul om det funkar?

• Peak

Här är det lugnt, hade förvärkar en natt så jag sov inget den natten, trodde det var dags men nej det blev inte starkare! Bf 22/12 men hoppas det är dags snart! Har lite molande värk i magen då och då och SD och förvärkar så jag hoppas det hjälper till! Hatar när det luras så här. Hur ser slempropparna ut? Har läst om de klumpar som kommer med blod i eller rosafärgade och då känns det som att man fattar vad det är! Men innan och delar? Blir osäker men hoppas på att det är delar av den som kommer som snorlobbor! :)

• Peak
    FiaFunderar skrev 2013-12-17 12:44:58 följande:
    Jag läste att statistiken säger att man går ca 3-4 dagar kortare med tvåan. För oss betyder det 25.e eller 26.e. *tjuter en skvätt*
    Stämmer inte för mig isf, fick sonen 5 dgr innan bf och nu är det 2 dagar till bf 22/12, vill ju ha innan jul ju!!
    Felinne skrev 2013-12-18 09:45:36 följande:
    Stort stort grattis till alla som fått sina små bebisar! Det är så skönt att höra att det faktiskt (peppar peppar) verkar ha gått bra för alla.

Min egen lilla bebis ligger fortfarande och myser i magen men det är ju bara max 2,5 veckor kvar till vi får träffas (om allt går bra) och det är verkligen en hissnande och fantastiskt känsla. Jag ser att det är många som verkar hänga upp sig på ett specifikt datum och jag är så glad över att jag från början har gått in med inställningen att bebisen kan komma precis när som helst men mest troligt är någon gång under ett fyraveckors spann (som för mig är 7/12 - 4/1) eftersom det gjort att jag inte känner samma "stress" (i brist på bättre ord) som flera härinne uttrycker. Jag antar att det är för att jag inte har ett så stort kontrollbehov men ett desto större "informationsbehov" som jag tänker på det här sättet. Ah, well. Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här och det är ju lite sent att prata om egentligen, men kände bara att dela med mig lite av mina tankar den här morgonen.

Hoppas ni får en bra dag - med eller utan bebisar. Själv ska jag och min man fira hans lönehöjning och fixa klart de sista julklapparna. Kanske åka och kolla lite på en skötväska också för det känns ju som en bra grej att ha fixat innan ;)
    för mig handlar det inte om ett kontrollbehov utan att jag har haft foglossning i 30 veckor nu! Då är man rätt less på att knappt kunna gå kan jag tala om! Min första graviditet var "a walk in the park" i jämförelse och sonen kom dessutom 5 dgr innan bf, inte alls vad jag hade väntat mig. Så det är nog lite utifrån man mår och inte om man har ett kontrollbehov eller ej. Mår man som vanligt och bara har en liten kula som stör när man ska knyta skorna är det såklart inte lika jobbigt som för den som kräks konstant i 9 månader. Man kan nog inte bara utgå från sig själv i alla lägen utan alla är olika och upplever det olika!
  • Peak

oj den här tråden har jag glömt bort, är knappt inne på datorn längre och gillar inte FL i mobilen. Det blir mest FB!

Vi är några härifrån som startade en FB-grupp och vi har haft några träffar - en i sthlm bl.a jätekul! Glad

• Peak
    islandpeak skrev 2014-10-31 13:48:27 följande:

Här är allt fint! Ingrid har börjat gå några steg och sover lite halvdåligt på natten, har nog med det att göra. Vi åker oxå till Thailand snart. Om två veckor åker vi till koh lanta och stannar en månad, ska bli underbart!! Är trött på mammaledigheten så det blir skönt med lite miljöbyte. Ska vara hemma till augusti så hoppas det händer roliga saker till våren ;)

Åh då är ni där nu då!

Vem ska mer till Thailand?

Vi åker om 3v och stannar en månad! GladSoligTomte

• Peak
    MissKaos skrev 2014-11-19 22:16:36 följande:

Vi åker i vår! Khao Lak (igen)
    Vre kul med bilder..

åh vill också tillbaka till Khao lak, men hittade inga hotell till vettiga priser där nu! Blir Kamala 4v om vi inte hittar ngt nu snart! 16 dgr kvar!!
    Goldie skrev 2014-11-21 19:32:27 följande:

hej, här har jag inte varit inne sedan jag vet inte när! kul att se att det fortfarande är liv i tråden.

Jag fortsatte ju plugga utan uppehåll efter att lillpojken kom (precis i slutet av december, han var bara dagar från att bli en januaribebis istället!), och det har funkat bra, läser åttonde terminen på läkarprogrammet nu så det rullar bara på. Pappan blir hemma med vår son åtminstone till augusti, kanske längre än så. vi funderar nämligen på att skaffa en trea till augusti-september-oktober någon gång. gör examensarbete under hösten så det skulle passa väldigt bra att vara gravid och föda då.

det mesta rullar på egentligen, växlar mellan kaos och total lycka sådär som tvåbarnsliv kan vara. det är rätt fint faktiskt.

vilket datum blev det? Vi fick 28/12 Flört

Svar på tråden December bebis 2013