MariaOchNiklas skrev 2013-04-17 13:45:15 följande:
Bryter här med allt vad som handlar om abort och kub. Hur mår ni tjejer??? Ni som har barn sedan innan, när kände ni av fosterrörelser i magen??? Jag kände av vid ca v 17.
Jättetidigt, för tidigt men BM sa att det var fosterrörelser och min mamma kände det med tidigt. Strax efter v 12. Vilket man inte ska kunna. Men det var inte tarmrörelser och jag kunde beskriva det så, tja det var väl det då!
Aimish skrev 2013-04-17 15:46:04 följande:
Någon mer som är väldigt uppblåst i magen redan? När lägger det sig? v 5 för mig
Ja... Gasig! Tror det la sig efter förlossningen sist. Jobbigt när man mår illa av sina egna fisar..
mammatilltvå85 skrev 2013-04-17 14:37:24 följande:
Jag förstår ditt resonemang men de 3 trisomierna man kollar KAN innebära lättare fel också, det går inte se hur allvarlig form det är. Och i v.13 kommer ju aldrig en ev abort ske då det först måste göras fpstervattensprov vilket görs tidigast i v.15+0 sen tar det tag innan resultat sedan ytterligare tid innan man får tid för att föda fram sitt barn och då är det oftast frågan om v.18 ca....det är det jag inte skulle klara. Att föda ett barn som bara några veckor senare hade kunnat leva utanför magen. Och veta att barnet kanske hade haft en väldigt lätt variant av en trisomi. Det är det som är mitt dilemma. Om det gick veta till 100% redan i v.13 att det ej var förenligt med liv vore det en annan femma men så ser inte verkligheten ut=((
Jo, det kan man se. Efter fostervatten får du exakt besked om vilken trisomi det rör sig om. Då vet man kanske inte graden av tex downs men man vet att det ÄR downs och inte ett som medför döden efter förlossningen.
mammatilltvå85 skrev 2013-04-17 15:43:09 följande:
Vi har alla klart och tydligt skrivit att vi är FÖR abort. Huruvida vi själva gjort eller kanske kommer tvingas till aborter eller om andra kommer det har absolut ingenting med denna diskussion att göra överhuvudtaget. Precis som de som Gör kub får prata om det måste vi som INTE gör kub också få prata om det. Jag väljer att inte tolka ditt inlägg som att de som gör abort gör mer "rätt" då jag anser och hoppas att även du anser att det ej finns rätt eller fel utan det är upp till var och en.
Jag lämnar denna diskussion med dig. men om någon annan vill diskutera KUB:s eventuella fördelar och nackdelar i denna tråd hoppas jag att ni "vågar" göra detta. För som jag nämnde tidigare skapade jag denna tråd för att ALLT ska kunna vädras. Under förutsättning att vi respekterar att vi tänker olika.
Jag vill också förtydliga att bara för att JAG är tveksam till om jag skulle fixa en så sen abort pga av tex DS så har det absolut INGENTING att göra med min övriga inställning för aborter då jag är feminist och anser att fri abort är en rättighet.
Ja, precis så. En fri rättighet att ta ställning till. Jag hoppas ingen i den här tråden ska hamna i läget att ens behöva tänka på det.